Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Pinkilly

Trådstartare
Hej! Kan någon hjälpa mig lite... jag har försökt surfa runt på avelshästföreningarnas sidor för att förstå men lyckas inte riktigt. Först stod det att okänd ponny får pass hos ridponnyförbundet sen på deras hemsida står det sv hästavelsförbundet och på sv hästavelsförbundet kan jag inte hitta ngt om det.

Jag tänkte eg ringa dem på mån och fråga men nu ska jag kolla på en ponny imorgon och vill gärna veta innan.

Jag ska alltså kolla på en okäns ponny, helt okänd, inge papper alls finns, ingen språngsedel eller nått heller och den har inte pass. Mina frågor är:

* Man gör alltså konturdiagram och jag förstår att det kostar ca 300 typ.. men sen, är det obligatoriskt med chip-märkning? och vad kostar det?

* Ska man även göra dna typning? och vad kostar det?

* Själva passet kostar runt 1000-lappen har jag förstått efter att kollat runt på ridponnyförbundet. Någon som vet mer exakt.

Är intresserad av vad hela summan kan gå på så jag vet i en ev. prisdiskussion om ponnyn.

Jätte tacksam för hjälp!!:bow:
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

kontur, chipp och DNA kontroll måste göras. Beroende på vart du bor så kommer slut summan landa på mellan 2000-3000kr

Bara passet kostar ca 960 kr att hämta ut.

Så ca 2000-3000kr borde det sluta på.

papperna skickas in till hästavelsförbundet. och ett mätintyg skall införas om ponnyn är över 8 år om du ska tävla.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Hej! Kan någon hjälpa mig lite... jag har försökt surfa runt på avelshästföreningarnas sidor för att förstå men lyckas inte riktigt. Först stod det att okänd ponny får pass hos ridponnyförbundet sen på deras hemsida står det sv hästavelsförbundet och på sv hästavelsförbundet kan jag inte hitta ngt om det.

Jag tänkte eg ringa dem på mån och fråga men nu ska jag kolla på en ponny imorgon och vill gärna veta innan.

Jag ska alltså kolla på en okäns ponny, helt okänd, inge papper alls finns, ingen språngsedel eller nått heller och den har inte pass. Mina frågor är:

* Man gör alltså konturdiagram och jag förstår att det kostar ca 300 typ.. men sen, är det obligatoriskt med chip-märkning? och vad kostar det?

* Ska man även göra dna typning? och vad kostar det?







* Själva passet kostar runt 1000-lappen har jag förstått efter att kollat runt på ridponnyförbundet. Någon som vet mer exakt.

Är intresserad av vad hela summan kan gå på så jag vet i en ev. prisdiskussion om ponnyn.

Jätte tacksam för hjälp!!:bow:



Varför vill man köpa en ponny som inte har härstamning eller är registrerad???
Ställ dig följande frågor;
Varför är inte ponnyn registrerad?
1. Är det för ägaren har fött upp ponnyn?
2. Uppfödaren inte har betalt avgifterna till hingstägren?
3. Eller är en av okänd härstamning för fölet plötsligt stod i hagen på gården utan vare sig mamma eller pappa????

Gynna inte personer som inte;
1. Betalar sina hingstavg.
2. Använder hingst som ger stamtavla
3. Som är seriösa!

Finns det verkligen ingen häst till salu med en härstamning och ett pass?

Anledning till att jag reagerar är att jag har kunder som betäcke med mina hingstar och inte bryr sig om att betala avgifterna.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Det kan ju vara så att de köpt ponnyn av någon annan och att ponnyn är äldre. Och att de då inte vill lägga pengar på ett pass om de ändå ska sälja.

Jag har själv 2 st utan papper. Ingen av dem är födda hos mig. Den ena kom till mig som 1½ åring och den andra som 6 månaders.

De är idag 7 resp 11 år, på den tiden var det alltså inge lag om pass eller ens prat om det.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Men du har väl pass på dom idag?
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Jag tycker oxå att det är dåligt att inte ha pass men jag känner inte att jag måste undvika dessa. Tjejen som säljer honom hade fått han med en annan häst och säljer nu vidare så det var inte hon som valde att inte göra det då han föddes, men dock inte valt att göra det sen. Han är ung.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Men huvva då...:crazy:

Visste inte att det kunde ses som en olaglig handling från mig att flytta en ponny, dock att säljaren eg inte får sälja den utan pass.

Men alltså om ägaren visar upp köpekontrakt på ponnyn samt att man får se hennes legitimation så vet man ju att hon är ägaren och sen får man ju ett eget köpekontrakt som hon skriver på, inte kan man väl bli åtalad för nått då...

Krångligt... hade jag inte fastnat för ponnyn så hade jag inte åkt och kollat på den om den inte hade pass.... jaja vi får se...
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Mitt råd är inte köpa en häst/ponny utan pass om inte ägaren kan visa att ansökan om pass är inskickat och att du kan hämta hästen/ponnyn när passet kommer. Ta även kontakt med tidigare ägare ev. uppfödare så allt är OK.

Kopierat från SJVs sida

"Vad händer om din häst inte har pass?

Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad."

Mer info http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr179.pdf
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

DNA-test kan du inte göra om du inte har en gissning om vilka som kan vara föräldrar. Man kan inte göra DNA-test om man inte har något DNA att jämföra med.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Men man lämnar tagel tillsammans med chipmärkningsrapporten. Det har iaf jag gjort på mina två som har okänd stam i passet.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Vad ska det vara bra för:confused:

För att man inte ska registrera samma häst flera gånger?

För mig som beställer DNA-test på människor i jobbet låter det väldigt konstigt;)
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Tagel tas av alla hästar som ska chipmärkas, det är inte det samma som DNA prov.
Detta för att ha något att jämföra med om hästen skulle bli stulen/komma bort.
Säkert bra att ha vid en ev export oxå.

Ett DNA prov/blodtypning tas tex om hästen har en icke godkänd hingst som pappa, för att säkerställa härstamning.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Det var så jag tänkte mig att det kunde vara.

Men DNA tas också från t ex alla halvblodsföl innan de kan registreras för att kolla att de har rätt pappa.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

kl

Är i färd att skicka in passansökan till en häst, som har känd härstammning men oregistrerade föräldrar, därför måste han ju registreras som okänd.
Jag ska väl inte skicka in för DNA-typning på honom, eller? Eftersom föräldrarna är oregistrerade så lär de ju inte vara typade heller.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

på en pony med helt okänd härstamning så blir de nog SH som gäller om du ska ha pass för om du ska regga som ridponny måste minst en förälder finnas..

de du måste göra är
chip och signalementsbeskrivning (gav jag 750 kr för)
åldrsbestämma genom att en vet kollar tänderna. (vet ej pris)
Å har den ingen stam så e de nog skit samma med dna typning har jag för mej som sa när jag skulle fixa pass till en okänd häst.
Sen vet jag ej om dom behöver mät intyg om de e en ponny???
sen kostar passet nog 900 kr

har man ingen språng rulla elelr liknande så kommer den räknas som okänd också då stå att den e född 01-01 å året vet bestämmer genom tänderna... jag köpte en shettis med okänd stam å enligt dom som dna typar så kan dom ej kolla de eftersom jag ej har alternativ på vilka föräldrarna e..
 
Senast ändrad:
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

om du registrerar den med okänd härstamning behöver den inte DNA-typas.
 
Sv: Kan ngn hjälpa mig reda ut-pass till okänd ponny

Något att tänka på är att om någon skulle vilja driva det och det finns folk som bara älskar att testa rättssystemet. Så är det olagligt att sälja en häst utan pass vilket då också kan medföra att det är olagligt att köpa en. Vad jag vet så har ingen ännu drivit inom rättssystemet så utgången är ju inte säker. Men möjligheten finns att även den som köper skulle kunna bli dömd.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej. Vi har nyligen fått veta att vi väntar tvillingar till sommaren. Har sedan tidigare ett barn född -16. Vi har varit så enormt nöjda...
2
Svar
35
· Visningar
3 891
Senast: Rund
·
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Masse
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 977
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp