Kanin avel

Ela

Trådstartare
Jag har en liten fundering kring kanier och deras ungar. Kan kanin honan gå tillsammans med hanen under dräktighetstid och när ungarna är små?
Kan man ha flera honor tillsammans under dräktighet och när ungarna är födda?

*håller inte på med avel utan vill bara lära mig*

Sv: Kanin avel

Honan bör definitivt gå själv under dräktighet och efter födsel.
Finns vissa honor som kan gå i grupp och ha ungar samtidigt, men de allra flesta föredrar att vara ensamma.
Honan kan se dem andra honorna som hot och i värsta fall ha ihjäl antingen sina eller de andras ungar.

Att ha hanen med honan efter födseln är inte smart alls.
För honan brukar vara villig direkt efter förlossningen, och hanen är inte sen att para henne.
Vilket resulterar i en ny kull när den första enbart är 4 veckor gamla.
Och det är varken bra för ungarna eller mamman.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
681
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
821
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 382
Senast: Murray
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 184
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka