Kan zink lindra eller tom bota eksem och andra allergier?

OBS! Ebligt foldern med flera artiklar, är det ingen fara att överdosera. Det kommer ut den naturliga vägen. Själv har jag intagit 60 mg/dag och vanlir rekommenderad dos är 15-20 mg/dag, men de här forskarna rekommenderar minst 30-50 mg/dag, i alla fall inledningsvis.
Här vill jag bara påminna om att även om mineralen i sig inte är skadlig i stora mängder, så påverkar den upptaget av andra mineraler. Det är därför viktigt att födointaget/foderstaten är balanserad. Om man får i sig tillräckligt av en mineral handlar inte enbart om intag, det handlar även om upptag. När det gäller zink, så gör stora doser att koppar-upptaget hämmas. På samma sätt så hämmar höga doser kalcium zink-upptaget. Dessutom innehåller växttråd/fibrer fytinsyra och/eller fytater, som bildar svårabsorberbara föreningar med tvåvärda joner (=Ca, Fe, Zn, Mg m fl). Även olika vitaminämnen hämmar eller stimulerar upptaget av de olika mineralerna.

Min slutsats är att det är minst lika viktigt att det är balans mellan olika ämnen, som att man får i sig tillräcklig mängd av ett visst ämne.
 
Jag håller fullständigt med! Antagligen gör zinken bara nytta om kroppen har brist på den. På islandshästforumet har jag startat samma tråd och en kunnig debattör talade också om att zink visst kan vara farligt att överdosera. Det hela måste alltså göras med måtta. I den tråden kan ni också läsa om de mängder som behövs och där nämns ett vanligt mineraltillskott. Mer än dubbla dosen bör man nog inte ge och dessutom bara under en begränsad tid så att hästen kommer ikapp sin brist på zink. Därefter bör man nog hålla en normaldos.

Jag har själv ätit 60 mg zink under ca 3 månader mot rekommenderade 20-30 mg. Men nu är det dags att ta en normal dos. Jag har fått lite väl känsligt luktsinne tycker jag och nyser av dofter lättare. Så det skall nog vara måtta på allt! Men jag äter även vitamin- och mineraltillskott sedan många år, vilket varit en bidragande orsak till att mina eksem läkt.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Här kommer den utlovade innehållsförteckningen, detta är ett rent fodertillskott som visat sig effektiv på hästar med eksem eller andra hudproblem. Används också mycket av hästar som har haft eller har lätt för att få korsförlamningar, då just magnesium är gynnsam på den åkomman.

Näringsinnehåll per 100 gr fodertillskott
Energi 1040 kj
NFE 43%
Vatten 10.0%
Råprotein 21,0%
Smrp 17,0%
Råfett 3,0%
Växtråd 3,0%
Kalcium 4,2%
Fsfor 0,5%
Aska 20,0%


Vitaminer

A 3500,00iE
B1 22,00mg
B2 22,70mg
B6 15,00mg
B12 0,50 mg
C 180,00 mg
D spår
E 25,00 mg
Biotin 6,40mg
Niacin 308,00mg
Folsyra 2,57mg
Pantotensyra 12,68mg


Mineraler och spårämnen

Magnesium 7841,00 mg
Mangan 60,42mg
Zink 16,37mg
Natrium 559,00 mg
Järn 34,70mg
Kalium 2754,00mg
Koppar 3,30mg
Molybden 0,70mg
Kisel 0,50mg
Selen 83.30mcg


Aminosyror

Tryptophan 1,182mg
Leucin 7,708mg
Lysin 5,684mg
Mathionin 1,104mg
Fenylalanin 4,552mg
Isoleucin 4,963mg
Valin 5,644mg
Threonin 3,401mg
 
Heter det Horsw Powder? (Tyckte att jag läste det någonstans i tråden)

Var kan man köpa det?

Mvh San
 
Sv: Re: Kan zink lindra eller tom bota eksem och andra allergier?

Gammal tråd...men hur har det gått så här efteråt??
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp