Bukefalos 28 år!

Såg dina bilder inne på barock-sidan och tyckte mig känna igen mig och min häst. Tror att det nog inte är helt fel att rida då och då med kandar sålänge man fortfarande kan rida med vanligt tränsbett. Precis som pallas skrev så ska man ju inte sätta in ett skarpare bett bara för att man inte kan jobba hästen men underlättar det när man byter tillbaks till vanligt bett så tycker jag nog att det är berättigat. Eller vad säger du Pallas?
 
det är knappast det enda intressanta, men bra riktlinjer är det hur du än vrider och vänder på det.
och hur kandaret fungerar var knappast frågan i tråden.
 
det är väl ganska bra att gå på vad som används i de olika klasserna för att se när man ska/bör/kan börja vänja hästen vid det?


Inte riktigt, i medelsvår går dom som 6 åringar och hur många ryttare kan egentligen rida sina 6 åringar på Kandar på ett bra sätt?
 
Inte riktigt, i medelsvår går dom som 6 åringar och hur många ryttare kan egentligen rida sina 6 åringar på Kandar på ett bra sätt?

Cirka 0.01% skulle jag gissa på.
 
Precis, det var vad jag ville få fram.

Lite svårt för resten av mänskligheten att förstå dock, när jag avslutar meningarna mitt i och bara skriver hälften av vad jag tänker! :D

Fast stången tycker jag inte är så bra som kortande, den skall ju länga överlinjen. Behöver jag av någon anledning korta av min häst med hjälp av tygeln tycker jag en bridong är att föredra.

/
Susanne
 
inte kortande men samlande,när jag rider enhandsfattning på min valack så vrider jag händerna för olika moment o det räcker,för han e såpass skolad. :)
 
Kandaret fungerar inte bara genom tryck i nacken. Sätt stången runt din egen fot - med kinnkedjan - och ta i tygeln, då märker du hur kraftfullt det verkligen är. /T_B
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kandar ska vara frivilligt, hård användning av spö ska förbjudas, och en häst som står på antibiotika ska inte få tävla. Det är några av...
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 044
Senast: tuaphua
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: Jeps
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp