Kan man väga för lite?

Sv: Kan man väga för lite?

Visst kan man väga för lite mot vad man ska rida, men då får man använda vikter i form av bly och kanske rida med en tyngre sadel.

Är inte det negativt? Hellre en jockey som ligger nära viktklassen än en fjäderlätt med en massa vikter i vojlicken. Eller är det ngt jag fått för mig?

Ja. Det är bättre att ha en jockey som ligger nära vikten. Blyet är bara "död vikt". Det är bättre att ha mer "levande vikt" som kan få fart på hästen. Så man ska inte väga för lite. Vägar man lite mindre än vad man ska, så kan det ju i och för sig vara bra, för då kan man gå upp ett par kilo muskler:D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: Unafraid
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 066
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
148
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna