kandar/pelham

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 907
A

acrazyone

Har bara en liten fundering...

Vad är skillnaden på ett kandar o pelhambett egentligen, tänker på ett rakt pelham..?

På kandaret är skänklarna fasta, inte på pelhamet. Ngn annan skillnad? tycker inte jag hittar ett bra rakt pelham, men däremot kandar=)

Sv: kandar/pelham

Pelhamet har ju en "bettring" också, det har inte kandarstången... om det nu är så du menar...

Men att rida med kandar innebär ju att ha två bett, pelham är ju ett bett

Senast ändrad:
Sv: kandar/pelham

Enda skillnaden är i princip att kandaret består av två separata mundelar, vilket ger lite mer större möjlighet till finlir mellan de båda funktionerna.
På pelhamstången är ligger bridong- och stångverkan på samma mundel, och det kan ju vara en fördel på en häst med liten mun.

På kandaret är skänklarna fasta, inte på pelhamet. Ngn annan skillnad? tycker inte jag hittar ett bra rakt pelham, men däremot kandar=)
Det finns både fasta och rörliga skänklar på kandarstängerna. Bara att leta upp och välja lämplig modell.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: snöflingor
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 687
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur