Kan min häst ha mjäll???

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Hillabilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 12 472
Sv: Kan min häst ha mjäll???

Sprayat med lanolin? jag tänker på sadeltvål.. vad är detta för spray? Typ som Bodylotion för oss? Aldrig hört talas om.. Berätta gärna mer!
Pratade med min vet om min hästs mjällighet, samt berättade att jag testat o schamponera med hexocil utan resultat. Han sade att i vissa fall blir det värre med hexocil eftersom det är desinfecerande. Han rekommenderade nåt mjällschampo för hund. Tror det köptes på apoteket. En kompis mig har testat clearasil o det har funkat bra. Billigt med i jämförelse.

hexocillet är bra mot hudproblem som tex. mjäll, svamp och exem. men det är viktigt att låta "skummet" sitta kvar en kvart innan man sköljer av. lanolin spray använde jag mkt. när jag hade shi-tzu hundar, köps i välsorterad djuraffär, det återfuktar såväl päls som hud, det är ganska "fett" (hundarnas pälsar "tovade" inte heller ihop mellan veckobaden)

holland.....har du skcikat in träckprov?

gör annars det.

jag hade tagit ett blodprov på en sådan häst direkt,de kan ha brister o ett stort varningstecken örjust en frieser som ser glanslös o mjällig ut.

de har ju annars en päls som reflekterar ljus,de glänser ju oerhört alldeles av sig själva.

min såg ut sån där när jag köpte honomförutom allat annat som var fel,o jag bytte mineraler bla o han blev sakta bättre så jag är rätt så säker på attdte var en kombinatin av stress,immunförsvarsproblem som förmodligen hade med magen att göra,malnutrition och genetisk benägenhet för hudproblem.

idag,som 17 åring har han inga problem kvar,har inte ens mugg o jag borstar aldirg sådär direkt heller,för han ser fantastisk ut ändå.

det kan ta lite tid att komma tillrätta med sånt där,honhar väl kanske stått på stall ett tag i holland också?

A och O är fodret o avmaska det man ser tt hon har.
därefter stressnivån,de är känsliga djur-tyvärr.

skall fråga min ständiga källa till kunskap vad hon tror omd et där med mjällen

Hon är inte glanslös, tvärtom så glänser hennes päls. Det är när man skrapar i pälsen som det kommer fram flagor.

Jag har maskat av henne, och hon har inga andra symtom, äter bra, har fin färg på tandköttet, är pigg & glad, avföring ser normal ut osv.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 634
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 254
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i... 2
Svar
34
· Visningar
2 455
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31