Bukefalos 28 år!

Kanin avel

Ela

Trådstartare
Jag har en liten fundering kring kanier och deras ungar. Kan kanin honan gå tillsammans med hanen under dräktighetstid och när ungarna är små?
Kan man ha flera honor tillsammans under dräktighet och när ungarna är födda?

*håller inte på med avel utan vill bara lära mig*
 
Sv: Kanin avel

Honan bör definitivt gå själv under dräktighet och efter födsel.
Finns vissa honor som kan gå i grupp och ha ungar samtidigt, men de allra flesta föredrar att vara ensamma.
Honan kan se dem andra honorna som hot och i värsta fall ha ihjäl antingen sina eller de andras ungar.

Att ha hanen med honan efter födseln är inte smart alls.
För honan brukar vara villig direkt efter förlossningen, och hanen är inte sen att para henne.
Vilket resulterar i en ny kull när den första enbart är 4 veckor gamla.
Och det är varken bra för ungarna eller mamman.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 643
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 225
Senast: Stinaelin
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp