Bukefalos 28 år!

Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

E

Eliza77

Hej!

Jag har ett fullblod som fått några kontiga utslag. Det låter och ser ut som regnskållor, om man läser på sva:s hemsida.

Min fråga är:
Kan streptokocker, som någon annan häst har i kroppen men ej har fått någon symtom på, orsaka något sådant?

Det finns nämligen en häst i stallet som testat possitivt på ett svabb-prov men inte är sjuk. Min häst är inte heller dålig på något annat sätt än detta i huden...
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

Regnskållor, eller streptotrikos som det egentligen heter, orsakas av bakterien Dermatophilus Congolensis. Sjukdomen yttrar sig som vätskande krustor och sår i huden. Streptotrikos smittar mellan hästar, t ex om man använder samma ryktsaker eller täcken. Däremot förekommer det inte någon luftvägsvariant (där man ju ofta ser streptokocker av olika slag, t ex zooepidemicus) och kan alltså inte smitta genom att någon häst hostar eller snorar på en annan.

Många bakterier förekommer dessutom naturligt på hästen. I såväl svalg som på hud finns det rikligt med bakterier som i normalfallet inte orsakar sjukdom. Om hästen blir nedsatt kan de däremot "passa på" och föröka sig och bli sjukdomsalstrande. Man kallar dessa bakterier oppurtionister - de tar chansen när värddjuret är försvagat. I fråga om luftvägar kan orsaken till att hästens försvar blir nedsatt vara en luftvägsviros, ibland så obetydlig att den inte ger några symptom i sig själv, men även dålig stallmiljö ökar risken för bakteriella infektioner. Hudåkommor som streptotrikos kan lättare uppstå om pälsen är blöt och fuktig under lång period. Täckade hästar får oftare problem än "nakna" under vintern då de tyvärr får stå med blött täcke eller till och med är svettiga under täcket. Sådan miljö är mums för bakterier.

Det finns andra bakterier som orsakar liknande hudförändringar som streptotrikos. För att ställa diagnosen tas ett prov från sår och krustor. Behandlingen är enkel - bakterien är mycket känslig för vanligt penicillin.
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

Och det finns vissa som kan vara en s k 'bärare' - dvs dom har strep i kroppen men blir alldrig sjuk av det. Tur för dom...
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

Men varför heter det egentligen regnskållor om det är en smittsam bakterie?
Mitt halvblod får varje vinter något som liknar det. Har tagit upp det med vet några gånger, men aldrig fått något direkt svar på vad det är. De verkar inte tycka "det är så farligt", liksom... Han får lite mindre de perioder då jag klippt honom. Ingen av mina andra 3 hästar får något liknande. Kan det ändå vara regnskållor? Någon som tror något om det?
(Förlåt om jag åker snål-skjuts på trådskaparens tråd:angel: )
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

puuuutt!:D
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

Namnet regnskållor kommer sannolikt från att hästar lättare drabbas under blöta perioder med mycket regn, i synnerhet om de är långhåriga och torkar långsamt.

Vissa hästar är mer mottagliga för infektionen än andra. En anledning till detta är "yttre" faktorer som lång päls, smutsig häst, svettig häst, ofta blöt häst m fl. En annan anledning kan vara att hästen har någon annan sjukdom som ger ett nedsatt immunförsvar.

Att klippa hästen brukar förhindra att sjukdomen bryter ut eftersom bakterierna helt enkelt inte trivs i den luftiga miljön. I lindriga fall behöver man inte alltid behandla med penicillin, det kan räcka med salva lokalt eller till och med desinficerande medel lokalt.

En helt frisk häst utan några predisponerande yttre faktorer drabbas sällan av regnskållor. Därför är det lite lurigt att säga att det är en smittsam sjukdom - det är ju inte direkt som ringorm eller någon annan sjukdom med hög smittbarhet, t ex kvarka.
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

Att det är en bakterie är inte detsamma som att det är fråga om smitta. Här är det fråga om en bakterie som är allmänt förekommande o som under vissa omständigheter blir sjukdomsframkallande.
PL
 
Sv: Kan streptokocker orsaka "rengskollor" eller hudåkommer?

*kl*
Du Peter som är vet min föl märr har fått stora utslag skorviga på skinkorna bak o ett par på insidan av bakbenen, Hon har även vad som ser ut som början till ringorm på ryggen o huvudet men jag tvekar, fölungen är hårlös på bogen och på öronen och ett utslag som liknar mammans på benet ingen annan är drabbad förutom att den andra fölungen hade ringormsliknande utslag för några veckor sen emn de gick bort av sig själva.
MIna har haft problem med för mkt protein i fodret har dragit ner rejält nu kan det ha med saken att göra?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 950
Senast: mily
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 610
Senast: cewe
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 309
Senast: Corax
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 331
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp