Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

SAVVY

Trådstartare
Har precis fått beskedet att jag har artros i höger höft och kommer att bli tvungen att genomgå en höftledsoperation. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man fortsätta rida efter en sån operation?
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Jag tror det är lite individuellt och jag vågar inte säga något om ifall man kan rida på mer avancerad nivå men min mamma har opererat höftleden ett flertal gånger efter en gammal bilolycka och hon har hunnit avverka några höftleder genom åren. Hon rider fortfarande om än sporadiskt och hon kunde rida rätt aktivt när hon var yngre trots både höftledsprotes och diverse andra skador.

Hennes läkare visste inte om att hon red utan fascinerades av hur vig hon var trots sina operationer och när han fick veta det sa han att det var ok så länge hon inte ramlade av. Läkaren har såvitt jag vet idag börjat rekommendera ridning just för rörligheten och styrkan han sett hos bl.a. min mamma. Men jag kan ha uppfattat saken fel så jag ska inte säga något säkert.

Om du klarar dig utan ledbyte borde ju möjligheten att kunna rida öka.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Jag vet egentligen inte, men min pappa har gjort en höftledsoperation där kulleden byts ut mot titan eller nåt sånt och han fick tillbaka mycket rörlighet efter det. Han rider ju inte, men han kunde cykla igen vilket han inte kunnat på ett tag. Så om jag helt ovetenskapligt skulle gissa kan du nog rida igen, sen beror det väl på hur mycket man rider.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Jag kan inte svara för alla men kan meddela att min mor bytte sin första höftled vid 63 års ålder och den andra vid 73 och hon rider fortfarande nu vid 74.
Nu rider hon visserligen bara en gång i veckan men har absolut inga problem mer än vid upp/avsittning då hon behöver ramp eller pall.

Jag har också en stallkamrat som fick en höftledsprotes i våras och som utan bekymmer rider iaf 3 - 4 gånger i veckan. :)
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Tack så mycket för dom trevliga svaren, det låter ju som om det finns möjligheter att komma upp på hästryggen igen även med en höftledsprotes. Jag har ridit sen jag var liten så det skulle vara fruktansvärt att inte kunna göra det igen. Mitt lilla Paintsto, tycker det är lite tråkigt att vi inte kommer ut på våra härliga skogsturer längre.

Min artros orsakades av Borrelia som bl a angrep min högra höft, fästingbettet fick jag lite nedanför ljumsken. Det tråkiga i hela den här historien är att jag inte fick antibiotikabehandling förrän efter 6 månader p g a läkarnas okunskap. Hade jag fått behandling i tid hade jag nog med största säkerhet sluppit artrosen och operationen. Djuuuuup suuuuuck!
Tragiskt med så mycket lidande helt i onödan. Men det är inget annat att göra än att träna så mycket jag kan (basängträning) så jag är så stark som möjligt vid operationen. Rehabiliteringen efteråt blir förhopningsvis enklare då.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Klart du kan. Låt bara bli att trilla av, och var försiktig vid uppsittning. Pall är en bra idé - men har du artros så använder du nog redan en sån.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Har precis fått beskedet att jag har artros i höger höft och kommer att bli tvungen att genomgå en höftledsoperation. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man fortsätta rida efter en sån operation?

Opererade vänster höft 7 september 2009 och första frågan till min operatör, var när jag kan börja rida igen. Tre månader sa han - och som CillaW oxå säger, så får man tänka på uppsittningssätt.

Nu är jag dock inte uppe på hästryggen än. Men det har med att göra att jag klantade till det en dryg vecka efter operationen och drog höften ur led igen och så har jag medfödda bekymmer och bekymmer efter stallolycka, så jag tar det lugnt ett tag till.

Min häst är nämligen utlånad till en kompis som lovat hålla igång henne med ridning... Men av de fyra gånger hon ridit, har hon ramlat av tre. Så vi väntar med den biten tror jag... Det är inte lätt, när man har en 25-årig UNGHÄST. Det viktigaste för mig är dock att min häst har det bra, med kontinuerliga promenader vid hand, tömkörning, longering, långvarig hagvistelse om dagarna och gott om mat. Så muskelpaket med fotbollsvarning är utfärdat tills det blir dags. Jag hoppas kunna ta hem henne i februari om jag får tag i stallplats, som passar oss.

Så oroa dig inte. Det är klart att vi ska upp på hästryggen igen. Jag bassängtränar för närvarande två gånger i veckan och gör väl en o annan rörelse jag inte borde och har redan fått skäll av sjukgymnaster och är under noggrann uppsikt av släkt och vänner pga detta. Så det är skönt att man nyss har flyttat till ny lägenhet och kan dra för persiennerna o göra som man vill.

/*Busig konvalescent*
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Jag bytte höftled i maj 2007 och satt på hästryggen igen i januari 2008. Köpte egen häst, islänning, i våras och rider nu några gånger i veckan. Har lärt mig att sitta upp från höger sida (den oopererade höften) eller använder pall.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

KL

Jag trodde alla använde pall eller liknande numera när man vet att det sparar både sadel o häst:confused: Jag gör det i alla fall alltid.

Ang höftoperation har en tjej i min arbetsgrupp gjort det, efter långt lidande med sin ena höft, hon är glad som en lärka och tycker att det är det bästa hon gjort i sitt liv:idea: Hon rider inte men är mkt sportig och har fått tillbaka sin kropp tycker hon. :bow: Nu är hon igång i gymet igen och t o m joggar.
Hon var igång på jobbet efter ett par månader i alla fall.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Tack för dom uppmuntrande svaren. Det låter som om det finns goda förutsättningar för mig också att kunna rida igen, då kanske jag ska se fram emot operationen istället för att känna obehag och rädsla.:) Jag har hört att det finns lite olika varianter på hur mycket av benet som tas bort och ersätts med ny led, vilket då ska resultera i olika grad av rörlighet och större eller mindre risk för att leden hoppar ur led. Är det någon av er som vet mera och var dom är skickligast på att göra såna operationer och kan göra höften så stabil och rörlig som möjligt? Jag vill inte råka ut för några fler obahagliga överraskningar av läkare.
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Du kan säkert börja rida igen , men du får nog vänta i c.a 6-7 månader så att benet blir stabilt igen. Jag har själv en ny höftprotes sen september 2010. Har ingen smärta längre. Har galopphästar. än så länge sköter jag marksevicen, mockning utsläpp etc. LYCKA TILL. MONICA
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

På min klubb finns en hårding som opererade båda höftlederna samtidgt och red igen ett par månader efter detta. Hon är en av de tuffaste jag vet, och har hästar som arbete men rider, det gör hon! Och bättre nu än före opeationen eftersom smärtan är borta. Rörligheten är bättre, om än inte optimal.

Go for it!
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

En sak att tänka på är ju att du kan rida idag. Operationen ska få dig att må bättre, inte tusan ska du väl vara mer begränsad efter operationen än innan då? Nu bortser jag givetvis från läkningsfasen.

Vad säger ni andra? Borde inte detta gälla det mesta?
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

*Knapplån*

Jag opererade ju som sagt, vänsterhöften sept 2009 och var lite halvfeg och svävade runt på hur och när jag skulle våga rida. Var i alla fall uppe i april 2010...

Sedan började den högra höften strula och i augusti, när jag var på återbesök för den vänstra, trodde jag att jag skulle få operationstid för den högra. Vi hade nämligen diskuterat det efter vänsteroperationen... Men nä, oj vänsterhöften ser bra ut. Va, skulle vi ta den högra? Ja, då sätter vi väl upp dig i kö och så fick jag värktablettrecept som skulle räcka i det halvår som kön var...

Jag flyttade damen i maj till ett kanonstall, visserligen kollektiv med både stallplatser och lösdrift. Men just då funkade det klockrent, alla ställde upp första veckorna och det var alltid någon i stallet, som stallägaren hade sagt. Men sen flyttade ett par stallgäster ut och då var man HELT själv vid ut- och insläpp och skulle dessutom hinna med sin egen häst. Det hela slutade med att jag betalade 1800 kronor i månaden för att sköta de andras hästar. Jag hann/orkade inte med min dam helt enkelt. Hon led inte på något vis av det. Det mockades och borstades, som vanligt men jag hann/orkade inte rida också. Ändå var jag oftast ute 2 ggr om dagen i stallet.

Jag hade varit klar från början med hur min kropp och jag fungerade att jag kanske skulle behöva hjälp och alla sa, att självklart här hjälps alla åt och det skulle alltid finnas någon som skulle kunna ta med Tima ut någon gång ibland. Men sen i början av november, kom det "Du kan inte räkna med att vi ska hjälpa dig, vi har jobb/skola/famil och egna hästar att ta hand om. Du kanske ska ta och söka dig en annan stallplats." Och så blev det. I slutet av december, när det var en rejäl köldknäpp, släpptes Timsan ut med tredubbla täcken på en dygnet runt-lösdrift. Och vi trivs jättebra. Jag hinner med damen, men just nu har jag värk och orkar inte så mkt jag skulle vilja. Jag har ridit två gånger och longerat/tömkört en del, samt varit ute och promenerat. Jag ska försöka ta tag i mitt mod igen och kravla mig upp på damen igen innan det blir dags, för höft nummer två.

Nu härom veckan lyckades jag få tag på kökordinatorn och har fått reda på att min operation skjutits fram ett par gånger. Datum har tydligen funnits alltså. Men preliminärt, ska jag nu opereras v 14.

Den här gången tänker jag inte faila igen och skicka bort min häst till någon som inte kan hålla det löfte, som lämnas som muntligt avtal att hästen ska hållas igång så att det bara är för mig att börja rida. Utan Timsan får fortsätta gå på lösdriften, där hon går nu och så ska jag försöka höra med de vänner jag fortfarande har kvar, som inte sagt upp bekantskapen via SMS om de kan hjälpa mig lite att hålla igång henne ett par dagar i veckan.

Och som Kimmis säger, det är ju inte meningen att man ska bli sämre efter en operation. :)
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

Har en stallkompis som bytte höftled i somras. Hon satt till häst efter drygt 3 månader och rider nu bättre än på många år (eftersom hon slipper smärtan). Lycka till! :)
 
Sv: Kan man fortsätta rida efter höftledsoperation?

OT
Nog för att jag vet att vänner sviker när man blir sjuk, men säga upp bekantskapen via sms :eek: Är folk inte riktigt kloka eller?
Jag hoppas att de själva inte blir svikna en dag, den dag de hade behövt sina vänner som mest :grin:

TW/ besviken idag på någon jag trodde var en vän. Den som jag räknade som min sista irl vän :(



TS
Hoppas din operation går bra och att du snart är uppe på din häst igen. Det finns ju inget som är så läkande för kropp och själ som att få vara nära dessa underbara individer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
894
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
923
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Hästnyheter ”Skånska dragoner rida till bad” är 5 meter hög och 10 meter bred, och det har nu blossat upp en konflikt om vart tavlan ska ta vägen...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp