Bukefalos 28 år!

Kanin blir kass i magen av gräs?

marengo

Trådstartare
Var hos veterinären med min kanin för kanske 6 veckor sedan då han drack dåligt och bajsade små, mörka kulor istället för stora (större), bruna. Har bara haft honom sedan i vintras ungefär så har ingen större kunskap om kaniner. Hur som helst fick han stanna en natt hos veterinären och få dropp, och vi fick order om att han inte skulle gå ut på en vecka, och sedan kortare stunder, ca 30 min ett par gånger om dagen. Nu är han pigg och mår bra, men bajset varierar fortfarande. Vi vill kunna ha honom ute i inhägnaden (en gräshage) mer eller mindre hela dagen, men hans mage verkar inte tåla det. Eller? Kommer vi kunna ha honom ute så mycket igen? Vad jag har förstått så har han inte fått vara ute så mycket hos hans förra ägare, utan har mest suttit i buren i trädgården, kanske fått gå ut en timme om dagen. Nu när våren kom kunde han vara ute i 6 timmar i sträck hos oss, vilket kanske inte var så bra. Kan han vara ute så länge igen, om man håller gräset klippt, så han inte får i sig lika mycket? Finns det något annat vi kan göra? Något annat vi borde tänka på?

Och ursäkta för ett något flummigt inlägg...
 
Jag är dessvärre inte så kaninkunnig, men som med alla djur tror jag att man måste vänja långsamt. Eftersom kaninen nu varit dålig skulle jag ta det säkrare före det osäkra och inte ha honom i gräshage förrän han är bra i magen igen. Och sedan ha honom ute under kortare turer den första tiden, om han är van vid en timme kanske det går att ha honom ute såpass länge? Trappa sedan upp tiden långsamt. Var uppmärksam på honom och hur han verkar tåla det. Blir han dålig igen får ni kanske ändra planerna att ha honom i gräshage.

Någon mer kaninkunnig hittar förhoppningsvis tråden och kan ge dig mer (eller andra) tips.
 
En kanin har en OTROLIGT känslig mage! Sätt en ovan kanin på gräs en kvart och poff säger magen och det tar stopp, och när magen tar stopp slutar det med att kaninen dör om man inte får igång den.

En kanins mat ska vara 80% eller mer av bara hö, till det kan man ha en liten mängd av bra pellets (inte dessa gnagarblandningar med olika färger de säljer i djuraffärer, utan bra pellets så som selective, cuni complete, oxbow osv). Kaninernas pluttar ska vara stora och "fluffiga", rätt så ljusa i färgen. Hårda, små och mörka kulor är inte bra och skvallrar om för lite fiber i maten. Är hans mage orolig skulle jag genast sätta kaninen på strikt hö diet där han BARA får äta av ett bra hö tills magen är i ordning igen.
När man vänjer en kanin att gå på gräs måste det gå långsamt. Tänk typ fånghäst. En fem minuter till en början, öka till 10, 15 osv. Inte mer än så. Som sagt, märker du att magen pallar ur så ta genast bort kaninen från gräset. När den kan gå en 30 minuter på gräs per dag så är det inte lika kinkigt längre om den går 30 min eller 14 timmar.

Vi har haft många kaniner som tyvärr magen fått stopp här hemma. Majoriteten är just på vårkanten när de ska vänjas över och vissa är matvrak eller äter något olämpligt. Då brukar kaninerna se slöa ut, magen blir spänd, de vill ogärna röra sig, äter inget, bajsar eller kissar inget och sitter bara still. Vad man ska göra då är att ge CC (critical care, finns att köpa hos veterinärer eller på internet), har man inte CC hemma kan man mosa pellets/olja/vatten och tvångsmata med spruta (dock inte för mycket då magen fortfarande är förstoppad), få kaninen att röra på sig, massera försiktigt på magen, repetera. Efter ett tag brukar kaninen bli mer pigg och börjar magen låta är det ett bra tecken. Andra bra tecken är att de blir intresserad av mat, skuttar runt själva eller bajsar. De första plupparna brukar vara hårda och små, men bara det kommer är det läge att jubla! :banana:

Vi hade en kanin som hade så ont att han stampade i golvet, slängde sig på mage, gnydde, försökte dricka allt vad han kunde (jag antar att han försökte få ordning på förstoppningen själv lillkaninen...), försökte sparka sig själv på magen osv. Det var verkligen jättehemskt men alla våra har klarat sig som tur nog är. Man kan även ringa veterinär om man har en kaninkunnig sådan i närheten, våran har dock inte kunnat göra mer än vi kan här hemma så det har vi aldrig gjort. Man bör dock vara medveten om att när magen slutar fungera så gäller det att SNABBT få igång den igen.

Mvh kanin-nörden
 
När jag hade kaniner så brukade jag plocka maskrosor och dylikt till den när den fortfarande var i den buren där de inte kunde äta gräs själva. Först framåt midsommar när jag hade plockat och gett gräs i minst 1,5 månader med ökad grad gräs vågade jag sätta ut dem i kaninburen där de kunde äta gräs själva och då självklart fortfarande ge kaninen tillgång till hö även i markburen.
 
Var hos veterinären med min kanin för kanske 6 veckor sedan då han drack dåligt och bajsade små, mörka kulor istället för stora (större), bruna. Har bara haft honom sedan i vintras ungefär så har ingen större kunskap om kaniner. Hur som helst fick han stanna en natt hos veterinären och få dropp, och vi fick order om att han inte skulle gå ut på en vecka, och sedan kortare stunder, ca 30 min ett par gånger om dagen. Nu är han pigg och mår bra, men bajset varierar fortfarande. Vi vill kunna ha honom ute i inhägnaden (en gräshage) mer eller mindre hela dagen, men hans mage verkar inte tåla det. Eller? Kommer vi kunna ha honom ute så mycket igen? Vad jag har förstått så har han inte fått vara ute så mycket hos hans förra ägare, utan har mest suttit i buren i trädgården, kanske fått gå ut en timme om dagen. Nu när våren kom kunde han vara ute i 6 timmar i sträck hos oss, vilket kanske inte var så bra. Kan han vara ute så länge igen, om man håller gräset klippt, så han inte får i sig lika mycket? Finns det något annat vi kan göra? Något annat vi borde tänka på?

Och ursäkta för ett något flummigt inlägg...
Kaniner som äter gräs får mörkare bajs. Det är helt naturligt och helt ofarligt. Om de äter endast hö blir kulorna ljusa. Blindtarmsbajset som de äter är mjukt och kommer i små klumpar av mindre kulor. Man brukar inte se det bajset eftersom att dom äter det men det är också helt normalt bajs, däremot kan man ju vara uppmärksam om en kanin lämnar det väldigt mycket under en längre tid.

Små stenhårda svarta kulor, som är kanske en tredjedel av den normala kulans stl och som är torra och kommer en och en är tecken på att magen är lite ur balans. Det kan bli så ibland utan att det på ngt sätt är farligt. Men då bör man vara uppmärksam och se till så att kaninen hela tiden har tillgång till färskt vatten, rent hö och tänka lite på hygienen. Undvik då att ge något annat än hö tills kaninens mage kommit igång igen. Det kan ta en dag eller så. Är du orolig för din kanins mage kan du ge critical care som du köper på veterinärkliniker. Det är egentligen gräshack som du blandar ut med vatten. En del kaniner äter det med god aptit, andra inte. En sjuk kanin kan man få mata med doseringsspruta med cc - tex en kanin som inte äter och visar sjukdomssymptom.

Kaniner har mkt känsliga magar och man ska undvika att mata dom med sånt som inte tillhör deras naturliga föda. De behöver mycket fibrer och många kaninpelletsfoder som du köper i djuraffären har för lite fibrer vilket kan ge upphov till att de får problem med magen. Om du ska köpa kaninpellets, var noga med vilket du köper. Stampe är ett bra foder som du kan köpa på Granngården. Eller så ger du spannmål istället för pellets. Och givetvis alltid hö med fri tillgång - eller gräs. Undvik frukt och grönsaker i för stora mängder och uteslut det helt om kaninen har onormal avföring. Såhär års har du bästa godiset i naturen - tex en äppelkvist eller maskrosblad.

Visst kan det vara bra att ge kaninen gräs i några dagar i buren innan du släpper ut den i en gräshage. Men gräs är kaninens naturliga föda och ger inte upphov till magproblem på en frisk kanin. Så det tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Ge kaninen ordentligt med gräs i buren i en vecka innan du släpper ut den att gå i hela dagar på gräshage så är du på den säkra sidan att inte foderbytet skapar några problem. Vi är många som inte ger hö alls sommartid utan endast färskt gräs och dom kaninerna växer bättre och mår jättebra. Var noga med dock att du inte ger några skadliga växter till kaninen. Ge bara det du vet att den kan äta.
 
När vi hade kaniner brukade vi plocka lite (mer och mer eftersom) av de nya gräset som kom upp på våren, för att sakta vänja in kaninernas magar. De första gräset som växer upp är mycket kraftigare än senare på sommaren. Kaniner har väldigt känsliga magar, som inte tål tvära omställningar.
 
kl

Tack för alla svar!


Kaniner som äter gräs får mörkare bajs. Det är helt naturligt och helt ofarligt. Om de äter endast hö blir kulorna ljusa. Blindtarmsbajset som de äter är mjukt och kommer i små klumpar av mindre kulor. Man brukar inte se det bajset eftersom att dom äter det men det är också helt normalt bajs, däremot kan man ju vara uppmärksam om en kanin lämnar det väldigt mycket under en längre tid.

Små stenhårda svarta kulor, som är kanske en tredjedel av den normala kulans stl och som är torra och kommer en och en är tecken på att magen är lite ur balans. Det kan bli så ibland utan att det på ngt sätt är farligt. Men då bör man vara uppmärksam och se till så att kaninen hela tiden har tillgång till färskt vatten, rent hö och tänka lite på hygienen. Undvik då att ge något annat än hö tills kaninens mage kommit igång igen. Det kan ta en dag eller så. Är du orolig för din kanins mage kan du ge critical care som du köper på veterinärkliniker. Det är egentligen gräshack som du blandar ut med vatten. En del kaniner äter det med god aptit, andra inte. En sjuk kanin kan man få mata med doseringsspruta med cc - tex en kanin som inte äter och visar sjukdomssymptom.

Kaniner har mkt känsliga magar och man ska undvika att mata dom med sånt som inte tillhör deras naturliga föda. De behöver mycket fibrer och många kaninpelletsfoder som du köper i djuraffären har för lite fibrer vilket kan ge upphov till att de får problem med magen. Om du ska köpa kaninpellets, var noga med vilket du köper. Stampe är ett bra foder som du kan köpa på Granngården. Eller så ger du spannmål istället för pellets. Och givetvis alltid hö med fri tillgång - eller gräs. Undvik frukt och grönsaker i för stora mängder och uteslut det helt om kaninen har onormal avföring. Såhär års har du bästa godiset i naturen - tex en äppelkvist eller maskrosblad.

Visst kan det vara bra att ge kaninen gräs i några dagar i buren innan du släpper ut den i en gräshage. Men gräs är kaninens naturliga föda och ger inte upphov till magproblem på en frisk kanin. Så det tycker jag inte att du behöver oroa dig för. Ge kaninen ordentligt med gräs i buren i en vecka innan du släpper ut den att gå i hela dagar på gräshage så är du på den säkra sidan att inte foderbytet skapar några problem. Vi är många som inte ger hö alls sommartid utan endast färskt gräs och dom kaninerna växer bättre och mår jättebra. Var noga med dock att du inte ger några skadliga växter till kaninen. Ge bara det du vet att den kan äta.

Kan det alltså vara så att det inte är skadligt för honom med den mängd gräs han får nu? Han kom som sagt till oss i vintras, och var ute och åt gräs även under vintern, givetvis kom han inte åt så mycket som nu. Men även när snön försvann fick han vara ute flera timmar om dagen utan problem. Det var först för ca 6 veckor sen som han mådde dåligt och vi tog honom till veterinären. Han fick critical care flera gånger om dagen i lite mer än en vecka efter veterinärbesöket, och nu är han sig själv igen, och har varit det ett tag. Men det är fortfarande ungefär en "bajsning" om dygnet som är mörkare än resten. Så det går upp och ner, och i dagsläget går han ute i 30-45 min 2-3 gånger om dagen. Han är pigg och glad som vanligt, men bajset varierar ju som sagt. Är det okej/normalt att bajset varierar såhär om han mår bra för övrigt? Betyder det att vi kan ha honom ute större delen av dagen igen? Han har som sagt gått ute 5-6 timmar om dagen en kort period för några månader sen, och då märkte vi ingen skillnad på honom.
 
Är han van vid gräs så kan ni självklart ha ute han som vanligt. Det är just övergångsperioden man ska vara försiktig med. Kaninen blir nog bara glad av att få vara ute och äta gräs. :)
Var dock noga med att fortfarande ha hö tillgängligt så han får äta det om han vill.
 
kl

Tack för alla svar!




Kan det alltså vara så att det inte är skadligt för honom med den mängd gräs han får nu? Han kom som sagt till oss i vintras, och var ute och åt gräs även under vintern, givetvis kom han inte åt så mycket som nu. Men även när snön försvann fick han vara ute flera timmar om dagen utan problem. Det var först för ca 6 veckor sen som han mådde dåligt och vi tog honom till veterinären. Han fick critical care flera gånger om dagen i lite mer än en vecka efter veterinärbesöket, och nu är han sig själv igen, och har varit det ett tag. Men det är fortfarande ungefär en "bajsning" om dygnet som är mörkare än resten. Så det går upp och ner, och i dagsläget går han ute i 30-45 min 2-3 gånger om dagen. Han är pigg och glad som vanligt, men bajset varierar ju som sagt. Är det okej/normalt att bajset varierar såhär om han mår bra för övrigt? Betyder det att vi kan ha honom ute större delen av dagen igen? Han har som sagt gått ute 5-6 timmar om dagen en kort period för några månader sen, och då märkte vi ingen skillnad på honom.
På vintern är gräset inte lika näringsrikt som nu på våren. När gräset kommer igång att växa på våren/försommaren är det som kraftigast. Men om han gått ute daglgen hela tiden så har han vant sig successivt vid ett näringsrikare gräs, i takt med att gräset började växa igen, så det bör inte ha med saken att göra isf. Då har han fått en perfekt invänjning och reagerar absolut inte på att gräset blir kraftigare. Om bajset dagligen varierar mycket skulle jag vara uppmärksam. Och jag skulle inte ge godis eller nåt annat än hö och gräs. Men jag hade låtit kaninen fortsätta att gå ute som ni gör idag. Ta bort pelletsfodret istället, kaniner behöver sällan pelletsfoder och ger man en sort som inte är bra kan det vara orsaken till problemet.
 
På vintern är gräset inte lika näringsrikt som nu på våren. När gräset kommer igång att växa på våren/försommaren är det som kraftigast. Men om han gått ute daglgen hela tiden så har han vant sig successivt vid ett näringsrikare gräs, i takt med att gräset började växa igen, så det bör inte ha med saken att göra isf. Då har han fått en perfekt invänjning och reagerar absolut inte på att gräset blir kraftigare. Om bajset dagligen varierar mycket skulle jag vara uppmärksam. Och jag skulle inte ge godis eller nåt annat än hö och gräs. Men jag hade låtit kaninen fortsätta att gå ute som ni gör idag. Ta bort pelletsfodret istället, kaniner behöver sällan pelletsfoder och ger man en sort som inte är bra kan det vara orsaken till problemet.

Jag tycker också det låter konstigt att han plötsligt blivit känslig mot gräset, men vad vet jag. Men ja, han har varit ute och ätit gräs varje dag sedan han kom till oss, utan undantag, men med variation i antar timmar/minuter. Han får en liten näve Selective 4+ varje morgon, och har fri tillgång till hö, som heter Favorithö. Sen får han även en kvist från ett äppelträd eller annat nyttigt godis då och då. Skulle det alltså vara en idé att ta bort pelletsen? Det är dock det bästa han vet, han blir riktigt ivrig varje morgon. Så hade känts lite taskigt att ta det ifrån honom :p Men givetvis gör vi det om det hade varit bättre för honom.
 
Nej jag tror knappast att det beror på gräset. Jag känner inte till vad ditt foder innehåller men om avföringen dagligen ser delvis onormal ut (dvs det är helt ok att den skiftar lite i färg, men om han delvis bajsar hårda, små kulor tex) så skulle jag ta bort allt annat än hö och gräs. Dvs inget godis, ingen pellets. I ca 4-5 dagar och se om det blir ngn skillnad i alla fall. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
830
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 656
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp