Kan ni åka på semester?!

Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag kan förstå att det är svårt att åka bort om man har eget stall och ännu inte så mycket kontakter i trakten. En av anledningarna till att jag nog aldrig kommer att vilja ha egen gård (en annan är att jag som strikt hobbyryttare inte känner mig kunnig nog).

Själv har jag en underbar :love: medryttare som ska ta hand om min häst nu om några veckor på min första längre resa sedan jag köpte honom, har högst varit borta en vecka innan, och då sommartid.
Jag hade frågat några andra som kunde ställa upp ifall hon inte kunde alla dagar, men hon vill gärna ha "egen" häst några veckor och har en duktig tonårsdotter som också kan hjälpa till:laugh:.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har stallet ihop med mamma och dessutom några inackorderade så vi kan åka om vi vill. Vi skulle ha åkt hela familjen i våras och hade då tänkt att hästarna vid fint väder kunde gå ute med fri till gång på hösilage. Inackorderingarna skulle sköta vatten, foderkontroll samt in- och utsläpp om vädret blev dåligt. Tyvärr hindrades vår resa av vulkanutbrottet på Island så vi kom aldrig iväg :cry:

Denna våren väntar vi föl så vi kan inte åka samtidigt eftersom vi är rädda om sto och föl och ska vi åka allihop så måste vi åka i februari = hästarna kan inte gå ute. Så i år blir det ingen resa för oss.

Däremot kan ju mamma sköta hästarna om vi åker och tvärtom så det är skönt att vara två. Har du ingen hästkunnig kompis som kan ställa upp och kanske bo hos er och passa hus, hästar och stall en vecka mot mat och betalning?

Mvh JV
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Nu åker inte jag så ofta på semester eftersom jag trivs hemma. Men varannat år ungefär åker vi till fjällen och åker skidor hela familjen.
Då åker mina hästar till en kompis 5 km bort och bor i deras lösdrift. De är vana vid hennes hästar eftersom de går ihop på sommarbete.
Här har väldigt många hästar och vi hjälper varandra. Allt från att fodra, mocka, ta ut/ in hästar eller om någon häst är skadad och måste åka iväg ställer vi upp för varandra.
Har själv tagit semester när en granne var tvungen att avliva sin häst och inte själv orkade vara med.
Hjälper även varandra om man har problem med lastning mm.
Jag har det oerhört bra för att ha eget stall och världens bästa grannar.:love:
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

nu är jag inhyst på lösdrift med mina 2 hästar.
är dock bra kompis med stallägarens dotter som jag brukar hjälpa till med hennes hästar hon har hästar på samma lösdrift och sen har hon och killen 2 travhästar i ett annat stall men är de iväg nån stans hjälper jag henne och skall jag iväg hjälper hon mig.
skall iväg 2 veckor i februari och då kommer hon att hjälpa mig med mina....
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Hur gör ni om ni vill åka iväg? Eller gör ni som vi, biter ihop, stannar hemma och kanske solar lite solarium:p ?!

Visste när jag köpte gården att jag därmed valde bort semestrar.
Stannar hemma men det är ingen uppoffring för mig utan jag är nöjd med att vara "ledig" och vara hemma och greja med mina älsklingar.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag tycker inte man ska behöva stanna hemma bara för att man har hästar.
Man behöver ju inte vara borta i en månad, men 1 vecka är faktiskt inte så lång tid.

Finns det ingen ridskola i närheten?
De kanske känner till några pålitliga tjejer som vill ha lite extra pengar tänkte jag.

Det är klart man inte vill att vem som helst ska sköta om ens älsklingar, men man får väl lära känna personerna lite först. :)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Har hittills kunnat få ihop det med våra vuxna döttrar som tar hand om stallet om vi åker iväg. De har i sin tur bott hos bl a sin tränare och tagit hand om hans hästar när han har åkt iväg. Mot ersättning då.

Lite meck är det när man ska iväg, ibland kan jag känna att det varit enklare att bara stanna hemma, men det är ju kul att resa ibland också:)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Min pappa är guld. Han brukar kunna hjälpa till om jag säger till ett tag i förväg. Hunden får alltid bo hos mamma och pappa, hästarna är lite större grej men det brukar lösa sig. :)
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Det är ju det valet man har gjort om man skaffar hästar.
Så vill man åka på semester så får man antingen hyra in dom någonstans eller inte ha hästar alls.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

kom bara att tänka på en grej... kanske finns det någon i närheten som har samma förutsättningar och tankar som dig, ett sådant utbyte hade ju kunnat vara toppen!
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Ja det kan jag!:laugh:
Grannen och jag brukar samarbeta,när de vill iväg tar jag deras o vice versa,perfekt!
Kräver dock en hel del planering och förberedelser,och jag brukar vara helt slut när jag äntligen kommer iväg. Ofta så tänker jag att det vore bättre att strunta i alltihop o stanna hemma,men när man väl kommer iväg så är det ju så skönt:love:
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vi har lite samma sits, nyinflyttade och sedan vi köpte häst känner inte jag riktigt att jag vill lämna pållarna och åka iväg - inte ens tidigare när vi var inackorderade. Vi gjorde det ett år och det var inte roligt att komma hem till en jätteskitig box :grin:

Så det var sista gången vi alla var iväg på semester, men efter det har jag och min dotter varit på Island tre gånger och sonen och min man har varit i England på fotboll. Min man har också gjort en fiskeresa med sina kompisar varje år.

Så mitt tips (om du har en lika gullig gubbe som jag :love: ) är att åka på semester med en väninna i stället och nästa gång får gubben åka iväg med sina kompisar. Det känns tryggt med hästarna och är mycket roligare än att åka ensam.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Lösningen i mitt fall är min mamma. Hon är guld värd.

Vi har hästarna ihop, jag har två och hon har fem. De senaste åren har jag varit en vecka i Egypten, tre veckor i Thailand och om en månad åker jag tre och en halv vecka till Vietnam.
Sen brukar det bli någon vecka på sommaren med, i somras blev det en vecka på Gotland, men då brukar jag låta dem gå på bete dygnet runt så hon slipper ut- och insläpp.

När det gäller våra två jack russells är det min kära bror som ställer upp, han flyttar hit och tar hand om hushållet.

Men så hjälper jag henne när hon åker utomlands med, hon var två veckor i USA på en ranch i somras, Italien året innan dess och Thailand vintern innan. Till sommaren åker hon till Grekland och båtluffar i tre veckor och jag ska förmodligen till medelhavet en vecka med pappa och mina bröder.

Så ja, vi reser då och då men har ändå hästar. Helt tack vare min underbara mamma :love:
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har mina hästar i ett litet kollektivstall på en stor anläggning. Jag har inga problem med att kunna åka iväg. Isf så betalar jag någon för att ta mina fodringar och mina hästar. Jag skulle säkert kunna byta fodringar och mockningar med. Men då skulle jag som har två hästar få fodra och mocka något enormt för att ta igen det. Så jag betalar hellre. Jag har flera rid/häst-kunniga kompisar som jag också skulle kunna be om hjälp.

Mina tränare som har egen gård får hjälp av sin anställda och praktikanter och föräldrar om de ska åka bort. Ev kan någon elev åka dit och bo där och sköta gården med.

Kompisar med egna stall ber andra kompisar eller sina släktingar att sköta sakerna om de vill åka bort. Men det är sällan de kan ta sig den lyxen. Det blir nog en gång per år.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Har samma situation som du numer - alltså inga hyresgäster. Även MED hyresgäster kan det vara nog så krångligt. Så mycket att planera (vem kan ta frukosten, vem släpper in, vilka dagar, tider, utfodringsmängder, vad man gör om nåt händer etc etc) så när man väl kommer iväg är man helt slut. Därför har det blivit sällsynt med resor genom åren. Nu har vi alltså inga hyresgäster längre och jag inser att resan till Milano kan jag bara glömma. Vågar inte lämna över till nån annan mitt i vintern. Kalla det kontrollbehov, men just vintern tycker jag är extra känsligt på nåt vis. Så man får försöka intala sig att borta bra men hemma bäst...
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Jag har hästar - jag har inte råd med semester.. :p

Nä men lite skämt i allvaret, så är det ju oftast. Men när man (sällan) åker någonstans så står vi ihop med flera i stallet och jag och min mamma hjälps åt om inte båda ska bort förstås.
 
Sv: Kan ni åka på semester?!

Vintertid åker jag inte bort på semester... Jag och sambon unnar oss en helg under hela vinterperioden ... då åker vi iväg och jagar. Dottern som är vuxen brukar då få rycka in och sen finns hästkompisen en bit bort som stöttning om något inträffar.

Förutom hästarna så har jag även ett rejält gäng med hundar... Det innebär att jag inte bara skall ordna för hästarna om jag skall iväg... Utan även hundarna skall ju ha tillsyn...

Sommartid när hästarna går på bete i stora hagar kan jag unna mig en vecka eller så... Men inte ens det tillhör vanligheterna.
Det blir helt enkelt enklare att stanna hemma...

Sen det faktum att jag inte har några stora behov av att resa ,,, eller komma ifrån... eller något stort behov av sol och värme.... När jag är ledig så tillbringar jag helst den lediga tiden hemma....

Hade jag haft behovet av att resa hade jag nog inte haft så mycket hundar och inte heller hästar hemma på gården.
Jag hade nog haft en häst bara... uppstallad på helpension .. och max ett par hundar... som man lätt kan hysa in på något pensionat under en tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 702
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp