Kandar-bett

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare karneol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 841
K

karneol

Hur tänker ni när ni väljer vad ni ska ha för bett till kandaret? Tungfrihet eller inte? Har hört flera olika resonemang. Har ni någon teori eller provar ni vad som fungerar bäst?

Sv: Kandar-bett

Börja med en rak, lätt svängd stång eller med mkt liten tungfrihet. Bridongen vill jag ska ha samma antal leder som hästen brukar ha/går bäst på. För egen del blir det mest tredelade eftersom jag och de flesta av mina hästar ha trivts bäst på det. Men sedan får man ju prova sig fram. En del hästar vänjer sig fort, för andra tar det längre tid. Man får ge det några veckor innan man börjar ändra om så att betslingen är bekant för hästen innan man "utesluter" en kombination.

Mvh JV

kl
Jodå, ju större tungfrihet som en stång har desto skarpare anses det vara. Skulle precis som förgående persons inlägg börja med en rak stång, har alltid klarat mig bra med det ;)

Väldigt individuellt från häst till häst. Min nuvarnade häst ogillar helt raka bett i alla dess former. Så jag har en stång med låg tungfrihet och med relativt korta skänkar.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 284
Senast: sweep
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
929
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 219
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka