Kan min häst ha mjäll???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hillabilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 12 471
H

Hillabilly

Jag har en tre-årig frieser som jag har haft i ett par månader. När hon kom så hade hon något skorvigt i pannluggens botten. Hon hade även kliat av sig delar av pannluggen. Jag har smörj med Skillingarydsalva och det har blivit bra, luggen har börjat växa ut igen.

Men jag tycker att hon även har lite skorv i den övriga pälsen över hela kroppen, det liknar mjäll. Det är inte löss, för det vet jag hur det ser ut. Hon kliar sig inte. Vad är det för något och hur behandlar man det? Jag kan ju inte gärna smörja hela hästen med Skillingarydsalva.. :confused:

Sv: Kan min häst ha mjäll???

Min ena häst blir sådan av för mkt protein. I år är proteinet mkt högt i vårat hö så ho¨n blev som en mjällhög innan jag fick korrigerat foderstaten:( .

bada henne i hexocil, det brukar va bra mot dem flesta hudproblem. har haft 2 med "mjäll". det försvann efter hexocil bad och har inte återkommit.

Min ena häst blir sådan av för mkt protein. I år är proteinet mkt högt i vårat hö så ho¨n blev som en mjällhög innan jag fick korrigerat foderstaten:( .

Eftersom hon fortfarande växer och behöver sitt protein så undrar jag om man kan säkerställa att det är för mycket protein på något sätt. Jag vill ju inte minska på det ifall det inte beror på detta?

bada henne i hexocil, det brukar va bra mot dem flesta hudproblem. har haft 2 med "mjäll". det försvann efter hexocil bad och har inte återkommit.

Tack för tipset, vart köper man detta?

Min shire är likadan, supermjällig! Börjar fundera på om det är jag som är nojjig, att det bara ser ut så eftersom hon är svart.. men nej...
Spännande det där med protein. Idag var min häst dundermjällig, värre än vanligt. Igår fick hon byta hage, till en med mer gräs. Samband? Kan ju ha det helt klart! Jag har skrivit här på buke förut, om att jag tror att min häst är känslig mot protein. Får klåda o grejjer. Många sa att hästar omöjligen kan vara känsliga för protein?

tex. i hästsportsbutiker, granngården, djuraffärer eller eko hallen. används vid hudproblem till både häst, hund och katt. viktigt att man följer instruktionerna och låter shampot sitta kvar i pälsen en stund. det är vääldigt drygt.

min häst är alltid extremt mjällig så här års.han kliar sig inte heller just nu, det var tidigare i somras.
han har sommarexem, kan vara värt att kolla upp om det kommer tillbaks nästa sommar

Jag har en tre-årig frieser som jag har haft i ett par månader. När hon kom så hade hon något skorvigt i pannluggens botten. Hon hade även kliat av sig delar av pannluggen. Jag har smörj med Skillingarydsalva och det har blivit bra, luggen har börjat växa ut igen.

Men jag tycker att hon även har lite skorv i den övriga pälsen över hela kroppen, det liknar mjäll. Det är inte löss, för det vet jag hur det ser ut. Hon kliar sig inte. Vad är det för något och hur behandlar man det? Jag kan ju inte gärna smörja hela hästen med Skillingarydsalva.. :confused:

Det kan ju handla om eksem, friesern är ju precis som islandshästen belagd med detta problem. Försvinner detta över vintern och återkommer nästa vår/sommar igen så vet du ju vad det handlar om.

Det kan ju handla om eksem, friesern är ju precis som islandshästen belagd med detta problem. Försvinner detta över vintern och återkommer nästa vår/sommar igen så vet du ju vad det handlar om.

Tack för alla tips!

Men om det är exem så borde hon väl klia sig, eller?

Jag tycker även att det har blivit värre nu än det var när jag köpte henne.

Kliat sig hade hon ju tydligen gjort genom att pannluggen delvis var borta, det kan vara första året och då kan det synas rejält på höstkanten. Sen går det över, återkommer i så fall på vår/försommaren.
Men mjällandet, kliandet av pannlugg och skorvbildning samt årstiden, tyder lite på eksem.

Kliat sig hade hon ju tydligen gjort genom att pannluggen delvis var borta, det kan vara första året och då kan det synas rejält på höstkanten. Sen går det över, återkommer i så fall på vår/försommaren.
Men mjällandet, kliandet av pannlugg och skorvbildning samt årstiden, tyder lite på eksem.

Det som fanns i luggen men som är borta nu kliade hon på. Inte det hon har på kroppen.

Nä så kan det vara med eksemhästar, de kliar sig i man, svans och pannlugg och sen ingen annan stans. Mjällbildningen kan vara ett tecken på att hästen är på väg att utveckla eksem, men den kan också ha andra orsaker.
Jag tror att du får bärga dig till nästa år för att få vetskap, börjar det då om så får du hantera pållan som en eksem häst.

läs dom exsemtrådar som finns.
det är bra att vara förberedd till nästa sommar.
ingen häst har lika symtom.
själva grunden kan vara ganska lik, det sitter mest i man och svansrot.
därimellan är det stort spektrum hur det yttrar sig och hur mycket dom kliar sig.
min får hållas efter i man och svans samt en skorvig fläck stor som en 5 krona under magen.
en del får mycket i öronen eller under magen.
behandlingen av exemet är viktig, ju bättre skötsel ju bättre mår hästen.
min häst har gått från ej ridbar pga sår( före min tid) till knappt synlig exem med noga skötsel.

Jag tycker också det låter som eksem...
Min islandsvalack balanserar på gränsen till eksemhäst skulle jag tro, han blir mjällig och kliar sig även pga betfor och hösilage. När han får torrhö och ingen betfor är han helt utan symptom :banana:

Du kan ju testa det om hästen får betfor eller hösilage.

Annars är det nog till att vänta in våren och se vad händer... Se till att hålla hästen under uppsikt till våren och skaffa eksemtäcke om kliandet återkommer...

Kan vara fotskabb också. Det ger mjällig skorv och kliar av och till.
Du har haft hästen ett par månader säger du. Varifrån kom den? Från utlandet? Där är det vanligare med fotskabb.
Sök på fotskabb på internet då hittar du till svenska tinkerföreningen och en bra rapport om fotskabb.

Känns som det verkar vara ganska vanligt med skabb nu för tiden, vad tycker ni?

/T

Kan vara fotskabb också. Det ger mjällig skorv och kliar av och till.
Du har haft hästen ett par månader säger du. Varifrån kom den? Från utlandet? Där är det vanligare med fotskabb.
Sök på fotskabb på internet då hittar du till svenska tinkerföreningen och en bra rapport om fotskabb.

Känns som det verkar vara ganska vanligt med skabb nu för tiden, vad tycker ni?

/T

Hon kom från Holland i början av augusti i år. Ska kolla rapporten och se vad man gör åt detta ifall det stämmer in.

Tack för tipset.

Jag stod och skrapade med ryktskrapan i pälsen på henne igår för att undersöka och det kom fram en hel del vita flagor... Känns ju inte bra.:cry:

Jag tycker också det låter som eksem...
Min islandsvalack balanserar på gränsen till eksemhäst skulle jag tro, han blir mjällig och kliar sig även pga betfor och hösilage. När han får torrhö och ingen betfor är han helt utan symptom :banana:

Du kan ju testa det om hästen får betfor eller hösilage.

Annars är det nog till att vänta in våren och se vad händer... Se till att hålla hästen under uppsikt till våren och skaffa eksemtäcke om kliandet återkommer...

Hon får vanligt torrt hö och Hippos pellets för växande hästar, och så gräs i hagen då förstås!

holland.....har du skcikat in träckprov?

gör annars det.

jag hade tagit ett blodprov på en sådan häst direkt,de kan ha brister o ett stort varningstecken örjust en frieser som ser glanslös o mjällig ut.

de har ju annars en päls som reflekterar ljus,de glänser ju oerhört alldeles av sig själva.

min såg ut sån där när jag köpte honomförutom allat annat som var fel,o jag bytte mineraler bla o han blev sakta bättre så jag är rätt så säker på attdte var en kombinatin av stress,immunförsvarsproblem som förmodligen hade med magen att göra,malnutrition och genetisk benägenhet för hudproblem.

idag,som 17 åring har han inga problem kvar,har inte ens mugg o jag borstar aldirg sådär direkt heller,för han ser fantastisk ut ändå.

det kan ta lite tid att komma tillrätta med sånt där,honhar väl kanske stått på stall ett tag i holland också?

A och O är fodret o avmaska det man ser tt hon har.
därefter stressnivån,de är känsliga djur-tyvärr.

skall fråga min ständiga källa till kunskap vad hon tror omd et där med mjällen

under fällning kan de se lite skitiga ut,men dte skall inte vara mer än ca 2-3 veckro,har hons tet ut sån där sen auusti så är ngt fel.

jag hade hexocilat henne o sedan sprayat på lanolin för tat återfetta.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 633
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 248
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i... 2
Svar
34
· Visningar
2 420
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI