Bukefalos 28 år!

Kan man bremsa dräktigt sto?

P

Pirayan

Bor i raketernas mecka och hade förra áret en smátt hysterisk dam i stallet. Hon kastade sitt förra föl i 7:e mánaden och nu infaller samma period i hennes dräktighet runt nyár, sá jag är lite smátt nervös kan man säga. :crazy:
Har ute boxar vilket gör att ljudisoleringen inte är den bästa, hon tycker dessutom inte om när man stänger "övre luckan", vilket jag ändá gjorde förra nyár.
Har i ár tänkt att använda musik och ha lucka stängd, men undrar även om man kan bremsa lite vid tolv-slaget....
Vad tycker ni och i sá fall hur länge?
Nágon som har bättre förslag?
Vill inte använda bomull i öronen, dá hon är väldigt mán om att höra sin kompis i boxen bredvid.
Láter som hon är en superhysterisk dam, men i detta skede är hon faktiskt en väldigt nöjd och lugn, dräktig märr. :D
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

hej du. eftersom de smäller raketer rätt länge, är det kanske inte bremsa hela tiden. en liten stund går bra, det är ingen fara för varken sto eller föl vad jag vet. om hon inte vore dräktig, skulle jag ju tänkt på att ge lugnande, men det är väl inte så bra för bebisen. men du kanske kan höra med veterinären vad du kan göra? ett annat knep är att ställa ut hästarna i hagen, de brukar lugna sig betydligt då. men då får du stå och vakta hästar på nyårsafton.
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Jag skulle höra med vet om hur det är med lugnande istället jag. Bremsa i det här fallet känns inget vidare, då är hon redan stressad liksom, vid tolvslaget.

Mina bryr sig inte så jättemycket ute, men däremot inne när de bara ser ljusblixtar genom fönster/springor och hör ljudet. Så jag ger dem tinnitus varje nyår, genom att vrida på radion på max, flasha på så mycket ljus jag kan i stallet (för att ljusblixtarna ute inte ska märkas) och så brukar jag vara därnere vid tolvslaget och servera kraftfoder så de ska ha annat att tänka på.

Jag vill helst inte ha dem ute (de är lugnare då) eftersom det HAR hänt att jag hittat förlupna raketer i hagen dagen efter, och en raket som far mot hästarna vill jag inte vara med om, spränger de stängslet i panik blir det riktigt intressant liksom.

Nu är mina inte hysteriskt rädda dock (det är däremot hunden som drogas intill medvetslöshet)
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Ojdå, det tänkte jag inte på. En raket i huvet på hästen, ojojoj......
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Du kan inte ha henne nån annanstans bara över nyår? En bekant till mig hade sin häst hos oss under några nyår, eftersom de hemma hos dem smällde som fan och hästen höll på att avlida vartenda år.
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Det går att ge dräktiga ston lugnande, mitt fick när hon skulle klippas på senhösten (fölning i juni) för att hon inte skulle "krypa ur skinnet". Jag kommer inte ihåg exakt vilket preparat det var, men veterinären kan ju sådant.
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Tack för alla reaktioner!
Hade de ju ute förra áret, tills klockan 23:00 eller liknande och dá hade det ju sá smátt redan börjat.... de var helt lugna i hagen dá, men det gár inte att jämföra med hur det blir senare under natten....
Vi bor alltsá i en by och har hagen i mitten av allt, sá vid tolv-slaget sá är det som krig här, i ca 1 timme. Om man skulle vága ha de ute, sá har man ju ingen kontroll pá en häst som fár panik om hon är i hagen. Dá vet man ju inte riktigt vad som kan hända.....
Har inga planer pá att befinna mig nágon annanstans än i stallet vid tolvslaget, sá för den sakens skull spelar det inte mig nágon roll om hon är lugn eller inte, men det känns om sagt lite oroande att se pá hur hon springer och hoppar runt i boxen när hon är dräktig. :smirk:
Nágon nämnde att flytta henne, vilket jag inte heller riktigt ser som ett alternativ, dá en ny plats + alla raketer, även det kan vara nog sá stressande.
Har ju hört massor av olika historier om lugnande, men vet inte riktigt vad jag ska säga om det. :confused:
Det har väl kanske ocksá sin páverkan även om det finns preparat som är mer eller mindre lämpliga. Frágan är ju i sá fall: Vad är värst, ett stressat dräktigt sto, eller ett drogat, dräktigt sto?
Ja, jag vet faktiskt inte och jag vill inte ta nágra risker.
Förra áret sá kastade hon ju inte för ens i April, sá hon klarade ju i alla fall nyár.
Kanske bara är jag som är överbeskyddande..... eller?
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Hej!

Det är absolut inte bra att ge ett dräktigt sto lugnande! Tyvärr är det dock nödvändigt ibland. Ett av mina ston skadade sig svårt i 6:e dräktighetsmånaden och åkte akut till Ultuna. Hon fick lugnande, smärtstillande och antibiotika på en gång. Vet sa att det föreligger en viss kastningsrisk, men det brukar vara vid behandling i början samt i slutet av dräktigheten. Som de sa till mig beror risken på att lugnande är livmoderavslappnande och sammandragande. Låter lite bakvänt med både avslappnande och sammandragande! ;)
Jag ger inte dräktiga ston medicin i onödan men ibland behövs det. Jag känner inte din häst men det låter som om du ska prata med en vetrinär i alla fall. Stress är inte det bästa för ett dräktigt djur - inte för oss heller i och för sig!
Glömde - allt gick bra med mitt sto, trots den tunga medicineringen. Avkomman är två i år och lite lagom "knäpp"! Aldrig tänkt på det - kanske beror på medicinerna!! :D
MVH / Fia
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Kom på att man kan ju stoppa bomull i öronen också....
Var det så att hon kastade för att hon stressade eller var det någon annan anledning?
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Kanske kunde ställa en jätte lugn kompis vid sidan om...
Eller NI kan fira nyår på landet... kanske inte är så bra om hon är orolig att flytta... :idea:
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Hon kastade flera mánader senare, men med klantig veterinär och boendes i ett för mig nytt land, sá blev det inga större undersökningar gjorda pá fostret.
Bomull har jag redan nämnt i min första text.... :angel:
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Jag har bara en shettis pá tvá ár stáendes här hemma. Hon är i normala fall lugn, men det har inte sá stor betydelse, dá stoet ändá inte kan se henne, men endast höra.
Nágra nya hästar vill jag inte ta in. :smirk:
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Hej Fia,

Tack för upplysningen.
Har själv ocksá hört talas om ston som kastat efter behandling med lugnande..... om det sedan varit den enda anledningen vet jag inte, men vem vill ta den risken. :crazy:
Hon har ju som sagt överlevt förra árets raketer och kastat mycket senare, men nu infaller "riskperioden" (förra árets kastningstid) precis vid nyár.
Tror nog trots allt att det fár bli mina mänskliga medel och krafter, plus en stereo av högre watt som fár göra jobbet. ;)
Problemet kanske hänger mer pá mig än pá henne..... :angel:
 
Sv: Kan man bremsa dräktigt sto?

Ville bara meddela, lite sent kanske, att allt gick bra under nyársnatten och att vi fortfarande väntar föl i mitten av April. Ska bli sá spännande!
 

Liknande trådar

P
Hästvård Har tvá hästar som stár i öppna boxar nattetid. Nu börjar jag bli lite orolig för nyársafton och raketer.... Jag kan stänga över luckan...
2
Svar
20
· Visningar
1 549
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp