Kan man värma om Frank Baines Reflex eller Passad,och ärdessa modeller lika varandra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 760
Sv: Kan man värma om Frank Baines Reflex eller Passad,och ärdessa modeller lika varan

Har du koll på prestige? Jag har länge letat efter en begagnad meredith. Har nu hittat en med 18" i sitsen. Låter stort men kändes ok. De sa att dessa sadlar var små i sitsen, typ en 18" är som en 17" i många andra märken. Är det så?
Nu har jag en Wellington dressyr 17,5 och en Wellington hopp 17,5.

Sv: Kan man värma om Frank Baines Reflex eller Passad,och ärdessa modeller lika varan

Prestige går att värma om ja. Men behöver du wide/xwide i FB kommer Prestige bli för smal, de har dessutom en helt annan passform, FB är rakare.
Prestige är stora i sitsen. FB däremot är små i sitsen, lite mindre än Wellington. Om 17,5 på Wellington precis räcker till får du nog räkna med att gå upp till 18".
Om jag vore du hade jag ringt runt till lite ÅF av Fb, det är möjligt att de har någon beg inne i den storlek och modell du behöver.

Jag har haft en FB 16,5" och har nu en Prestige 17". Märker ingen skillnad. Båda är hoppsadlar så kanske skillnaden märks på en en dressyrsadel.

Även hoppsadlarna tycker jag är mindre än t.ex. Prestige. I en 17" Prestige får jag plats med några fingrar bakom rumpan, men i en FB får det nog inte plats nånting alls :o

Passaden är smalare i bommen än Reflex

Upplever min Wellington 17,5 som för stor, tycker jag åker runt i den...

Detta med att värma om prestigesadlarna- är det någon risk med det? Kan det max göras ett visst antal ggr?

Min häst har Wellington 4 nu och den är inte för lite, snarare för stor eller lagom. Skall vara 90-91 Grader. Vad motsvarar det i prestige? Vet du det?

En tjej som utbildade min häst i vintras hade då en prestige meredith 36 på honom som hon tyckte låg bra. Hon har hått någon veckas sadelutbildning i italien eller liknande så hon vet lite mer än gemene man så att säga...

Om Wellington är för stor kan du nog ha en 17,5" i Fb och 17" i prestige.
Prestige har en gräns har jag för mig för hur många ggr man får värma om sadeln innan garantin förfaller... Hör med en ÅF. Man kan också bara bredda/minska 3 bomvidder.
Prestige 36 har en bomvinkel på ca 90 grader, så det är den bomvidden som isf borde passa.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 641
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31