kan man ge

mysko

Trådstartare
Mag & Tarmbalans i flera omgångar eller ska man bara ge 1 gång?
Har gett 5 kg till min häst och detta hjälpte men undrar om man kan ge en omgång till för hon visar att hon inte riktigt är i balans i mage & tarm systemen.

Eller finns det annat som man kan ge ist?
 
Sv: kan man ge

Hej!

Vet inte hur länge man kan ge mag/tarm-balans, det borde ju inte var nån fara att ge en omgång till tycker jag...Men jag vet inte..
Detinnehåller ju bara "nyttigheter", och din häst är ju väl genomgången av veterinär så..

Ett annat tips äratt ge probimin, det kan köpas hos veterinärer(typ distriktarn). Tycker nästan det funkar bättre än mag-tarm. Kommer inte ihåg vad det kostade, men en burk räcker mycket längre än mtb, så jag tror det blir billigare.
 
Sv: kan man ge

Förresten menar du verkligen 5 kg?? Det är ju i så fall 10 burkar! :eek: :D
Tyckte det lät mycket, en burk innehåller ju 0,5 kg.
Har du bara gett en burk, så skulle jag bsolut inte tycka att det är någon fara att ge en omgång till ;) .
 
Sv: kan man ge

Förstod nästan det, men vem vet - du kanske lyckats få tag på en JÄTTEburk :rofl:
 
Sv: kan man ge

Tänte oxå när jag lästen inlägget.. 5 kg är hon inte klok.. men det visade sig ju sedan att du skrivit lite galet :)

Jag tror inte heller att det är någon fara om du ger en vända till..Men funderar i allfall . gick hela burken åt åt en kur?För det är väl sådan kur som man ger i tre dagar?
 
Sv: kan man ge

Eftersom hon har haft stora problem med magen så skulle jag ge dubbel dos tills det var slut i burken enl. ATG det var ingen fara MEN efter ett uppehåll kan man då ge en kur till??

Hon har blivit mycket bättre efter kuren men har lite preoblem kvar,,

allt började efter Cortisonbehandlingen och Erlichiosen
 
Sv: kan man ge

Jadu!? *kliar sig i huvudet* vågar faktiskt inte svara på det.. trodde du get en normalkur. och då vet jag att man kan dubbla..men sen vet jag inte mer.. hör med ATG :)
 
Sv: kan man ge

Kollade lite i mina anteckningar från förra sommaren ,min häst blev GRYMT dålig i magen vid betessläpp.Gav mtb 2 veckor på raken dubbel dos, det måste ju nästan vara 2 burkar?

Hon lever än! :D
 
Sv: kan man ge

Ja man kan ge en burk till.

/Alexandra - med erfarenheten av två fånghästar i bagaget, och då är magtarmbalans stapelvara
 
Sv: kan man ge

Alexandra_W skrev:
Ja man kan ge en burk till.

/Alexandra - med erfarenheten av två fånghästar i bagaget, och då är magtarmbalans stapelvara

:bow:
:bow:
Då ska jag genast inhandla det :D
Men ska jag bara ge en kortare period ist för hela burken denna gång??
Spara hälften och ge igen efter någon vecka?
 
Sv: kan man ge

mysko skrev:
:bow:
:bow:
Då ska jag genast inhandla det :D
Men ska jag bara ge en kortare period ist för hela burken denna gång??
Spara hälften och ge igen efter någon vecka?

Att göra uppehåll en vecka och ge igen skulle jag inte göra, utan jag skulle ge tills magen är bra (dvs avföringen bra etc) och sen ge halv dos någon vecka till och sen ta bort det.

Jag ger förresten Bakteriebalans (ska finnas på Granngården, tillverkare är Protect, men det är lite olika mellan de olika Granngården om de tar hem det). Det smakar inget, luktar inget och är lika bra men många gånger billigare än Kraffts Magtarmbalans. En hel hink (minns inte hur mkt, men över ett kg) kostar 150 - 200 kr och räcker i en eviiighet. Det kan dock vara så att det inte står något om häst till burken längre, men det är fortfarande okej till häst (nån EU-regel som gjorde att de i alla fall ett tag tog bort texten till häst). 1 mått (medföljer) morgon och kväll (Alt bara kväll).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 608
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp