Transportskydd

Piek

Trådstartare
Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar?

Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite meckigt funderar jag på att köpa klassiska höga transportskydd. Jag tänker att de skyddar bra och är enkla att ta på och av. Men eftersom det är sällan jag ser någon använda dessa nu för tiden funderar jag på om det finns nackdelar med dem som jag inte tänker på?
 
Kör i princip alltid utan skydd.
Tycker många hästar blir oroligare med skydd, speciellt när det är varmt.
+1 på denna. Många hästar min egen inklusive står och sparkar med skydden, medans står helt stilla utan. Då känns det inte värt det alls. Hade evt. kunnat åka med BoT stall bandage, men känns lite onödigt när hästen står super stilla utan skydd :)
 
Vanliga höga är klumpiga och varma. ett ordentligt tramp så åker hela skyddet av.

Ska jag köra häst som jag verkligen vill ha skydd på så är det lindor+ boots som gäller.
Vill jag ha skydd ändå så är det vanliga damasker/senskydd+ boots.
Men allra enklast brukar jag köra, skydden som jag ska rida med och har alltid boots fram.
när vi åker till seminstationen åker hon med bootsen som är på i hagen fram bara.
 
Värmeaspekten känns smart att tänka på! Det säger sig självt att transportskydden blir varmare än många andra skydd som andas mer. Köra oskyddat vågat jag inte trots snäll häst, har sett otäcka trampskador efter transport 🙈
 
Min häst är barfota och nu kör jag utan skydd alls. När den var skodd hade jag vanliga ridskydd av en välventilerad variant + boots runtom. Förra ägaren körde den alltid i helhöga som täcker knä och has, och den står stilla med dem också. Men jag tycker det är för meckigt att stå och byta till ridskydd när jag kommer fram så jag har rationaliserat bort dem, vill ändå inte ha så varma skydd på sommaren.
 
Har kört alla mina hästar utan skydd och aldrig haft några skador. Min första häst testade jag både skydd och lindor på men hon hade sönder allt. Sen testade jag utan och hon stod som ett ljus. De andra hästarna jag haft är hennes avkommor så de har aldrig haft på sig skydd när de varit i min ägo.
 
Vi har Lindor och boots runt om när han ska tävla, delvis för att jag tycker det är snyggare så med vita lindor plus boots och för att han kan inte åka utan skydd han trampar sig. Vid vanlig transportering har till banan och liknande har han låga transportskydd runt om så han ogillar det höga som går upp över hasen. Vinter tid har han boots även när han har transportskydd då han som sagt trampar sig direkt 😬 Det gör han i hagen med så det är inte bara i transporten.
 
Min är en sån variant som står och sparkar om hon har transportskydd. Hon åker utan skydd. Har boots på vintern om hon är broddad bara.
 
Inget alls, tycker de flesta hästar åker mycket bättre utan skydd.
Kan ha boots om jag kör med brodd, ibland senskydd fram om vi ska på hoppträning och jag åker ensam för att slippa krypa runt benen. Tar dock av dem innan vi åker hem.
 
Jag kör alltid utan. Många hästar tenderar att stå ganska bredbent när man kör. Är det en häst jag vet har en tendens att kunna trampa sig så kör jag vanliga boots bara men den risken är ofta störst vid i- och urlastning enligt min erfarenhet, speciellt om hästen är lite orolig.
 
Har aldrig använd transport skydd vare sig på släp eller lastbil, min erfarenhet säger att det är förarens ojämna, ryckiga stil att köra som gör att hästen (rna) trampar runt. Bättre förarare=inga trampar omkring.
 
Har aldrig använd transport skydd vare sig på släp eller lastbil, min erfarenhet säger att det är förarens ojämna, ryckiga stil att köra som gör att hästen (rna) trampar runt. Bättre förarare=inga trampar omkring.

Håller med. Däremot kan ju andra puckon i trafiken föranleda att man måste tvärnita eller annat. Mina hästar har alltid åkt bra, bortsett från när nån idiot med mc eller muskelbil måste dra förbi och GASA precis när de stryker förbi mitt släp. Har hänt flera ggr, man blir så less. Det är ungefär endast då som mina hästar har hoppat kråka i släpet.
 
Vad använder ni för skydd när ni transporterar hästar?

Jag har kört i lindor och boots den senaste tiden men eftersom det är lite meckigt funderar jag på att köpa klassiska höga transportskydd. Jag tänker att de skyddar bra och är enkla att ta på och av. Men eftersom det är sällan jag ser någon använda dessa nu för tiden funderar jag på om det finns nackdelar med dem som jag inte tänker på?
Jag tycker det är ett moment 22 - de hästar som behöver skydd står oftast ännu sämre med skydd och de som tål att ha skydd behöver inga.
Alla mina har lyckligtvis stått bra så nuförtiden när man vet hur skadlig värme kan vara när de står länge på bilen så kör jag utan, ev med boots. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
774
Senast: Linda_A
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: liiinnea
·
Utrustning Min häst tycker lädergjord blir hemskt varmt och kliigt på sommaren, så jag skulle behöva lite tips på något svalare. Han har rätt...
Svar
7
· Visningar
747
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp