Kan pudel passa mig?

karamelldrottningen

Trådstartare
Tänkt skaffa en till hund i framtiden, inte på studs, men senare.

Har ingen större erfarenhet av pudlar men har alltid velat ha en.

Lite frågor: Vilken storlek på pudeln skulle du rekomendera?
Hur ofta klipper man pälsen? Vilken är den vanligaste klippningen och varför?

Är mest inne på en storpudel. Vilka för- och nackdelar har den?

Vilken är den vanligaste färgen?

Passar den bra i stadsmiljö? (Finns en del pudlar -alla svarta- i mitt närområde).

Lynnet på de flesta pudlar hur beskriver du det?

Pudlar är ju smarta! Vad använder du din pudel till?

Tacksam för svar från pudelkunniga :D!
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Nu är min en korsning och jag har svårt avgöra hurpass cockern i honom förändrar honom mer än att han älskar att spåra. Men storpudelns temprament beskrivs som jämnt och de mindre som att de kan bli skälliga.

Min hund då. Klippning. Det beror på hur kort du klipper honom och om frisyr eller ej. Klipper du ner rejält till max 6 mm kan du vänta 3 mån ca men kanske behöver borsta ngn gång mot slutet. Jag klipper var 4:e till 6:e vecka för att slippa borsta mer än benen ( när sand torkat in ) Och klipper då mothårs med ett skär som lämnar 9 mm medhårs så jag tror det blir ca 6 mm. Huvudet har längre hår och benen och svansen och där klipper jag med sax. Nos och tassar rakar jag varannan till var 4.e vecka beror på ork och lust.

Min hunds temperament då. Han är känslig, mild och lättlärd. Cirkushund som gärna hoppar rätt upp i luften trots sin str på 52 cm med lätthet och älskar att sprina fort fort ute fritt. Sover mest inne.

Sedan har min hund även sina sidor som jag ej vet om de är rastypiska. Han är rastlös men håller på och blir bättre allteftersom han mognar. Han är 17 mån nu ochvar 13 när han kom. Dessutom är han ju omplacering och det är ju tufft det med. Min hund har lätt för skall dessvärre men tror det är från cockern i honom.
Men han är en GLAD; löjligt SNÄLL mot allt och alla och följsam hund.
Han kräver dock lite stimuland även för hjärnan för att varva ner.

Min erfarenhet av pudlar innan jag fick Melvin var skälliga småpudlar eller en väldigt lugn och värdig storpudel. Den storpudeltiken är min idol än idag!! Redan som ung märkte man hur fin hon var. Gick alltid lugnt i kopplet med ungdomarna i familjen. Tittade knappt åt folk och hundar och drog inte, skällde inte. Lydig som tusan. När jag sedan började rasta henne när hon var 4 år så gick hon alltid lös. Gick aldrig fram till ngn och blev rädd om hundar skällde. Hon höll sig 1 m ifrån mig.

Generellt tror jag pudlar mognar sent oxå.
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Jag har en dvärgpudeltik på 2 år. hon är otroligt snäll, alltid GLAD. Lättlärd, älskar att gå ut på långa promenader och att få springa lös och arbeta. likväl som hon kan ligga i soffan en hel dag ;) snäll mot andra hundar och människor och barn.

tanken är att jag ska komma igång med lite agility med henne, hon är snabb och smidig! även lite lydnad har jag tänkt mig då hon är otroligt lättlärd och nästan alltid vill vara till lags.

enda är att hon morrar/skäller mot folk som kommer på besök, när någon kommer in genom dörren. annars är hon en hund som är tyst!
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Pudlar? 50% hund, 25% katt och 25% apa!;)

Samt en hel del pälsvård. Om du inte tänker ställa ut kan du välja precis hurdan frisyr du har ork till. Min dvärgpudel är "lejonklippt", badas + fönas halvtorr + klipps ordentligt var tredje vecka, jag borstar igenom pälsen ordentligt samt putsar klor en gång i veckan, borstar tänder ett par gånger i veckan samt rycker öronhår och putsar på pälsen lite när andan faller på.

Jag klipper själv, pudelpälsar växer som ogräs så felklipp försvinner snabbt!

Vi har tränat lite lydnad, spår, konster och agility men matte har inte fått tummarna loss så det har inte blivit allvar av något.:o Vi ska börja lydnadskurs nu i veckan och en kompis undrade om det var Hans Pudliga Höghet eller matte som skulle lära sig lyda. Svaret var självklart HPH, han har redan strålande pli på matte och husse!
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Jag har en Mellanpudel på 1,5 år:love:

Super rolig ras,det där om hund,katt,apa stämmer ganska bra:idea:

Jag rakar ner min helt ca var tredje till fjärde vecka för jag vill ha kort päls på henne.

Jag gör lite allt möjligt med henne spårar, lite lydnad, freestyle men fram för allt agility(pudeln är som gjort för agility:D) som vi har börjat tävlat i med framgångs rikt resultat;)
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Vad roligt! Hade inte tänkt ställa ut, vore kanske kul nån enstaka gång, men det är inte därför jag har hund. Däremot är agility himla kul och något jag skulle vilja hålla på med mer. Även lydnad, kanske även tävla i det :).

Jag vill inte ha en alltför liten hund, utan medel eller stor. Någon som haft olika pudelstorlekar och kan berätta lite ev. skillnader mellan storlekarna?
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Vi ska börja lydnadskurs nu i veckan och en kompis undrade om det var Hans Pudliga Höghet eller matte som skulle lära sig lyda. Svaret var självklart HPH, han har redan strålande pli på matte och husse!

:rofl::rofl::rofl:
HPH :D
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Pudel är en underbar ras om de får den stimulans som de kräver. Många tror att pudel är en hund som det räcker att gå runt huset med vilket inet stämmer. Pudel är en aktiv ras som tycker om att få röra på sig. Tror understimulans är en av de största orsakerna då man stöter på "dåliga" pudlar som tyvärr ger många fel uppfattning om pudeln i sig.

Jag har själv en dvärgpudel hane på 5 år, brun. Han är världens goaste kille som lyckas charma alla. Speciellt de som inte sägs gilla pudlar ;). Han är en aktiv kille som tycker om långa promenader och att få springa lös och leka. Han kan även ta det lugn som nu tex när jag ligger hemma sjuk så blir det korta rundor i någon dag. Jag tränar och tävlar med honom i lydnad. Tycker att han behöver få arbeta lite och han mår bra av det. Ställde ut honom när han var liten men tröttnade på det, tränade även agility förr vilket han älskade men vi fick tyvärr sluta med det då han fick i sig för mycket godis på banan som hans mage inte klarade av. Han orkar lätt länga med på det mesta men det är nog vad man grö dem till. Jag har redan från början motionerat min hund mycket så han är van vid att vara med på det mesta.

Han är snäll mot allt och alla, ibland för snäll. Pudel är enlättlärd ras på gott och ont. De lär sig dåliga saker lika lätt som bra så man får vara konsekvent. Sen är de så klart individer och olika precis som alla hundar.

Pälsvården får man tänka på innan man skaffar en pudel. De ska klippas, badas och fönas ganska ofta.

Färg finns det många men det vanligaste man ser är nog svart.

Pudel är helt klart en helt underbar ras och jag är nog för alltid en pudelägare:laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan pudel passa mig?

Jag har gått från "Pudel? Ingenting för mig" till pudelfantast tack vare en viss röd dvärgpudelhans som just nu ligger och sover på min huvudkudde. Bortskämd? Vadå?:angel:

En rolig sak är att jag har fått höra av både jägare och bruksfolk såväl som en tjänstehundsförare att "Pudlar är jättetrevliga med rätt sorts ägare".:D
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Delvis kl (alla får svara).

Hur ofta klipper du pälsen?

Vad tycker du jag ska tänka på om jag på allvar skulle börja leta valp? Vad för slags föräldrar är bäst? Finns det några ärftliga sjukdommar jag bör kolla upp?
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Jag har ju min hund i lite längre frissyr. Jag klipper ca nos och tassar vart annan vecka och hela hunden var 4e vecka.

Man ska se till att föräldrarna är ögonlysta ( vanlig sjukdom hos pudlar, de mindre) Sen ska föräldrarna vara blodprovstestade ( ganska nytt "krav") Storpudlarna vet jag inte om de ska röntgas?

Sen hade jag kollat uppp alltmänt tidigare kullar attt d är friska och att föräldrarna inte har någon annan sjukdom.

Vart i landet bor du? Här finns en här inne som verkligen satsar på sunda arbetande pudlar =)
 
Sv: Kan pudel passa mig?

Ska genast kolla upp sjukdomen! Vad tittar man främst på vid röntgningen?

Bor i Stockholm, men vill ju helst bo på en stor och fin gård på landet :D.
 
Sv: Kan pudel passa mig?

På röntgen ser man att föräldrarna inte har höftfel. Men som sagt jag är inte så bra på vilka tester som görs på storpudel då jag själv har en dvärg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 269
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 941
Senast: linnsan
·
N
Övr. Hund Hej! Jag är lite nyfiken på hur pudeln ser ut under all den där pälsen ;P Alltså, hur en vardagsklippt pudel kan se ut. Jag har fått för...
2
Svar
20
· Visningar
8 796
Senast: pepp
·
Övr. Hund Vi har precis flyttat till hus med stor tomt så jag och sambo funderar på att skaffa hund,inte just nu men inom ett år.Sambon`s son bor...
Svar
5
· Visningar
5 913
Senast: sofia77
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp