Kan nån förklara för lilla mig?:P

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _Fussy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 187
F

_Fussy_

Många snackar om att varmblod har så många begränsningar , att dom inte blir så bra tävlingshästar osv... kan nån berätta vikka dessa begränsningar är? :P Plzzzz!

Sv: Kan nån förklara för lilla mig?:P

Varmblod är väl de vanligaste ridhästarna (de andra hästtyperna heter kallblod och ponny) och jag kan då inte se att de har några begränsningar? Alla hästar som är med i OS och VM är ju varmblod (svenska, tyska, holländska, belgiska, danska t ex).

Sen finns det ju förstås varmblodig travhäst, som i generationer avlats för sin skjutkraft (att springa fort). Motsatsen till skjutkraft är bärkraft och det är just bärkraft man eftersträvar hos en ridhäst.
Det krävs mycket av ryttaren som ska skola om en varmblodig travhäst till ridhäst.
Det finns väldigt få varmblodiga travhästar som tävlar i dressyr och hoppning. Någon enstaka har lyckats starta i medelsvår klass, men utan framstående placering.
På 70- och 80-talen fanns det ett par svenska travhästar som tävlade framgångsrikt i fälttävlan.

Immer

Hej! Jag tror att det ligger till så här oftast: man köper en billig stor häst vbl, denna har gått på trav eller inte höll för detta bla bla bla osv.... Så man köper iaf en billig häst, denna har man tänkt ha mera som skogsmulle och inte tävla med. Ofta om man är en tävligsryttare är man inte intresserad av vbl. Men jag kan säga att jag äger ett vblsto som kan dressyr bra (rider för instruktör 2 gg i veckan) och hon kan hoppa 120, men jag tävlar inte utan har henne för att hon är toppen. Är inte nån som gillar fara omkring på tävligar osv. Vissligen har jag vart med på clerrund hoppning och detta har gått bra :banana: . Men jag vill bara ta det lungt å skönt så inga tävlingar. Men om du funderar på ett VBL så tycker jag att du kollar in denna sida det är för alla RIDTRAVARE :love:
http://www.ridtravare.com/forum.php
Där finns det filmer på hur bra en vbl kan bli och en massa tips.
Ha det så bra :bow:

Immer - jag tror att du ganska väl förstår att det är varmblodig travhäst TS menar. ;)

Travhästen är ju avlad för att se ut på ett visst sätt. Meningen är att de ska dra tygnd och inte bära tyngd. De ska inte heller bära sig på bakdelen så som vi behöver att våra ridhästar gör för att de bäst ska hålla och klara av att bära en ryttare.

Mao är deras extriör utformad på ett sätt som inte är ultimat för det ändamålet - att bära ryttare. De har annorlunda hasvinklar, annan halsföring och även deras muskler ser annorlunda ut jämfört med en häst som är avlad för ridning.

Sen ska tilläggas att våra svenska halvblod som är vanliga ridhästar i Sverige sällan är speciellt välanpassade heller för ridning. Men bättre än travhästen.

Sen tillkommer ju problemet när man ska rida en vuxen travare, vilket är vanligt att man gör, som inte tidigare ridits, att den är felmusklad för ändamålet och att muskla om en häst på ett så annorlunda sätt när den är i vuxen ålder tar tid.

Men det betyder inte att det inte går att komma ngn stans med en travare. Har man bara kunskapen så kan man komma väldigt långt. Och en sak som jag upplever att jag haft nytta av hos min travare är det stora steget. Travare är ju gjorda att springa fort och ta ut steget mycket. Efter som att det kommer så naturligt för honom så har jag fått fram ett helt fantastiskt steg hos honom som jag sett hos få andra hästar, kanske ingen. Detta med travarens trippande steg är något som kommer med lågt tempo och stress. De är ju vana att gå i ett ganska högt tempo. Det gäller at få dem att tänka om och unyttja deras fina egenskaper. :)

Det finns mängder med trådar i stil med halvblod vs. varmblodig travare här på Buke om du intresserad av att läsa lite.

Jag kan bara upprepa det som Immer redan har sagt. En varmblodig ridhäst sätter bakbenen under sig och trycker kraft och fart i sina rörelser. En varmblodig (och kallblodig för all del) travare sträcker sina bakben bakom och skjuter fart istället. Det är framavlad hos dem att göra så precis som det är framavlat för ridhästen att köra tvärom.

Jag har ridit mängder med trevlig f.d travhästar som har fungerat riktigt bra men det är under förutsättning att de kommer till riktigt duktiga ryttare som kan skola om dem. För egentligen, det vi ber travhästen om när vi sadlar och sitter upp är ofta i början lika främmande för dem som om det vore för oss om vi var tvunga att börja gå på händer och göra allt med fötterna.

Finns så mycket åsikter och teser om både det ena med det tredje vad det gäller varmblodstravaren som ridhäst.

Tar man en häst, oavsett ras/inriktning, som är korrekt byggd har den inte sämre förutsättningar bara för att det råkar stå "varmblodstravare" i dess papper. Varmblodiga ridhästar (=Svenskt Halvblod) används ju också i körning liksom de flesta kallbloden men det hindrar dom ju inte från att vara goda ridhästar så att en varmblodig travhäst skulle vara sämre i den grenen är en myt. Dessa raser är mer avlade för att dra tungt än en varmblodstravare som drar lätta enaxlade sulkys/rockards.

Har den travtränats kostar det mer energi, tålamod och framförallt kunskap för att kunna skola om den till att bli en bra ridhäst men tar man den som unghäst är det som att rida vilken annan häst som helst.

Varför det inte är så vanligt med varmblodstravare i högre ridklasser beror ju på att den etablerade ryttaren inte söker sin tävlingshäst i den gruppen. En varmblodstravare med god anatomi är ofta mycket bra som travare dessutom och hör då inte till de "billigare" hästarna i inköp. Den tjänar ju klart större summor som fortsatt travare och är då eftertraktad som sådan.

En häst med dålig anatomi är en dålig rid-/ körhäst oavsett ras och går inte så långt i någon gren alls.

De flesta varmblodstravare som används som ridhästar idag hör, tyvärr, till den sista gruppen (dålig anatomi för både trav och ridning) vilket spär på det dåliga ryktet hästtypen har. :cool:

ett svenskt halvblod är ju egentligen en varmblodig häst . och de är väl den vanligaste tävlings hästen...? men antar att du menar varmblodstravare... och ja...kan inte riktigt svara på. de tränas ju att gå trav. att tävla (tävlingsnerver) är de väl egentligen experter på. de är ju framavlade för att tävla. de lär sig att röra sig på ett visst sätt. man kan ju omskola en travare. och jag tycker att många fina bilder här på bukefalos visar att travare visst kan hoppa och rida dressyr med. men jag antar att de har lagt ner mycket tid. har ingen erfarenhet av att omskola travare...men skulle kunna tänka mig att det är lite som att rida in en häst från början. däremot ser alla travare, som håller på att bli omskolade eller är omskolade, jag träffat enormt arbetsvilliga, nyfikna och glada ut :)

Okej, jag upplevde din formulering felaktigt då. ;)

Kanske vet TS att vbl också är benämning på andra hästar. Men det är ju inte ovanligt att man kallar just travare för vbl.

Jaja, kanske lite off topic. :cool:

Kod:
Sen ska tilläggas att våra svenska halvblod som är vanliga ridhästar i Sverige sällan är speciellt välanpassade heller för ridning. Men bättre än travhästen.
Varför tycker du inte att halvbloden är välanpassade för ridning?

Liknande trådar

R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen... 2
Svar
33
· Visningar
1 317
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 809
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 622
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Geologins dag - Fråga en geolog

Hund, Katt, Andra Djur