Kan man transportera en häst i dessa skydd?

Albatross

Trådstartare
Inom en snar framtid skall jag och hästen åka till regiondjursjukhuset i Helsingborg. Vi bor i Göteborg så det blir en resa på drygt fyra timmar (enkel väg).

Nu undrar jag vilka skydd jag skall använda under denna resa. Vanliga transportskydd undviker jag helst eftersom hästen kan vara lite orolig vid lastningen och jag är rädd för att skydden skall vara till större besvär under lastningen och resan än vad de är till nytta. Att linda benen var jag inne på ett tag, men eftersom jag aldrig brukar linda benen är jag rädd för att jag skall göra det fel och därmed orsaka större skada. Bläddrade idag i Hööks katalog som kom idag och i westernavdelningen hittade jag Sport Medicine Combo Boots, enligt uppgift ger de skydd och stöd för kota, senor och ballar. Så min fråga är nu, kan man använda dessa skydd som transportskydd?

Sv: Kan man transportera en häst i dessa skydd?

drygt 4 timmar till helsingborg? :eek:
även med släp kan det inte ta dubbel tid att ta sig dit..

men jo, dom skydden fungerar säkert som transportskydd, finns transportskydd som är ungefär likadana så.. däremot får du ju inga hasskydd med såna, som man får på stora transportskydd.

Nej. Dom ska inte användas på hästar som står still!! Står i varningstexten i påsen. Iaf gäller det orginalet, vet inte hur det är med kopiorna.

Kan du inte be någon annan linda? Eller börja öva?

Min häst är skitsvår att lasta men skulle aldrig få för mig att åka nånstans utan skydd. :crazy: Tror inte skydden gör någon skillnad. Du kan ju sätta på dom lite i hagen så hon vänjer sig vid att gå med dom.

Min häst får oxå ångest av bakskydden.
men om jag har kardborret ganska löst vid kotan- betydligt mkt mindre ångest

lizan skrev:
drygt 4 timmar till helsingborg? :eek:
även med släp kan det inte ta dubbel tid att ta sig dit..

Hm, har räknat mycket grovt att avståndet är ungefär 24 mil. Och om man kör 60 km/h i genomsnitt (på motorvägen blir det förmodligen 80, men sen kommer det säkert tillfällen då vi håller en lägre hastighet plus att vi kommer att ta en till två raster) blir det fyra timmar. Men jag kanske har räknat i överkant?

Centaur skrev:
Nej. Dom ska inte användas på hästar som står still!! Står i varningstexten i påsen. Iaf gäller det orginalet, vet inte hur det är med kopiorna.

Ok, tack. Då avskriver jag denna idé.

Centaur skrev:
Kan du inte be någon annan linda? Eller börja öva?

Kanske är det bästa alternativet att jag börjar öva. Tyvärr finns det ingen i stallet som kan linda och dessutom måste han ju ha lindade ben på vägen hem och jag tror inte att någon på djursjukhuset vill ställa upp och linda ;) . Det som jag är livrädd för är att jag ska linda för hårt (har hört en mängd skräckhistorier om senskador som uppstått till följd av för hård lindning). Kanske vore det bäst om jag använde fleecelindor?

axel skrev:
Min häst får oxå ångest av bakskydden.
men om jag har kardborret ganska löst vid kotan- betydligt mkt mindre ångest

Det är inte så att han får ångest av benskydd utan det som jag är rädd för är att skydden skall bli till ett ytterligare störningsmoment vid lastningen (väl inne i transporten är hästen lugn). Nåja, jag får väl börja linda honom varje gång vi ska ut så att detta moment blir till ett vardagsinslag.

linda med padd och fleccelindor och ha boots runt om

Jag hade nog kört i enbart boots en så lång sträcka om du inte vill ha vanliga transportskydd. De skydden du pratar om blir väldigt svettiga på kort tid.

Om du lindar så använd fleecelinda och pad, men jag tror inte att hästen stör sig mindre på det än på t ex transportskydd, shires skydd är otroligt trevliga t ex, lätta och enkla att ta på/av.

Tror det enklaste du kan göra är att låta honom ha transportskydden någon timme i hagen eller boxen, så blir det inget särskilt och inget svårighetsmoment när du ska lasta. :)

Ta tjocka paddar och fleecelindor, det går knappt att linda för hårt, du ska ju inte direkt slita så lindorna nästan går av! ;)

Finns ju även de som kör i vanliga senskydd fram och korta eller strykkappor bak och boots, kanske blir enklare för dig?

beror väl på hur länge ni stannar.. räknar man på att ni kör i 80 tar det 2,7 på den sträckan jag räknade. och det är ju motorväg så gott som precis hela vägen förutom från stall-ut på vägen och sen från vägen-sjukhuset.

så 3 timmar max skulle jag tro. utan stopp då. jag hade nog bara kört, ev ett stopp vid falkenberg eller så.

Jag skulle INTE rekommendera att du lindar hästens ben inför resan om du är ovan. Det är alltför mkt risker med det. Är h*n orolig så är det bättre att inte ha något mer än möjligen boots på som kan irritera. Lycka till med resan!

:idea: om det nu är bakskydden du är orolig för, skulle du inte kunna sätta på dom när hästen väl e i transporten då?? bättre än inget ju? fast kan ju va knepigt om du kör med mellanvägg....
men e de så att hästen slänger sig o springer åt alla håll vid lastning ska du nog ha dem på ändå ;)
men man kan inte vika ner hasskyddet då?
för "korta skydd" blir väl nästan samma som lindane över kotan o så i störningsmoment alltså...
svårt :smirk:

Jag har upptäckt att höga transportskydd skyddar hästens ben även vid i- och urlastning. Speciellt om hästen råkar trampa vid sidan av rampen eller om den skulle rasa ut i en väldig fart så att den ev. snubblar.
Min syster har sådana höga på sin häst (som täcker över framknäna, och haserna i bak då). Han krånglar lite ibland vid lastning (backar eller går åt sidan) och han har halkat på rampen (vi har såndär dum matta iofs, men ändå) och lagt sig på knä, klivit utanför rampen och skavt i benet rejält. Hade han inte haft skydd så hade han kunnat få fula sår, nu fick han inte en skråma.
Skyddar även mkt bra mot trampskador (även om hästen står still i släpet, kan den trampa till om man t.ex måste väja för något på vägen).
Om inte hästen blir orolig av att ha höga skydd på sig (om den tycker det är obehagligt med såna) så tycker jag man ska ha det på, ELLER linda rejält + boots.

Tack alla för alla svar :bow: !

Har nästan bestämt mig för att köra med boots och fleecelindor + transportpaddar, eller rättare sagt, jag kommer att linda benen hemma och se hur resultatet blir. Annars får det bli hederliga transportskydd.

lizan skrev:
beror väl på hur länge ni stannar.. räknar man på att ni kör i 80 tar det 2,7 på den sträckan jag räknade. och det är ju motorväg så gott som precis hela vägen förutom från stall-ut på vägen och sen från vägen-sjukhuset.

så 3 timmar max skulle jag tro. utan stopp då. jag hade nog bara kört, ev ett stopp vid falkenberg eller så.

Vi tänkte inte ta särskilt långa raster, bara så att hästen skulle få tillfälle till att dricka. Men tre timmar är kanske mer rimligt att räkna på.

Sorbe skrev:
Finns ju även de som kör i vanliga senskydd fram och korta eller strykkappor bak och boots, kanske blir enklare för dig?

Trots att jag bestämt mig för att i första hand ta lindor och i andra hand transportskydd, kan jag inte låta bli att ställa en säkert mycket grundläggande fråga: kan man ha på senskydd så länge som tre-fyra timmar?

Ang. tid det tar att åka med häst Gbg-Hbg... Det tar 3,5 h om man tar det LUGNT och har en paus emellan... Har kört den resan ett antal gånger :S

/Linda

Har för mig också att det hamnar där någonstans runt 3.5 timmar. Har också varit nere flera gånger. Helt underbar och duktig personal.

För tre år sedan så åkte vi till Stockholm från Göteborg i en vanlig personbil. Hade en modern bil med en färddator. Har för mig att medelhastigheten blev ca 60 km/h under den sträckan. Nu är det ju inte motorväg hela vägen så igentligen så går det inte att jämföra rakt av. Men många gånger blir medelhastigheten mycket lägre än vad man kan tro.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar? Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite...
Svar
15
· Visningar
926
Senast: LenaH
·
Utrustning Min häst skall förhoppningsvis börja sättas igång efter en hälta och två veckor i sjukhage. Jag vill optimera och ge henne alla...
Svar
3
· Visningar
1 093
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 112
Senast: axel
·
Utrustning Vad i hela friden använder ni andra för skydd på frambenen/hovarna då ni rider i djupsnö? Eller använder ni inga alls? Sägs alltid...
Svar
9
· Visningar
2 087
Senast: drysno
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka