Kan man upptäcka epilepsi?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 911
L

Lea

Idag blev vi tvugna att avliva en häst i stallet som fick ett epileptiskt anfall på en lektion. Han kom för någon vecka sen och därför undrar jag: Kan veterinären upptäcka epilepsi på besiktningen även om hästen inte haft något tidigare anfall?

Sv: Kan man upptäcka epilepsi?

Inte på en vanlig besiktning!
Behövs speciella undersökningar av hjärnan som man inte gör om man inte finns anledning till det.

Sv: Kan man upptäcka epilepsi?

Ytterst tveksam till att ens det skulle gå att se epilepsi vid ingående us av hjärnan utan att hästen hade ett anfall under tiden...

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 320
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 376
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31