Återkommande urinvägsproblem på hane?

Alexandra_W

Trådstartare
Kort resume:

Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske olyckor inne, ofta mitt framför näsan på mig, det började bara forsa. Aldrig olyckor nattetid. Mätte vatnnet och drack 4.5 liter på ett dygn, vägde då ca 29 kilo. I samråd med veterinär vattenrestriktion på 1.8 liter/dygn. Urinen gul, fin och inga olyckor.

Urinprov - spontankastat - visade rikligt med leukocyter (på sticka) i urinen, men inget övrigt. Densiteten väldigt låg. Blodprov u.a. förutom aningens högt på blodglukos (ref värde 4.X - 7.0 mmol/l) - 7,2 mmol/l. Kan berott på upphetsning/stress. Prostata kändes via rektalisering normal och oöm.

Sattes på antibiotika (Vetrimoxin) i 14 dagar. Uppföljande kontroll efter 5 dagar på antibiotika visade inge leukocyter i urinen, och densiteten var normal. Hunden drack normalt och inga olyckor inne.

Efter antibiotikakuren fortsatt normal. Fick dock en ny antibiotikakur (Clindabuc) i 10 dagar pga bitskador när han var 9 månader gammal. Kastrerades i samma veva.

Nu har han börjat dricka en massa igen, dock kan vissa dagar vara normala. När han dricker för mycket blir urinen vattenklar, och det kan bli inneolyckor på samma sätt som tidigare. Kan koncentrera sin urin även nu. Den har dock vid minst 2 tillfällen luktat rent APA (kanske hela tiden, brukar inte vara där och sniffa, men märkt det när jag tog ett urinprov, och när jag skulle moppa upp en olycka en gång).

Känner att vafan, det här är inte riktigt bra, och bokar tid hos 'stora djursjukhuset' för att få deras kompetent och de har mer lab etc. Blir tyvärr mycket besviken och ganska häpen över bemötandet. Veterinären tycks på hela taget ganska ointresserad. Tycker 'jaha, ja vi får ta ett urinprov då'. Inte en fråga om hur mycket 'dricker massa vatten' är, tycks inte bry sig om att det är ett problem som sas återkommit, och tar heller inget blodprov. Däremot tas ett spontantkastat urinprov, utan tvätt eller rakning eller något, och skickas på analys och odling. Känns aningen bortkastat att odla på ett spontankastat prov, men var inte riktigt i form att orka bråka.

Jag hade ju velat se ett UL av urinblåsa och njurar och sånt, och att ett sterilt prov tagits från urinblåsan och att även blodprov tagit, men.. Veterinären tyckte 'jag ringer sen när svaret kommit, och ringer in ett recept om det visar att han behöver antibiotika'..

Jag skulle få provsvaret idag, fast veterinären är sjuk. Lyckades tjata mig till att någon annan vet kollade på det, dock fick jag bara svaret att 'de inte fått alla provsvar'. Det växer 'något' i provet (nähä, så.. förvånande) och de väntar på att få veta vad det är. Fick inte veta om övrigt visat något.

Men känns som att dels vad det än växer i det där provet, så säger det ju oss ingenting om VAR det kommer ifrån, iom att urinen som samlats upp ju passerat hela vägen från urinblåsan och ner till urinrörsmynningen, och för den delen 'filtrerats' genom kisstofsen.. Dessutom inget svar på VARFÖR en hanhund drabbas av upprepade problem med kisseriet. Det är ju inte riktigt så att det är vanligt med äkta UVI på hanhundar, det var därför jag ville ha det mer nogrannt utrett den här gången..

Suck, vad göra, och vad kan det bero på? Han är i övrigt pigg som en spigg, har ingen feber, äter bra (fast han är död om han inte äter) och ligger still i vikt. Dock har han med stor sannolikhet en foderallergi, som är under utredning, om det nu kan spela in. Och har, om det på något vis har med saken att göra, fått totalt dille på att äta saker. Papper, plast, foppatofflor, påslakan - you name it, he has eaten it. Detta beteendet är ganska nytt, och kan lika gärna bero på ungdomligt oförstånd/slyngleri, men nämner dte ändå.

Känns som det här är det sista jag har lust att bråka om just nu, men samtidigt så antibiotika igen, såklart om det behövs, men det ger ju inga svar VARFÖR?
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Min spontana tanke är: har han brist på något i sitt foder kanske? Eller innehåller det lite för mycket salt? Kan ju vara orsaken till dina "lynnes dricker" funderingar som du har haft. Kan ju också vara kopplat till foderallergin- om han av någon anledning inte får i sig rätt näring pga att något inhiberar i kroppen så kanske han börjar dricka mängder.
Om han har brist på något ämne eller har för mycket salt eller liknande i kroppen så kanske han dricker vatten för att kompensera. Och eftersom han dricker så mycket så händer det att musklerna inte orkar hålla in allt urin.
Nästa gång be veterinären ta urinprov genom buken. Har för mig att det ska bli lite säkrare resultat, vet i alla fall att ultuna håller på att utreda spontan urinprov vs. cystocenteser (min tik var för övrigt med i studien- dock har jag inte fått reda på något resultat än så det är nog inte utrett helt).

Hur gammal är viktor förresten?
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Fast det är ju inte okynnesdrickande, då får man inte leukocyter i urinen som försvinner - ihop med symptomen - på antibiotika. Han blev ju symptomfri då liksom.. Utan det föreligger någon sorts infektion när han drar igång drickandet.

Frågan är ju bara VAR det felar. Hanar har ju lååånga urinledare, det är en rätt lång väg mellan urinrörsmynning och urinblåsa, så UVI är mycket ovanligare på hane än på tik (som har korta urinvägar, så bakterier kan mycket lättare ta sig från urinrörsmynningen upp i urinblåsan).

Så, att det 'kommer ut' bakterier, säger inget om var någonstans dessa kommer ifrån. Kan vara urinblåsa, prostata, etc etc. Vi diskuterade det jag & hemmavet första gången, eg ska man ta sterilt prov från urinblåsan (cytocentes), ta spermaprov osv för att se varifrån det kommer, men vi valde att då det var en 'förstagångsgrej' behandla direkt, då beh är likadan. Men nu när det återkom så tyckte jag till hemmavet att jag tar det via Ultuna då de har större labbmöjligheter osv. Hemmavet är lika chockad som jag över resultatet, ett spontankastat prov så osterilt det nånsin kan bli, och inget mer.

Så, för mkt/lite salt osv, okynnesdrickande etc är ju inte anledningen, och lär väl heller inte kunna skapa infektionerna. Men vad gör det?

Och jag hade som sagt förväntat mig ett sterilt prov, men nejdå det behövdes inte, här får du en burk, ta ut honom och se om du kan kissa. Inte ens ett ord om att ta misstråleprov. Det gjorde jag iofs ändå, jag har varit med förr. Och det var på Ultuna btw..

Så jag vet ju vad jag vill/tycker borde göras - cytocentesprov, blodprov, ultraljud av urinvägar och njurar etc. Men det brukar fungera dåligt att som djurägare klampa in och säga 'nu ska ni göra såhär'. Kan iofs byta tillbaka till hemmavet, men hela meningen med Ultuna är liksom att de har betydligt bättre labb och grejer, så i så fall kanske man ska försöka byta vet där? Men det lär jag ju knappast kunna göra innan vi behandlat vad det nu är som växer i det där provet? Och det känns som ganska värdelöst vetande, det kan komma från förhuden liksom, de basiluskerna..

Glömde, han är 10 månader - imorgon. Så det här är andra gången på kort tid. Och då ska man betänka att han åt först en 14 dagars antibiotikakur för den första svängen, sen var han utan antibiotika i typ 2 veckor, sen fick han en ny (mot annan sak iofs, men påverkar ju ändå) i 10 dagar ganska tätt (en vecka eller så om jag minns rätt) efter den första.

Sen antibiotikafri i en knapp månad och så är det tillbaka. (Hemmavet nämnde teorin att det kan vara något man bara slog ner men inte blev av med med antibiotikan, och då är ju en odling med resistensbestämning bra - men på ett osterilt jävla prov.. *suck*)
 
Senast ändrad:
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Det växte rikligt med e-coli i provet. Vad det säger eller inte säger egentligen är ju en bra fråga då provet som sagt var spontankastat. Men veterinären vill - såklart - sätta in antibiotika igen, så det blir en ny kur vetrimoxin.

Jag frågade ang just varför det kommer tillbaka, det är andra gången på 2 månader, och då tyckte hon mest att 'blir han inte bra av det här, eller det kommer tillbaka, då får man ultraljuda'. Jag skulle ju velat ha UL etc nu jag, men..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Men sätt ner foten och säg att du vill ta en UL nu? Uppenbarligen kommer det att leda till ett UL ändå så.

Vad jobbiga veterinärer ska vara ibland..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

När du vet vad det är och fått det behandlat och han är frisk kan du ge cvitamin
det kan hjälpa att han inte får fler uv.
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Ah! Jag har tänkt på er massor o undrat hur det gått! men vårat internet har varit ickeexisterande...
Ja det är ju frågan nu hur mycket av en tjatkärring du vill vara... Å andra sidan KAN det behövas en hel del antibiotika vår tik fick två sorters antibiotika i 34 dagar en gång... innan hennes problem löstes...

Jag tycker som vanligt att man ska lita på sin egen känsla i magen o va påstridig som fan tills man får som man vill, men omtyckt blir man inte alltid i sådana lägen...
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Tja, han fick i 14 eller om det var 18 dygn första svängen (och sen annan antibiotika för annat i 7 dagar kort efter).

Nu har han fått samma antibiotika som första gången.. i 7 dagar..

Ska höra med hemmavet vad han tycker och anser imorgon, Ultunavet verkar ju som sagt lindrig intresserad..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Spontankastade urinprow fungerar enligt min erfarenhet bra. Äwen om det förekommer kontamination så är det stor skillnad i antalet kolonier om det rör sig om en "riktig" infektion. Om urinprowet inte odlas på plats utan skickas direkt till lab går det också att utläsa mycket ur swaret; "riklig/måttlig förekomst aw E-coli i renkultur" tyder på infektion medan "sparsam förekomst aw E-coli i blandflora" oftast innebär kontamination.

Leukocyter på sticka är fö ganska osäkert test på hundkiss. Leukocyter tittar man efter i sediment.

Blodsocker på 7,2 är normalt.

Man kanske inte drar igång en stor cirkus wid andra recidiwen, men händer det igen blir det säkert utredning. Första gången war man wäl osäker på om det war en infektion öht?
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Tillägg...

En första grundundersökning aw en ui-patient bör ju åtminstone inwolwera sticka, densitet, odling och koll aw sediment. Så lite fattigt håller jag med dig om att det är!
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Fast de har ju säkerligen kollat densitet och 'alla andra' värden. Urinen är labundersökt, men de har inte sagt ngt om svaren så antagligen var de helt normala. Densiteten är falsk så det sjunger om det dock. Vi åkt hemifrån vid kvart över elva, hade tid 14.30 - och han vägrade konsekvent dricka under denna tid.

Så urinen var ju gulare än illgulast och jag kan även utan fraktometer eller vad det heter säga att det var exemplarisk densitet på den. Men det säger ju inte mycket iom felkällan.

Sen har den ju odlats med, med svar riklig växt av e-coli. Hur mycket tilltro man kan sätta till det svaret på ett spontankast utan tvätt/rakning/nåt vet jag inte dock.

Och för att behandla e-colin har det satts in vetrimoxin i 7 dygn.

Det togs dock inget blodprov för att kolla njur/levervärden, infektionsbild och allt vad man nu kollar. Hon frågade inte ens hur mycket 'mycket vatten' var. Och när jag talade om att han haft samma symptom två månader tidigare, och det då på sticka konstaterats massor med leukocyter i urinen, väldigt låg densitet och att blodprov var u.a utom lite för högt blodsocker, och att han behandlades med antibiotika och blev symptomfri då, så skrev hon inte ens ner det utan sa bara 'okej' typ.

När jag fick provsvaret så tyckte ju jag att 'men ANLEDNINGEN då, det är andra gången på 2 månader och det är en hane?' så tyckte hon att det kunde finnas många anledningar och nämnde missbildning av urinvägarna eller ofullständig blåstömning så det ligger urin kvar så bakterier växer till, men att det inte var något att oroa sig för eller kolla upp nu. Men OM han skulle få ÅTERKOMMANDE problem så var det läge UL:a. Jag nämnde då att det ju ÄR ett återkommande, men utan respons.

Frågade sen av nyfikenhet vad hon tänkte skriva ut för antibiotika, och hon svarade vetrimoxin, och jag tyckte att det var det han fick sist med, i 14 eller om det var 18 dagar (kollade nyss, 18 dagar var det). Svaret blev 'okej'..

Så, de har analyserat urinen, men inte hittat något de bryr sig om iaf där. Samt odlat, och då hittat riklig växt av e-coli. Och vill behandla med 7 dagar vetrimoxin. Blir han inte bra var god ring igen, kommer problemen tillbaka var god ring igen, hejdå.

Jag pratade med hemmavet om att det kommit tillbaka, som direkt tyckte det var knepigt och inte bra, och att det definitivt var läge för grundligare utredning. Han nämnde också att det kunde vara så att den långa vetrimoxinkur han skrev ut inte hade tagit kål på alla bakterierna, så det blossat upp igen, med eller utan ev resistens. Vi kom då dock överens om att jag skulle ta det på Ultuna när Utter ändå skulle in. Han var inte direkt lycklig när jag rapporterade vad de gjort/inte gjort, men tyckte att det är bara att vänta på odlingssvaren. Men att det i hans tyckte borde utredas mer VARFÖR och inte bara VAD. Att vad förvisso var viktigt men varför var än viktigare.

Jag ska prata med honom imorgon dock, och tala om odlingssvaret, och se vad han tycker man ska/inte ska göra nu. Han tycker dock - sa han - att det bästa vore om vidare utredning sker på Ultuna, men la till att 'fast inte med den veterinären'.

Känns dock som chanserna att lyckas få något att hända via Ultuna om jag ringer och säger 'hej jag är inte nöjd med att min nu antibiotikaknaprande hund inte utreddes nogrannare varför, och vill ha en ny tid och en ny veterinär' är ganska små just nu? Om det inte kommer tillbaka igen efter avslutad kur.

Jag är dock lite orolig att det kan bero på något som förvärras/kan ge permanenta skador om det 'tillåts' återkomma om igen? Samtidigt så är jag övernojig och det vet jag, men jag ser redan skräckscenarion hur han säkert har något hemskt, medfött, obotligt fel så jag kommer förlora honom också..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Pratat med hemmavet nu, som tyckte att iom att antibiotikakuren startats var det lika bra att avvakta den lite innan vidare utredning (annars hade han velat utreda direkt). Men dock hålla noga koll så han verkligen blir bra under antibiotikan, och inte 'bara' bättre.

Om han svarar ville vet förlänga kuren, han ansåg att en vecka var alldeles för kort tid, men tyckte att Ultuna kanske hade nån 'plan' han inte begrep sig på.

Och han tror att det här är inget 'återfall' utan ett uppblossande helt enkelt, då det gick så väldigt kort tid innan det kom tillbaka. Om det är uppblossande är det dock lite knepigt, för det tyder ju då på resistenta bakterier, och då är det helt fel antibiotika insatt nu. Samtidigt så har de odlat borde de ha resistensbestämt med, och har de gjort det och satt in vetrimoxin så blir ett ev uppblossande än mer knasigt.

Ska ringa Ultuna på måndag morgon och höra lite mer om de resistensbestämt etc dock.

Herrn är ju bättre redan (men inte bra) av antibiotikan, precis som förra gången, blev bättre på ett par dagar. Dock har jag varit ute med honom nästan hela dagen idag, och noterat att han kissar OFTA. Han småskvätter eg inte, vissa gånger men de flesta kissar han en helt okej mängd, men en kort stund senare kan han ställa sig och kissa en helt okej mängd igen. Innan har han kört EN långkiss, nu delas det upp. Känns inte som markering heller, han nosar inget eller så, utan ställer sig plötsligt och kissar, som det tränger på. Strålen är okej dock, och verkar inte ha ont (fast det är en riesen, och han har banne mig HÖGRE smärttröskel än salig Utter tycks det som..)

Sen, jag eg dumstirrar ju på honom nu med hökögon, men han bajsar ganska ofta. Han är under foderbyte så kan bero på det, även att bajset är mjukare än normalt kan bero på det. Dock så 'korvarna' är små/tunna - som kattbajs ungefär..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Nu tänker jag snart lägga mig och grina :crazy:

Han blev symptomfri efter en dryg vecka på antibiotika och sen helt symptomfri hela kuren. Åt totalt (iom att hemmavet förlängde kuren) vetrimoxin i 21 dagar. Låg mycket stadigt på 14 - 18 dl/dag, några dagar när det var VARMT och/eller han ansträngde sig rejält var han uppe på 20 - 25 dl. jag förvånades lite av att han la sig så 'lågt' i normalförbruk (motsv 0,6 - 0,6 dl/kg, det är ändå en aktiv hund) men var mucho nöjd. Kissade normal mängd, gul fin urin, höll sig väl och inget flåsande.

Det är nu en vecka sen sista antibiotikan, och redan fyra dagar efter började han slira och dricka mer (0,8 - 0,9 dl/kg), och det ökar sakta men säkert. Han har börjat kissa massor igen, kan ligga och flåsa utan synbar anledning. Haft en olycka inne med. Urinen är omväxlande gul och fin, omväxlande klar som vatten.

En typisk gång så släpps han ut, ställer sig direkt och kissar en mindre flod, sen går han tio meter, ställer sig och kissar en halv mindre flod, och inom fem minuter ställer han sig och kissar igen.

Det kan, men behöver inte, vara gul urin första kissen men sen blir den mer och mer klar, alltså inom de där 5- 10 minutrarna.

Det som förbryllar är att det är bra tryck, han visar inte minsta tecken på besvär eller smärta vid urineringen och han skvätter inte. Raka motsatsen vad man förväntar sig för symptom vid UVI egentligen alltså.

Som hemmavet sa på telefon: Helt klart är det någon form av bakterie inblandad eftersom han blir symptomfri på antibiotika. Men varför blir man inte av med den och var kommer den ifrån? Samtidigt så är symptomen väldigt förvirrande då de inte alls är de normala för UVI.

I övrigt är han precis som vanligt, pigg som en spigg, glad och energisk, äter normalt och inte tillstymmelse till feber.

Ska ringa hemmavet på måndag och få en tid på tisdagen (intressant dag, för kli till Ultuna på tisdagen och till hemmavet för kisseriet på em - då jag är MILT sagt missnöjd med hur Ultuna hanterade kisseriet förra gången, undrar vad försäkringsbolaget tycker om det där med dubbla vetbesök..)

Men jag är snart grinfärdig, del för vad det är för fel, och så 'nej, inte en till med nån konstig åkomma, och tänk om jag förlorar honom med..'. Framförallt begriper jag INGENTING..
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av UVI på hund. Jag beklagar din maximala otur. :( vad ledsamt att du får problem igen!

Är det så att riesenschnauzer är en sjukdomsdrabbad ras generellt? på dv.schnauzer förekommer emellanåt njurproblem, men jag tror att det är väldigt ovanligt.
 
Sv: Återkommande urinvägsproblem på hane?

Nej, riesen är inte generellt sjukdomsdrabbat. Och av pappas 5 har ingen haft några rasrelaterade problem, så snarare Murphys förbannelse. Riesen har dock en del rasbundna besvär, framförallt sköldkörtelrubbning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 080
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
6
· Visningar
863
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 962
Senast: TantAgda
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 639
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp