Bukefalos 28 år!

Fiorano

Trådstartare
När det mest troligt from 2015 kommer att bli frivilligt med kandar hela vägen upp till GP så undrar jag hur du ställer dig till det? Kommer du ändå rida på kandar så fort man får (kommer vara tillåtet från MsvB) eller tänker du fortsätta rida på träns?

Hur väljer du isf betsling och varför?

Frågan ställs förstås enbart till er som tävlar. Vill man bara rida på kandar hemma spelar det ingen roll vad TR säger.
 
Jag tycker att man ska välja det som hästen trivs bäst med. Själv tycker jag att kandar är snyggt, och min häst gillar det, så jag tycker att det är synd om man inte längre får ha kandar i Msv C.
 
Min kan gå på vilket som faktiskt men har rätt liten mun så för att spara extra på den får han nog gå på träns oftast skulle jag tro :)
 
Jag kommer troligen fortsätta med kandar, men däremot kan jag tänka mig att använda träns på tävlingar som känns mindre viktiga. Varvar redan nu mellan träns och kandar på träningar så kan lika gärna göra det på tävling. Kommer i sådana fall ha ett vanligt tredelat på tränset. Däremot kan det bli lite av en mental utmaning för mig eftersom att min häst kan bli något okontrollerad och nervig på tävlingar, och då upplever jag att kandaret ger mig extra säkerhet som medför att jag slappnar av mer.
 
Jag tror att jag kommer att rida på det på Z om han tycker att det är ok. Ibland blir han ganska stark, och jag skulle nog vilja ha det alternativet också. Fanta tycker inte Kandar är det roligaste så där är jag mer tveksam. Henne ska vi prova en annan stång på och se om det var den som spökade eller om det är att det är mkt olika bett i munnen.

Däremot måste jag nog jobba på hur jag tar tyglarna efter hälsning med dubbla tyglar. Det tycker jag verkar väldigt avancerat :angel::angel:
 
Jag kommer nog att ha kandar. Dels för att det är det klassiska, det snyggaste i de högre klasserna men också för att min häst kan gå på både träns och kandar. :)
Jag tycker det är väldigt bra att man får välja mellan kandar och träns! Men rent estetiskt är det finare med kandar till frack haha :)
 
Svårt att veta hur jag kommer ställa mig. Min häst är 11 i år och har aldrig blivit riden på kandar, hon är extremt känslig med humör, och kan bli väldigt dramatisk när hon själv vill tänja på form och ram. Samtidigt är hon stark och vill gärna ösa på när hon inte är helt framme för skänkeln, eller så tvärnitar hon. Fungerar hon på kandaret och inte blir för känslig, tror jag det är en hjälp, men jag tror hon är en häst som man lika gärna kan rida på tränsbett hela vägen om man så kommer dit.
 
Jag är nästan helt säker på att jag kommer att tävla Deimion på kandar. Han funkar riktigt bra på det, och det känns mer "dressyrigt" med kandar måste jag säga.. :o
 
När det mest troligt from 2015 kommer att bli frivilligt med kandar hela vägen upp till GP så undrar jag hur du ställer dig till det? Kommer du ändå rida på kandar så fort man får (kommer vara tillåtet från MsvB) eller tänker du fortsätta rida på träns?

Hur väljer du isf betsling och varför?

Frågan ställs förstås enbart till er som tävlar. Vill man bara rida på kandar hemma spelar det ingen roll vad TR säger.
Jag rider mycket MSV C, alltid på träns. (Prins har aldrig haft ett kandar i munnen).
Jag tycker det ska bli så skönt att slippa se alla stackars hästmunnar som man ser nu i MSV C med ryttare som definitivt inte borde rida med kandar, problemet är väl att med träns lyckas de väl absolut inte få krök på halsen, undrar var alla dessa ekipage kommer ta vägen? :devil:

Meningen är väl att man ska visa att man inte är helt ute och cyklar innan man får tävla med kandar (dvs lyckats kvala till MSV B)
 
Jag kommer nog rida på vanligt träns, sen vet man ju aldrig vad som händer (både för hästen och med TR) innan vi är och lirar i de klasserna där det är valfritt.
 
Kommer kandar inte att få användas förrens msv B? Typiskt. Min häst trivs så mycket bättre på kandar än tränsbett. Hade tänkt skippa la-klasserna och gå direkt upp på msvc nästa år bra för att vi får ha kandar där. I år lär det inte bli så mycket mer ridet... börjar känna av graviditeten lite för mycket nu.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 366
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 293
Senast: JennyLz
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 115
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp