Kan vi prata om Sve##nius senaste uttalande?

Förstår man inte att det som behövs är att motivera föräldrar till att ta emot stöd. Många, både svenskfödda och utlandsfödda, har dålig kunskap om vilken hjälp man kan få av myndigheter och hur samhället fungerar. Istället försöker man stänga ute myndigheter som socialtjänsten och tänka att man själv kan hjälpa sitt barn. När man misslyckas och inser att man behöver stöd utifrån har det oftast gått alldeles för långt.

Man behöver också se till att de som växer upp i socioekonomiskt svaga områden kan få en meningsfull fritid. Det måste finnas alternativ som är intressantare än gängen.
 
Vad jag har läst om förslaget så ser jag absolut en poäng. Däremot hade jag kunnat önska att screening genomfördes ännu bredare.
Det är nämligen märkligt att det är tre gånger fler svenskfödda barn som har en diagnos jämfört med utrikes födda. (Om vi nu ponerar att diagnosen är lika vanlig oavsett härkomst.)
 
Vad jag har läst om förslaget så ser jag absolut en poäng. Däremot hade jag kunnat önska att screening genomfördes ännu bredare.
Det är nämligen märkligt att det är tre gånger fler svenskfödda barn som har en diagnos jämfört med utrikes födda. (Om vi nu ponerar att diagnosen är lika vanlig oavsett härkomst.)

Screening av alla skolbarn redan i förskoleklass, toppen. Så får fler en chans att börja sin skoltid med rätt stöd.

Specifika grupper, nej det blir oskönt direkt. Luktar skallmätning.
 
Screening av alla skolbarn redan i förskoleklass, toppen. Så får fler en chans att börja sin skoltid med rätt stöd.

Specifika grupper, nej det blir oskönt direkt. Luktar skallmätning.
Grejen är att själva indikationen inte varit problemet. Lärarna identifierar dessa individer ganska fort. Men sedan vill inte föräldrarna att barnen utreds, och det är extra utbrett bland föräldrar som invandrat till Sverige.

Förslaget löser inte ett riktigt problem. Men är lite extra bra på att peka ut barn och föräldrar i utsatta områden som problem vilket är i linje med det Moderaterna har drivit sedan ett par år tillbaka.
 
Vad jag har läst om förslaget så ser jag absolut en poäng. Däremot hade jag kunnat önska att screening genomfördes ännu bredare.
Det är nämligen märkligt att det är tre gånger fler svenskfödda barn som har en diagnos jämfört med utrikes födda. (Om vi nu ponerar att diagnosen är lika vanlig oavsett härkomst.)

Det är inte så märkligt tycker jag. Tror det handlar om mindre tilltro till myndigheter än hos övrig befolkning samt att det är stigmatiserande med den typen av diagnoser.

Jag ser ingen poäng med förslaget, tycker det är helt hål i huvudet. De blå partierna har nyss beslutat om nerläggning av ett antal bup-mottagningar i Stockholm. Var ska de barn som ska extrascreenas få utredning och stöd är det tänkt?
 
Hade det inte varit enklare att statsa på att lärarna ska ha möjlighet att anpassa undervisningen så att den fungerar för de elever som finns på skolan?

Än att överlåta ansvaret på vården?

Anpassnigar i skolan har ett mindre genomslag än anpassningar (medvetna eller omedvetna) i hemmet.

Dessutom finns det forskning som indikerar att ju mer vi individanpassar undervisning (oavsett diagnoser eller inte) desto sämre inlärning och resultat hos eleverna.
 
Screening av alla skolbarn redan i förskoleklass, toppen. Så får fler en chans att börja sin skoltid med rätt stöd.

Specifika grupper, nej det blir oskönt direkt. Luktar skallmätning.

Det behöver inte lukta skallmätning. Det beror ju på om det finns skäl att tro att det är ett utbrett problem med odiagnosticerade individer i specifika områden.
 
Anpassnigar i skolan har ett mindre genomslag än anpassningar (medvetna eller omedvetna) i hemmet.

Dessutom finns det forskning som indikerar att ju mer vi individanpassar undervisning (oavsett diagnoser eller inte) desto sämre inlärning och resultat hos eleverna.

Jag vet inte om man måste just individanpassa? Många barn som inte lever upp till diagnoskriterierna hade ändå trivts bra med adhdvänligt upplägg.

Man kan även anpassa efter gruppen.

Vad ska vården göra åt problemen dessa barn möter?
 
Det behöver inte lukta skallmätning. Det beror ju på om det finns skäl att tro att det är ett utbrett problem med odiagnosticerade individer i specifika områden.

Det inte så enkelt att det skulle få ner kriminaliteten. Jag vet att adhd är en riskfaktor för kriminalitet men det är liksom inte så enkelt. För det första måste man få iväg människor till utredning och sen få dem att gå med på att barnet medicineras. Hur ska det ske, genom tvång?

Sen är bara medicinering bara en del i det hela. En stöttande och accepterande hemmiljö/omgivning och rätt stöttning i skolan är otroligt viktigt.

Hela förslaget känns så otroligt populistiskt, känns som att man medvetet fultolkat forskningsrapporten. Forskarna som ligger bakom rapporten vänder sig mot politikernas slutsatser.
 
Jag tror inte screening är en bra idé, oavsett om det gäller alla eller utvalda grupper (vilket ärligt känns värre)

Detta pga att även om det finns kriterier så blir det i slutänden en bedömning. Ju fler som ska bedömas, desto snabbare måste det gå. Vilket ger att man kommer att försöka minska antalet kriterier för att få en snabbare process. Antal utbildade som kan ställa diagnos är ju inte i närheten av tillräckligt som det är. Så då får vi ta in folk med annan utbildning och ge dem en snabbkurs. Kvaliteten på bedömningarna kommer därför att variera stort. Det känns inte patientsäkert, eller etiskt att utsätta barnen och familjerna för.

Som redan påpekats klarar de flesta lärare att flagga för att utredning kanske behövs, sedan är det upp till familjerna om de vill ta emot hjälpen. Hur vi ska nå familjer i utsatt områden har jag inget enkelt svar på, men visst skulle en bra början vara fler, fasta, utbildade lärare som kan bygga upp ett förtroende hos föräldrarna.
 
Jag vet inte om man måste just individanpassa? Många barn som inte lever upp till diagnoskriterierna hade ändå trivts bra med adhdvänligt upplägg.

Man kan även anpassa efter gruppen.

Vad ska vården göra åt problemen dessa barn möter?

Hemmen. Hemmen behöver hitta strategier för att hjälpa dem.

Svårigheterna barn har med tex skolan har lite att göra med hur grava deras diagnoser är (inom spannen) och mer att göra med vilka strategier och vilken hjälp de fått med sig hemmifrån. Där detta inte funkar behöver vården hjälpa föräldarar/vårdnadshavare att hjälpa barnen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 653
Senast: BernT
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 664
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 515
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp