Kanin eller Marsvin

Marsvin kräver generellt mindre på så sätt att de är ganska stillsamma djur som kan bo i en öppen låda med hög kant, och tas ut på golvet när man vill. Tex i köket där man är mkt. En kanin behöver få röra sig mycket, de har ett stort behov av att få sträcka ut och springa och måste "stängas in" på ett annat sätt när man inte vill ha dom springa lösa.

I början kände jag spontant att det du vill ha är en kanin, de kan bli otroligt närvarande och lydiga, på ett annat sätt än marsvin. De är väldigt intelligenta och sociala djur. Men när du säger att ni jobbar för mkt för att ha hund tänker jag att det betyder att kaninen skulle sitta ganska långa stunder av sin tid i en liten innebur? Och med tanke på att kaniner, enligt min åsikt, inte ska vara själva (ffa inte i en sån situation) ställer jag mig frågan om ni är rätt för kanin. Kanin kanske kan vara ett djur som lever upp till era behov, men frågan är om er situation lever upp till kaninens behov. Därför tänker jag att två marsvin skulle vara ett bättre alternativ. Man kan ha en stor öppen låda i köket där marsvinen är, dom bajsar visserligen överallt men då hamnar det i deras bolåda och ni behöver inte fundera på att städa efter som eller att "ta ut och motrionera" dom. Eller att säkra huset från sladdar och annat som en frigående kanin kan tugga på. Det blir ett mindre projekt på alla sätt.
 
Fast det där stämmer väl ändå inte? En innekatt får ju aldrig samma stimulation som en katt som får gå ut. Katten är en jägare och behöver jaga för att må bra. Det finns inget i en inomhusmiljö som faktiskt kan ersätta det behovet till 100%. Vissa raser passar sig bättre att ha inomhus än andra, men att säga att en stimulerande inomhusmiljö är bättre för katten är ju en lögn.

Ta en frisk katt som fått vara ute och sätt den inomhus så kommer den ändå vilja gå ut, oavsett hur stimulerande miljön är inomhus.

Jag har också haft en f.d. utekatt som hellre var inne hela tiden. Och hon var helt frisk. Hade bara fått nog av det farliga utomhus och var nöjd med att sova i en mjuk soffa, leka med oss och mysa.
 
Ni som har fria kaniner hemma, hur undviker ni att kaninen biter av alla sladdar?

Vi hade lös kanin i 12 år.

Vi såg till att inga sladdar fanns tillgängliga för kaninen. Antingen var de gömda bakom möbler som kaninen inte kunde nå, eller uppsatta så att den inte nådde. Vi hade ett hörn där mamma tvunget skulle ha en lampa där det inte gick att gömma sladden bakom befintliga möbler så där byggde vi ett sladd skydd (två plankor i L form som kläddes i matchande tapet) som vi satte för.

Alla sladdar klarade sig.

Dock inte alla möbler, tapeter och lister :angel:
 
Dock inte alla möbler, tapeter och lister :angel:


:D:D:D

Bästa han gjorde var att ta tag i botten av en tapet och sedan backa, så att han drog loss långa remsor av tapet.

Mamma var dock ganska nöjd med tilltaget för hon avskydde tapeten i fråga....
 
Bästa han gjorde var att ta tag i botten av en tapet och sedan backa, så att han drog loss långa remsor av tapet.

Mamma var dock ganska nöjd med tilltaget för hon avskydde tapeten i fråga....
Det där gör mammas marsvin :angel:
Mamma har numera kartong och galler längs väggarna :D
 
Våra kaniner har inte tuggat på något sen de blivit vuxna, förutom grenar och dylikt som jag lagt i buren. Vet inte om det är rasen eller vad det är men de har aldrig hållt på att gnaga på möbler och sladdar alls egentligen...
 

Liknande trådar

Däggdjur Har de senaste 10åren ständigt haft minst 1 kanin i min ägo men sen förrförra veckan så är det stilla då jag fick ta farväl av min...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Poxz
·
Däggdjur Dottern önskar sig ett par marsvin i 10-årspresent. Eftersom jag har svårt att själv säga nej till nya djur söker jag nu en massa...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
25 083
Senast: mackan
·
Övr. Djur Har mina djur på spån nu men jag funderar på att ha något mer i buren som tar bort lukten bättre. De jag funderar på är smådjurdeo...
Svar
15
· Visningar
4 585
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp