Kan man bryta avtalet?

G

Geasey

Vi har ett bindande hyresavtal till juni -07. I avtalet står det att avtalet är bindande oavsett sjukdom på häst eller ryttare. Undantag
gäller endast om hästen är sjuk innan den hyrs ut.

Vår häst har nu fått diagnosen kronisk bronkit. Jag funderar då på
om den inte kan ha haft det innan vi hyrde den. Hästen var dock (frisk) o besvärsfri då vi hämtade den.

Min fråga är:
Kan kronisk bronkit bara bryta ut helt plötsligt? hästen är ju 12år.
Går det häva ett sånt här avtal? Vad har vi för rättigheter /skyldigheter? Vad skulle ni gjort i vårt ställe?

Mycket tacksam för svar!

Sv: Kan man bryta avtalet?

Gjorde ni ingen besiktning av hästen innan ni tog över den? Kroniska sjukdommar ska bryta ut någon gång och som du självskriver var den frisk när ni fick den.
I vilket fall som helst så verkar ni vara fast med hästen tiden ut om ni inte kan bevisa att den var sjuk när ni fick den.
Era rättigheter/skyldigheter är ju just att ha den och vårda den fram till juni.
Om det är någon med skinn på näsan och kunnig i lagstiftningen som hyrt ut hästen blir det nog enklast och billigast att fullfölja avtalet. Bråket om ni vill häva det, vilket ändå inte är säkert att det går, kommer att ta lång tid och kosta en hel del. Förmodligen mycket mer än att ha hästen kvar tiden ut.

Hästar med kronisk bronkit är ju i regel besvärsfria under sommarhalvåret då de går ute och äter gräs, men får sedan problem så snart stallas upp och kommer i kontakt med halm eller hö. Kronisk bronkit uppkommer i regel genom att hästen får en luftvägsinfektion som inte behandlas eller inte läker ut utan övergår i ett kroniskt tillstånd. Du skriver inte när du tog emot hästen, men var det i somras och problemet visat sig först när du stallat upp hästen så kan man nog anta att sjukdomen fanns där redan då och du bör kunna hävda att du har rätt att bryta avtalet. Om du haft hästen längre, dvs även under förra vintern utan att den varit dålig är det nog svårare att hävda att hästen varit sjuk redan då du hyrde den!
Många hästar med kroniks bronkit kan ju leva ett gott liv genom att de t ex går på lösdrigt och fodras med hösilage - så du kanske kan ha kvar din häst genom att ändra uppstallningsform ...

Tack för era svar. Vi hyrde den i augusti och hästen hade gått ute hela sommaren.Men vi får se hur vi gör. Att byta uppstallningsform är ju ett bra alternativ ex. lösdrift.

Har funderat lite på det och på formuleringen i kontraktet. Om jag var i ert ställe hade jag nog försökt att hitta någon som känner till hästen sedan tidigare. För att undersöka om hästen haft besvär på vintern tidigare med sin bronkit. Kan ju vara så att uthyraren känner till detta sedan innan och inte vill ha besväret med den under vintern. Med andra ord mer eller mindre har lurat er för att själv slippa.

Är nog troligt att hästens problem funnit före det att du fick den ...
Trist att uthyraren inte sagt något om detta! Om uthyraren hävdar att hästen fått detta problem hos dig så borde detta kunna kontrolleras med hästens förra ägare / tidigare hyrevärd eller där hästen stått uppstallad.

Tala med din veterinär och fråga om han/hon tror att hästen skulle må bra av att gå på lösdrift om fundera sedan över om detta är praktiskt möjligt för dig. Hästen behöver en hästkompis, en stor hage att röra sig i, ett skjul för vind och regn som den kan ligga i och så bör den fodras med rikligt med hösilage. Det brukar inte vara problem att ha täcke på hästar i lösdrift om det behövs och har man ett bra täcke med andasfunktion så kan man även rida den lite varm och sedan släppa ut den. Det beror ju också på vad du kräver av hästen avseende prestationer ... En häst med kroniskt bronkit som hålls i schack kan ju ofta fungera till lätt/normal vardagsridning, men knappast som högpresterande tävlingshäst ....

Har funderat lite på det och på formuleringen i kontraktet. Om jag var i ert ställe hade jag nog försökt att hitta någon som känner till hästen sedan tidigare. För att undersöka om hästen haft besvär på vintern tidigare med sin bronkit. Kan ju vara så att uthyraren känner till detta sedan innan och inte vill ha besväret med den under vintern. Med andra ord mer eller mindre har lurat er för att själv slippa.

bra tips tycker jag...o intressant tanke:banana:
TS hoppas det löser sig för er...

Står det exakt "om hästen ÄR sjuk innan den hyrs ut" eller är det formulerat mer som "undantag görs för skada/sjukdom som uppkommit innnan hyresperioden"?

Det blir ju en viss skillnad. Om det är formulerat som i det första exemplet (ÄR sjuk) och hästen var frisk när den hämtades har ju uthyraren lyckats med en väldigt fördelaktig formulering...

Hoppas det löser sig till det bästa för er.

Jag har nu kommit överens med ägaren att vi får lämna tillbaks hästen på ett villkor, vi får betala stallhyran fram tills hon kan hyra ut den till någon annan.Det kan ta ett par månader men inte mer än två-max tre månader trodde hon.

Vi tycker att denna överenskommelse är ok och tänker inte bråka om detta. Även om vi är nöjda med hästen, så har det varit väldigt dyrt och arbetssamt att ta hand om den.Min flicka har inte heller kunnat rida den på två månader och det känns inte kul. Hästen har helt enkelt varit för dålig. Tycker ni att denna överenskommelse var bra?

Med tanke på hur det verkar som om avtalet är formulerat så är det nog den bästa lösningen för alla.

Med tanke på situationen skulle jag ha nöjt mig med den överenskommelsen.

Men ni ser väl till att ni är garderade så att ni betalar ägarens stallhyra max till dess att er ordinarie uppsägningstid gått ut (i juni -07)? Lika bra att se till så ni inte tvingas betala hyran i all evig framtid!

ja naturligtvis betalar vi inte längre än juni. Men ägaren trodde inte att det skulle ta så lång tid att få henne uthyrd max 2-3 mån.Det känns skönt att allt har ordnat sig.Tack för alla svar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hejsan Har lite funderingar angående brytande av fodervärdsavtal. Jag har min ponny utlånad på foder sedan 5/10-13, och kontraktet...
Svar
5
· Visningar
2 922
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av... 2
Svar
23
· Visningar
4 402
Senast: moiran
·
Ekonomi & Juridik Min häst har blivit sjuk hos fodervärden. Avtalet är uppsagt pga sjukdomen hos hästen. Utgår i morgon. Jag som ägare vill ej ha en sjuk... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 146
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka