Urinsten - hur mycket vatten?

Alexandra_W

Trådstartare
Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar skickade på analys.

Det jag fått till mig redan är att hon kommer behöva specialfoder, men vilket beror på vad för typ av sten hon visade sig ha. Samt att jag ska öka hennes vattenintag så urinen blir mer utspädd och hon kissar oftare.

Hon är den katt jag alltid hört när hon är på lådan, för hon kissar så det skvalar. Och likt mina andra kissar dricker hon bra och ligger i övre intervallet av rek mängd per kg kroppsvikt. Har innan hon blev dålig alltså både druckit och kissat ordentligt. Men rekommendationen är ändå att uppmuntra henne att dricka mer.

Men hur mycket mer ska de dricka? Jag kan ju få henne att dricka nästan hur mycket som helst genom att ge svag "soppa". Men lär ju finnas något tak eller nåt?

Min ordinarie klinik har semesterstängt och den jag fick vända mig till istället är jättebra men kanske inte lika informativ.. Men jag vet ju att både erfarenhet och kunskap finns här så därför frågar jag här med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 218
Senast: Mynta2
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 928
Senast: kebabbert
·
C
Övr. Katt Dom flesta här vet nog vilka problem jag har haft med min katt under hans sjukdomstid. Dock är det jätte bra nu, jag är sååå lycklig...
Svar
5
· Visningar
901
Senast: cerrox
·
C
Övr. Katt Vilka problem jag har med mina lilla tiger kille, verkar aldrig få vara bra! I mitten på januari flyttade jag & min sambo till en...
Svar
2
· Visningar
1 218
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp