Bukefalos 28 år!

Kan man få be buke om hjälp?

LillaMy84

Trådstartare
Försöker dra historien kortfattat, utan för mycket detaljer.

För ett par år sen blev mitt äldsta barn och hens klass ordentligt sviken av vuxenvärlden (skolan/komlunen/politiker). Hela bilden över hur skolgången skulle se ut rycktes undan fötterna på dem.
Nu händer det igen, denna gång är det mina yngre barn som är drabbade tillsammans med sina och övriga klasser i hela skolan.
Det har gjorts en kovändning i politiska beslut som är klubbade, nu ska de rivas upp. Precis som barnen.

För att barnperspektivet ska vara i fokus även för barn på landsbygden är vi några som slåss för vår sak med en dåres envishet, men det känns så hopplöst. Maktlöst. Samtidigt som jag (vi) inte bara kan acceptera läget för våra barns skull

Därför gör jag ett desperat försök och frågar här, om någon av er fantastiska bukefolk kan tänka er att bidra med en underskrift (går självklart att vara anonym)
Jag tänker att bäst är om ni skickar pm om ni kan tänka er att delta, så skickar jag länk
 
Givetvis. Vi har gått igenom samma här i Luleå. En lång och bisarr kamp blev det, till sist lyckades Vitå åtminstonde få starta friskola.
 
Ja, detta är helt galet. Vi kämpar fortfarande med konsekvenserna som blev av förra kaoset.
Eftersom ett politiskt beslut finns med ett specat antal som överskrids med råge, så kom detta som en blixt från en klar himmel dessutom :cry:
 
Försöker dra historien kortfattat, utan för mycket detaljer.

För ett par år sen blev mitt äldsta barn och hens klass ordentligt sviken av vuxenvärlden (skolan/komlunen/politiker). Hela bilden över hur skolgången skulle se ut rycktes undan fötterna på dem.
Nu händer det igen, denna gång är det mina yngre barn som är drabbade tillsammans med sina och övriga klasser i hela skolan.
Det har gjorts en kovändning i politiska beslut som är klubbade, nu ska de rivas upp. Precis som barnen.

För att barnperspektivet ska vara i fokus även för barn på landsbygden är vi några som slåss för vår sak med en dåres envishet, men det känns så hopplöst. Maktlöst. Samtidigt som jag (vi) inte bara kan acceptera läget för våra barns skull

Därför gör jag ett desperat försök och frågar här, om någon av er fantastiska bukefolk kan tänka er att bidra med en underskrift (går självklart att vara anonym)
Jag tänker att bäst är om ni skickar pm om ni kan tänka er att delta, så skickar jag länk
Är det en skola som ska stängas, alltså?
 
Försöker dra historien kortfattat, utan för mycket detaljer.

För ett par år sen blev mitt äldsta barn och hens klass ordentligt sviken av vuxenvärlden (skolan/komlunen/politiker). Hela bilden över hur skolgången skulle se ut rycktes undan fötterna på dem.
Nu händer det igen, denna gång är det mina yngre barn som är drabbade tillsammans med sina och övriga klasser i hela skolan.
Det har gjorts en kovändning i politiska beslut som är klubbade, nu ska de rivas upp. Precis som barnen.

För att barnperspektivet ska vara i fokus även för barn på landsbygden är vi några som slåss för vår sak med en dåres envishet, men det känns så hopplöst. Maktlöst. Samtidigt som jag (vi) inte bara kan acceptera läget för våra barns skull

Därför gör jag ett desperat försök och frågar här, om någon av er fantastiska bukefolk kan tänka er att bidra med en underskrift (går självklart att vara anonym)
Jag tänker att bäst är om ni skickar pm om ni kan tänka er att delta, så skickar jag länk
Skolor är enkommunal fråga. Att som boende i enhelt annan del av landet ha sin namnunderskrift på en lista lär knappast vara imponerande. Får de beslutande nys om hur namnen samlats in lär det skada er sak ordentlligt!

Att politiska beslut ändras är inget underligt. Situationer ändras.

Vilka är argumenten för beslutet?

Det är argumenten ni ska kämpa emot och komma medmaotrgument. Att ni tycker något är inteså relevant - krasst sett.

Har ni haft möten med beslutsfattarna? Visat runt dem i bygden etc. Låtit dem träffa barnen? Är media iinvolverade?
 
Jag får nog hålla med @tanten. Underskrifter (dessutom anonyma) från folk som inte är en del av det skattekollektiv som ska finansiera skolan har nog inte så stor betydelse.

Jag tror också att man behöver stå mer "på barrikaderna" för att de ska synas ordentligt. Demonstrera, vända er till lokalmedia, efterfråga möten med beslutsfattare osv.
 
Titta också på kostnader för omställingen. Hur de är beräknade och om de är medtagna i kalkylen. Blir det t.ex. en tom lokal kvar som kommer kräva grundvärme och underhåll när ingen verksamhet använder den. Fler skolskjutsar?
Hur mycket är verkliga besparingar för kommunens budget och hur mycket sänker Skolnämndens kostnader men flyttas till andra nämnders budget.
 
Titta också på kostnader för omställingen. Hur de är beräknade och om de är medtagna i kalkylen. Blir det t.ex. en tom lokal kvar som kommer kräva grundvärme och underhåll när ingen verksamhet använder den. Fler skolskjutsar?
Hur mycket är verkliga besparingar för kommunens budget och hur mycket sänker Skolnämndens kostnader men flyttas till andra nämnders budget.

Så blev det i Luleå. Dyrare att lägga ner. Men dom gjorde det ändå, och motsatte sig sen friskola i lokalerna.

Storskola i centrum är målet, alla medel tillåtna :(.
 
Så blev det i Luleå. Dyrare att lägga ner. Men dom gjorde det ändå, och motsatte sig sen friskola i lokalerna.

Storskola i centrum är målet, alla medel tillåtna :(.
Storskola i centrum är nog aldrig något mål för någon kommunpolitiker och det finns få saker som är så impopulära som att lägga ner skolor.

Däremot är "hålla budget" inte bara ett mål utan i princip lagstadgat.

Vanligen tänker sig politiska partier att det är bra att ha makten för då kan man genomföra det man tycker är bra. Eftersom att lägga ner skolor gör att man riskerar att förlora makten, undviker man det så mycket man kan. Oppositionen protesterar men det är för att de vill ha makten att göra det som de tycker är bra, men hade de haft makten skulle de också behöva "hålla budget"
 
Osäker, men du kan nog kolla upp det. Offentliga handlingar och så.

Har för mig att dom försökte tjafsa om olämpliga lokaler - deras egna lokaler alltså.
Hur motiverade de beslutet att inte tillåta en privat skola?
Själva idén med att lägga ner en skola är att eleverna ska vara kvar i den kommunala skolan fast i en annan lokal. Om samma elever blir kvar i den gamla skollokalen i en privat skola förlorar kommunen inte bara pengarna för de, säg 100 eleverna som går till den privata skolan. Utan kommunen måste också betala alla privata skolor i kommunen för de 100 tomma stolarna i den kommunala.
 
Storskola i centrum är nog aldrig något mål för någon kommunpolitiker och det finns få saker som är så impopulära som att lägga ner skolor.

Däremot är "hålla budget" inte bara ett mål utan i princip lagstadgat.

Vanligen tänker sig politiska partier att det är bra att ha makten för då kan man genomföra det man tycker är bra. Eftersom att lägga ner skolor gör att man riskerar att förlora makten, undviker man det så mycket man kan. Oppositionen protesterar men det är för att de vill ha makten att göra det som de tycker är bra, men hade de haft makten skulle de också behöva "hålla budget"
Jag vet kommunpolitiker i min lilla kommun som vill ha storskola i centrum, trots att de förlorat val pga det så vill de fortfarande ha det. Vet dock inte om de säger det allt för ”öppet”, hade en politiker som chef som nämnde denna önskan för mig.
 
Det största problemet med by/småskolornas vara eller inte vara är att de är kommunen som är ansvariga och som vi alla vet så är de kommunerna där skolorna ligger inte direkt de rikaste och man har helt enkelt inte råd att skolorna går med förlust - vilket de gör. Jag tror fortfarande att vi skulle vinna på att förstatliga skolan igen.

Det skulle ge bättre och mer rättvis fördelning i hela landet, där skolor med större behov i socioekonomiskt utsatta områden och by/småskolorna kunde allokeras mer resurser. Inte som nu när det handlar om kommunens ekonomi.
 
Det största problemet med by/småskolornas vara eller inte vara är att de är kommunen som är ansvariga och som vi alla vet så är de kommunerna där skolorna ligger inte direkt de rikaste och man har helt enkelt inte råd att skolorna går med förlust - vilket de gör. Jag tror fortfarande att vi skulle vinna på att förstatliga skolan igen.

Det skulle ge bättre och mer rättvis fördelning i hela landet, där skolor med större behov i socioekonomiskt utsatta områden och by/småskolorna kunde allokeras mer resurser. Inte som nu när det handlar om kommunens ekonomi.
Jag tror/funderar på det också. Jag gick i statlig grundskola (för döva) och tyckte att det var bra, jag märkte aldrig någon brist på något. Men iofs så ligger skolan under SPSM som inte har så många (som staten skulle ha över hela Sverige) skolor som de är ansvariga för, så det är kanske lättare att göra sin röst hörd där.
 
Jag vet kommunpolitiker i min lilla kommun som vill ha storskola i centrum, trots att de förlorat val pga det så vill de fortfarande ha det. Vet dock inte om de säger det allt för ”öppet”, hade en politiker som chef som nämnde denna önskan för mig.
Bor du och jag i samma kommun? Alla dessa turer om skolan, skolans organisation och dess budget är helt sanslös och främst ett partis största fråga. En fråga som de tappade kommunrådsposten på...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp