Kan man tvätta i maskin?

Isituss

Trådstartare
Jag brukar tvätta hästens benskydd i tvättmaskinen på 30grader utan tvättmedel. men då tvättar jag bara de med hårdplast, inte de i läder. Men jag undrar, kan man göra det? alltså, tvätta de i läder?:crazy:

Sv: Kan man tvätta i maskin?

Av vilken anledning skulle du stoppa dom i tvättmaskinen? Du kan säkert tvätta dom i tvättmaskinen, men dom lär väl inte blir sig lika. Vatten är ju inte speciellt bra för läder. Och antagligen inte att tumla runt i en tvättmaskin heller...

Inte om du vill behålla lädret friskt och hållbart.

vatten torkar ur lädret och gör det sprött och bräckligt. särskilt om det får ligga och tumla runt och verkligen sjunka in och genomsyra lädret som det blir i en 30 graders tvätt. du ska inte ens låta det ligga i en diskho med vatten. måste du skölja av dem snabbt under rinnande vatten för att få av det värsta . fine , inte optimalt, men om smutsen är extrem kanske det behövs och räcker inte med att badda av med svamp, fast det är ju det vettigaste..... men då ska det torkas direkt och sen smörjas!

just med att vatten inte är bra för läder håller jag inte med om, så länge man torkar av det efteråt. Men iofs, om de tumlar runder i tvättmaskinen borde de bli rätt så blöta, och ta lång tid på sig o torka... hm... får ta o fundera på detta :p

men torkar vatten ut läder? :eek: låter... ologiskt om det för det, men antar att du kan har rätt :)

Tror jag skiter i o tvätta dom!

Senast ändrad:

ja vatten torkar ur läder.... det är ungefär det värsta du kan utsätta läder för. det är därför man använder speciella rengörings grejor så som lädertvål och lädersmörj : )

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
377
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 106
Senast: Fiorano
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka