Bukefalos 28 år!

Kana på rumpan

AliceZeta

Trådstartare
vi va hos vet förra onsdagen, valpen hade lite blod i ena analsäcken, hon va inte täppt
Hon va också lite röd i vulva
Vetrinär skrev ut metacam och vetrimoxin mot rodnaden i vulva

Nu efter snart en vecka kanar hon fortfarande på rumpan 1-2 ggr/dag. Jag ringde vet i fredags hen sa att jag skulle avvakta

Börjar bli lite orolig för vad det kan vara

Är det någon som har erfarenhet av att antibiotika och metacam inte har hjälpt?

(Ska ringa vet i morgon men vill veta vad ni säger)
 
Att hon kanar på rumpan kan helt enkelt vara så att analsäckarna inte töms ordentligt och hunden gör det själv genom att kana på rumpan. Det kan även bero på klåda.

Hur är avföringen ? är den avmaskad som valp ? Foderbyte kan vara värt att prova (vad äter den idag ?)
 
Att hon kanar på rumpan kan helt enkelt vara så att analsäckarna inte töms ordentligt och hunden gör det själv genom att kana på rumpan. Det kan även bero på klåda.

Hur är avföringen ? är den avmaskad som valp ? Foderbyte kan vara värt att prova (vad äter den idag ?)
Hon är avmaskad. Hon äter Mush Barf foder, jag bytte från torrfoder hon vägrade äta torrfoder. Hennes avföring är bra, lite åt det hårda men inte så att hon har besvär med att bajsa.
Jag tycker det är konstigt att hon bara kanar en gång/dag och hon verkar inte besvärad annars hon tvättar sig inte heller i baken.

Finns det hundar som alltid kanar för att tömma analsäckarna utan att något är fel?

Ringde vet, vi ska in i morgon och ev ta en odling på urinen.
 
Hur gammal är hunden ? Jag har haft valpar som läckt sekret ur analsäckarna när dom varit avslappnade (sovit) utan att det varit problem - det brukar försvinna när dom blir äldre.
 
Hon är 4,5 månad.
Det konstiga är att metacam inte har haft någon smärtstillande effekt, hon borde inte känna något obehag alls i rumpan iom medicinen
 
Men hunden behöver inte ha ont för att kana på rumpan - och Metacam tar bort smärta, inte obehag i form av "tryck", klåda osv :) Däremot tycker jag det är konstigt att veterinären skrev ut metacam för en så pass liten grej, för det är en medicin man ska vara väldigt försiktig med då den kan slå ut magen rejält.

Men med den åldern skulle jag nog mest vänta och se - och ta bort metacam ;) Du kan även tillsätta lite fibrer i maten, för att se om det kan hjälpa - hundar är så olika med hur deras magar fungerar. Lite fibrer kan ge något större volym på avföringen, vilket kan göra att analsäckarna hinner tömmas bättre (andra behöver hårdare avföring för att tömma dom, men din valp har redan det). Lite rårivna morötter i maten alternativt lite fiberhusk kan vara värt att prova. Ibland är det bara lite ändring i kosten som behövs för att ge stor effekt :)
 
Men hunden behöver inte ha ont för att kana på rumpan - och Metacam tar bort smärta, inte obehag i form av "tryck", klåda osv :) Däremot tycker jag det är konstigt att veterinären skrev ut metacam för en så pass liten grej, för det är en medicin man ska vara väldigt försiktig med då den kan slå ut magen rejält.

Men med den åldern skulle jag nog mest vänta och se - och ta bort metacam ;) Du kan även tillsätta lite fibrer i maten, för att se om det kan hjälpa - hundar är så olika med hur deras magar fungerar. Lite fibrer kan ge något större volym på avföringen, vilket kan göra att analsäckarna hinner tömmas bättre (andra behöver hårdare avföring för att tömma dom, men din valp har redan det). Lite rårivna morötter i maten alternativt lite fiberhusk kan vara värt att prova. Ibland är det bara lite ändring i kosten som behövs för att ge stor effekt :)
Vi va hos vet idag, han tömde och spolade analsäckarna, det va lite var i en säck. Hon är lite röd i vulva så han rekomenderade lactal, samma som används av kvinnor.
Vet rekomenderade att fortsätta med metacam...(men kanske ska jag avakta med det då...hon har ju inte ont och metacam hjälpte inte alls, jag vill ju inte få mer problem)
Hon får en liten bit morot efter lunch varje dag och jag häller på laxolja på maten för att hon ska bli mindre hård.

Problemen med att åka kana började innan jag bytte till Barf foder, så det beror inte på Barf
Tvärtom hoppas jag att slippa problem med analsäckarna nu när hon får Barf foder.
 
Fast min hund kanar på rumpan ibland utan att det är något påtagligt fel. Hon har inte mask, inga problem med analsäckarna, är inte röd och irriterad. Antagligen så kliar det väl helt enkelt emellanåt, i synnerhet om det skulle sitta kvar en gnutta avföring.
Det är klart, har hunden problem med analsäckarna eller är irriterad så skall man ta det på allvar men det måste alltså inte vara något "fel".
 
Men hunden behöver inte ha ont för att kana på rumpan - och Metacam tar bort smärta, inte obehag i form av "tryck", klåda osv :) Däremot tycker jag det är konstigt att veterinären skrev ut metacam för en så pass liten grej, för det är en medicin man ska vara väldigt försiktig med då den kan slå ut magen rejält.

Men med den åldern skulle jag nog mest vänta och se - och ta bort metacam ;) Du kan även tillsätta lite fibrer i maten, för att se om det kan hjälpa - hundar är så olika med hur deras magar fungerar. Lite fibrer kan ge något större volym på avföringen, vilket kan göra att analsäckarna hinner tömmas bättre (andra behöver hårdare avföring för att tömma dom, men din valp har redan det). Lite rårivna morötter i maten alternativt lite fiberhusk kan vara värt att prova. Ibland är det bara lite ändring i kosten som behövs för att ge stor effekt :)
Tack för jättebra svar, jag har slutat med metacam nu, ibland är det bra med second opinion

Tänkte också fråga dig. ( nu när jag har dig på tråden) :)

Min förra hund va ranghög och gav lekinviter.
Denna hunden är ranglåg (alla som möter henne säger det) med säger till ganska ordentligt att nu få vi komma ner och leka och låter sig inte avfärdas.
Är det vanligt att ranglåg hund ger lekinviter?
När hon leker morrar hon i dragkamp och släpper inte repet, hon ställer sig över/på en när hon vunnit i buslek.
I leken beter hon sig väldigt lik min andra hund
Hur ranglåg kan hon vara när hon gör så?

(Tillägger att om någon annan har en tanke om detta så får ni också gärna svara :) )
 
Tack för jättebra svar, jag har slutat med metacam nu, ibland är det bra med second opinion

Tänkte också fråga dig. ( nu när jag har dig på tråden) :)

Min förra hund va ranghög och gav lekinviter.
Denna hunden är ranglåg (alla som möter henne säger det) med säger till ganska ordentligt att nu få vi komma ner och leka och låter sig inte avfärdas.
Är det vanligt att ranglåg hund ger lekinviter?
När hon leker morrar hon i dragkamp och släpper inte repet, hon ställer sig över/på en när hon vunnit i buslek.
I leken beter hon sig väldigt lik min andra hund
Hur ranglåg kan hon vara när hon gör så?

(Tillägger att om någon annan har en tanke om detta så får ni också gärna svara :) )

Jag är väldigt försiktig att använda ordet "ranghög och ranglåg" - främst när det gäller unga valpar :) Men även en mjuk valp ger lekinviter och ta tillvara på dom och ha roligt. För min del spelar detta ordet ranghög/låg ingen roll över huvud taget utan jag jag försöker peppa alternativt dämpa beroende på hur försiktig eller hur på en valp är i det mesta - lek till andra hundar osv.

Här kan säkerligen någon annan komma in och förklara mycket bättre än mig:D
 
Jag är väldigt försiktig att använda ordet "ranghög och ranglåg" - främst när det gäller unga valpar :) Men även en mjuk valp ger lekinviter och ta tillvara på dom och ha roligt. För min del spelar detta ordet ranghög/låg ingen roll över huvud taget utan jag jag försöker peppa alternativt dämpa beroende på hur försiktig eller hur på en valp är i det mesta - lek till andra hundar osv.

Här kan säkerligen någon annan komma in och förklara mycket bättre än mig:D
Ja, det känns som om det är svårt att definiera ranghög/låg, tycker jag.

I väntrummet hos vet va en 13 månader schäfer kille. Penny tyckte han va söt och ville fram och leka, schäfern började gny och ville också leka.
Veterinären tyckte hon va en positiv och glad hund, vilket han sa flera ggr.

Penny är inte alls rädd eller feg i nya situationer. I djurbutiken tycker dom hon är rolig för hon är nyfiken och vill fram och hälsa på allt och alla.

Jag har alltid trott att en ranglåg hund inte vågar sig fram, utan att den är osäker,

Ditt ord mjuk, passar bättre in på min hund, hon är mjuk och lite känslig. Hon kan bli lite sårad om man gör något hon inte gillar riktigt tex klipper henne med maskin eller spolar öronen. Då går hon undan en stund och lägger sig på sin bädd.
Hon är inte långsint så efter en kvart är hon i soffan igen :)
 
Rang är relativt och existerar inte som en separat egenskap. Rang kan bara finnas i relationen mellan två individer. Den är inte heller konstant.

Däremot kan egenskaper en hund har innebära att den ofta får den lägre rangen i relationer till andra hundar som har andra egenskaper. Det innebär dock inte att hunden "är" sin rang på något sätt...

Jag vet inte riktigt varför din hunds eventuella rangrelation till någon annan hund är viktig för dig? Enda anledningen att fundera på rang är väl om man har ett flertal hundar och av någon anledning fungerar inte rangrelationerna som de ska, och även då är det väl mer som bara en tanke - det är oavsett inte något vi människor kan styra över (själva relationen alltså, hur det tar sig uttryck är givetvis öppet att sätta regler kring).

En hund är heller inte ett flockdjur i den betydelsen att den bildar permanenta grupper med relativt fix ordning, deras beteende/psykologi är betydligt mer flytande och därför funkar inte rangbegreppet egentligen så bra att applicera på dem som det gör på tex hyenor.

Så vad jag egentligen undrar är nog vad det är du undrar över egentligen? :)
 
Rang är relativt och existerar inte som en separat egenskap. Rang kan bara finnas i relationen mellan två individer. Den är inte heller konstant.

Däremot kan egenskaper en hund har innebära att den ofta får den lägre rangen i relationer till andra hundar som har andra egenskaper. Det innebär dock inte att hunden "är" sin rang på något sätt...

Jag vet inte riktigt varför din hunds eventuella rangrelation till någon annan hund är viktig för dig? Enda anledningen att fundera på rang är väl om man har ett flertal hundar och av någon anledning fungerar inte rangrelationerna som de ska, och även då är det väl mer som bara en tanke - det är oavsett inte något vi människor kan styra över (själva relationen alltså, hur det tar sig uttryck är givetvis öppet att sätta regler kring).

En hund är heller inte ett flockdjur i den betydelsen att den bildar permanenta grupper med relativt fix ordning, deras beteende/psykologi är betydligt mer flytande och därför funkar inte rangbegreppet egentligen så bra att applicera på dem som det gör på tex hyenor.

Så vad jag egentligen undrar är nog vad det är du undrar över egentligen? :)
Anledningen till att jag frågar är för att veterinären vi träffade igår sa att hon är ranglåg. Han såg det på sättet hon kröp ihop lite när hon skulle hälsa.
Det gjorde att jag funderade hur man definierar en ranglåg hund, om ranglåg är något negativt som att hunden har dåligt självförtroende och om jag kan påverka hunden att bli mer självsäker.
Självklart jämför jag Penny med Alice. Alice va en liten tuffing från dag ett, hon blev inte sårad om man gjorde något olämpligt i hennes ögon, hon blev förbannad och sa ifrån :) det gällde både andra hundar och människor.

Så vad jag undrar över är... Kan jag påverka Penny så att hon inte känner att hon behöver krypa fram när hon ska hälsa på vetrinären?
Går det med träning göra så att en hund inte behöver känna sig i underläge?
Jag vill att min lilla hund ska vara glad, modig och harmonisk i alla situationer
 
Anledningen till att jag frågar är för att veterinären vi träffade igår sa att hon är ranglåg. Han såg det på sättet hon kröp ihop lite när hon skulle hälsa.

Vad är det för dumheter? :meh:

Ett sådant uttalande hade jag gett ungefär lika mycket uppmärksamhet som om min bilmekaniker sagt att en av pojkarna har obalanserade chakran.

Det går absolut att träna (de flesta) hundar så de blir tryggare i sin kontakt med okända! Men då är det det du tränar.
 
Vad är det för dumheter? :meh:

Ett sådant uttalande hade jag gett ungefär lika mycket uppmärksamhet som om min bilmekaniker sagt att en av pojkarna har obalanserade chakran.

Det går absolut att träna (de flesta) hundar så de blir tryggare i sin kontakt med okända! Men då är det det du tränar.
:)

Ja, jag tyckte också att det lät lite konstigt.

Om en valp är lite osäker på klinik med massa olika hundar, katter hästar, människor och lukter så är det ju inte så underligt.
Jag tyckte hon va ganska framåt ändå med lekinviter...
Men, jag tänkte att veterinären kanske såg något som jag inte såg.

Det är svårt att ha en objektiv syn på sin hund, vi ser ofta det vi vill se, tror jag.

Vi tränar möten med främmande människor så ofta vi kan. :)
 
:)

Ja, jag tyckte också att det lät lite konstigt.

Om en valp är lite osäker på klinik med massa olika hundar, katter hästar, människor och lukter så är det ju inte så underligt.
Jag tyckte hon va ganska framåt ändå med lekinviter...
Men, jag tänkte att veterinären kanske såg något som jag inte såg.

Det är svårt att ha en objektiv syn på sin hund, vi ser ofta det vi vill se, tror jag.

Vi tränar möten med främmande människor så ofta vi kan. :)

Nej, det är verkligen inte konstigt att tycka det är lite obehagligt hos veterinären! Däremot kan det ju absolut vara så att det vore bra för henne att bli lite tryggare, det är ju inte omöjligt. :)

Jättebra att träna, se bara till att hålla det på en nivå och frekvens som faktiskt hjälper henne framåt. Extra viktigt om hon är lite vek och osäker. :)

Edit: hur gammal är din hund förresten? Ser att @russinbulle skrivit om "ung valp" här ovanför?

Edit 2: Det stod ju i ett inlägg ovanför! Läser tydligen slarvigt! :banghead:
Då är det ännu märkligare att kommentera på att hon kröp ihop vid hälsning, att en valp fjäskar lite vid hälsning är helnormalt, och att hon tycker det är mycket konstigt som händer hos veterinären också. Självklart ska hon dock få lära sig att världen inte är farlig, och hur hon bäst förhåller sig till den!
 
Senast ändrad:
Nej, det är verkligen inte konstigt att tycka det är lite obehagligt hos veterinären! Däremot kan det ju absolut vara så att det vore bra för henne att bli lite tryggare, det är ju inte omöjligt. :)

Jättebra att träna, se bara till att hålla det på en nivå och frekvens som faktiskt hjälper henne framåt. Extra viktigt om hon är lite vek och osäker. :)

Edit: hur gammal är din hund förresten? Ser att @russinbulle skrivit om "ung valp" här ovanför?

Edit 2: Det stod ju i ett inlägg ovanför! Läser tydligen slarvigt! :banghead:
Då är det ännu märkligare att kommentera på att hon kröp ihop vid hälsning, att en valp fjäskar lite vid hälsning är helnormalt, och att hon tycker det är mycket konstigt som händer hos veterinären också. Självklart ska hon dock få lära sig att världen inte är farlig, och hur hon bäst förhåller sig till den!
Det är sant.
Det är en fin linje, att uppmuntra utan att pressa hunden att våga ta kontakt. Jag brukar ta det lugnt, hon få själv fundera och bestämma när hon vill gå fram.

Egentligen är det enklare att ha en liten tuffing till hund, än en som är lite blyg och försiktig.
 
Det är sant.
Det är en fin linje, att uppmuntra utan att pressa hunden att våga ta kontakt. Jag brukar ta det lugnt, hon få själv fundera och bestämma när hon vill gå fram.

Egentligen är det enklare att ha en liten tuffing till hund, än en som är lite blyg och försiktig.

Det är det absolut (i alla fall med impulskontrollen installerad), men man får ju jobba med det man har. ;)
 
Jag undrar mest över antibiotikan. Hur tänkte hen där?
Antibiotikan va för att vet trodde att det ev kunde vara en urinvägsinfektion och att hon också kanade på rumpan därav.
Hon kissar ofta, små pölar varannan timme ungefär men ibland går det 5 timmar mellan.

Jag kommer inte ihåg vad som är normalt för hur många gånger en valp kissar på dagen?
Hur ofta kissar valpar på 4 månader?

Eller så kunde kissandet bero på att hon va lite röd i vulva.
Jag behandlar henne med lactal nu.

Hon kanar fortfarande på rumpan en gång om dagen.

Vi ska ta ett urinprov och odling på måndag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 222
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 479
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Ela
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 903
Senast: regina11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp