Kan ridning trigga igång positiva endorfiner?

Targa

Trådstartare
Jag har haft en riktigt slitsam vecka med mycket jobb, resa i tjänsten, diverse konflikter som har tagit en massa energi mm, mm. Har känt hur stressen och irritationen bara har byggt på hela tiden.

Har inte haft tid att rida hästarna sedan förra veckan. Men igår kväll fick jag äntligen tummarna loss och kunna ta ett riktigt trevligt dressyrpass på ena pållen.

Och efteråt mådde jag så bra! :) Det var som om alla stress- och irritationsknutar bara hade lösts upp under de 50 minuter som jag red. Alla problem som hade upptagit min tankeverksamhet var helt bortblåsta - plötsligt kunde jag hitta lösningar som jag inte hade tänkt på innan. Allting kändes så lätt!

Ridning är ett suveränt botemedel mot vardags-stress!!

Sv: Kan ridning trigga igång positiva endorfiner?

Jag tycker att hästar är världens absolut bästa psykologer!
Har också en hel massa för mycket på jobbet, får bara skit för det man gör och kurser hit och dit, ja det spinner på alldeles för fort just nu, igårkväll brast allt när jag kom hem och tårarana bara rann. Tog en lång skrittur med en kompis igår kväll och kände som du! allt blev mycket lätatre och det gick att andas igen!
TACK gode gud för att hästar finns....:bow:

Jag har haft en riktigt slitsam vecka med mycket jobb, resa i tjänsten, diverse konflikter som har tagit en massa energi mm, mm. Har känt hur stressen och irritationen bara har byggt på hela tiden.

Har inte haft tid att rida hästarna sedan förra veckan. Men igår kväll fick jag äntligen tummarna loss och kunna ta ett riktigt trevligt dressyrpass på ena pållen.

Och efteråt mådde jag så bra! :) Det var som om alla stress- och irritationsknutar bara hade lösts upp under de 50 minuter som jag red. Alla problem som hade upptagit min tankeverksamhet var helt bortblåsta - plötsligt kunde jag hitta lösningar som jag inte hade tänkt på innan. Allting kändes så lätt!

Ridning är ett suveränt botemedel mot vardags-stress!!

" Kan ridning trigga igång positiva endorfiner?"

självklart! :bump:

Visst är det så, även om jag avstår de dagar jag inte KAN stressa ner. Jag "sällskapsrider" inte särskilt ofta, utan vill hellre ha full koncentration här och nu. För det är ju det jag vill att min häst ska ha på mig och våra övningar ...

Med åren har jag lärt mig att koppla bort allt när jag går in i stallet, och tiden med hästarna (både av- och uppsuttet) är guld värd. Det tror jag den är för många, för tänk vad vi jobbar för våra hästar ;)

.... utan vill hellre ha full koncentration här och nu. För det är ju det jag vill att min häst ska ha på mig och våra övningar ...

Det är kanske just den fulla koncentrationen som får allting annat att släppa? Man vet att i den stunden man börjar hantera hästen så måste man vara MED hästen, och då släpper man alla andra tankar för att vara här och nu.

Men sedan tror jag också att själva ridningen i sig kan få en spänd kropp att slappna av - alltså att en lugn skritt-tur, så som Scubadiver beskriver, kan få knutor att släppa. Vid sådana tillfällen jobbar man ju inte direkt med hästen utan bara njuter av kravlös ridning

Jadå, jag brukar kunna vara stressad och på uselt humör när jag kommer till stallet men när jag kommer därifrån känner jag mig lycklig! :) Hästar är underbara! :love: (När dom är friska :angel: )

Absolut!!! Även om jag ofta är jättetrött efter jobbet så vet jag att när jag väl släpat mig ut i stallet så mår jag mycket bättre. Rider jag blir det ännu bättre! Visst är det väl vetenskapligt bevisat att djur kan ha en väldigt stor positiv effekt på vår sinnesstämning och psykiska hälsa?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka