Bukefalos 28 år!

kanin med rinnande öga

Sonic76

Trådstartare
Min lejonhane har ett rinnande öga. Det är klar vätska och ögat är inte infekterat.
Vad kan det vara? Vet rek ögonskölj i en vecka och jag har hållt på i tredar men det verkar inte bli bättre ju.
Vad kan man mer göra? Vi ska till vet om det inte blir bättre om en vecka.
Jag har pappersströ och hö åthonom så jag tror ju inte det är nån allergi.
 
Sv: kanin med rinnande öga

Min jamorahanne hade rinnande ögon till och från. Fortsätt med ögonsköljen veckan ut och har det inte blivit bättre kanske du måste kontakta vet igen och kolla så han inte fått nåt skräp i ögat som inte kommer ut eller har fått en infektion.
 
Sv: kanin med rinnande öga

Jo det ska göras, men det borde börja bli mer geggigt om det är skräp
 
Sv: kanin med rinnande öga

Med största sannolikhet är det någon form av skräp som kommit in i ögat och som inte försvinner .. Ta kaninen till vetrinär är mitt tips.
 
Sv: kanin med rinnande öga

Tänkte precis starta en ny tråd om detta! Dock handlar det om min grannes kanin, också lejonhuvad, som har två rinnande/geggiga ögon. I övrigt verkar hon må bra och det ser inte infekterat ut. Vet inte om dom har någon ögonskölj, de är bortresta nu så jag har hand om deras kaniner. Kan man bara försöka torka bort gegget eller blir det bara irriterat då?
 
Sv: kanin med rinnande öga

Jag tog min kanin till vet. när hennes ena öga började rinna. Jag fick förklaringen "det är ganska vanligt med kaniner med utåtstående ögon, det är inget farligt, tvätta av om det ser ut att besvära henne" :crazy: Hon hade ögat så tills hon avlivades. Hon verkade visserligen inte ha något problem med det, men det känns ju ändå inte riktigt okej.
Kanske ska tillägga också att det vat genomskinlig vätska, inget slem eller andra knepigheter.
 
Sv: kanin med rinnande öga

Tänkte precis starta en ny tråd om detta! Dock handlar det om min grannes kanin, också lejonhuvad, som har två rinnande/geggiga ögon. I övrigt verkar hon må bra och det ser inte infekterat ut. Vet inte om dom har någon ögonskölj, de är bortresta nu så jag har hand om deras kaniner. Kan man bara försöka torka bort gegget eller blir det bara irriterat då?

Om båda ögonen rinner så är det nog inget skräp där i iaf.. Tror mer på att ögonen är torra. Torka rent med fuktigt papper. Kan mycket väl vara så att miljön i buren är torr/dammig och kaniner är ju lite känsliga för sådant. I naturen lever dom ju inte direkt i sågspån och hö. Du kan testa att blöta höet alternativt spraya på det med en vattenflaska. Då blir det mindre dammig miljö.
 
Sv: kanin med rinnande öga

En del kaniner har ju lite tråna tårkanaler, (t.ex. dvv) som beror på huvudformen.
Kolla så han inte står i drag, kan ju vara en anledning.

annars so mde säger fortsätt ed ögonskjölj. Är det något skräp lär det visa sig. Haft kanin med rinnande öga som efter några dagar ed ögonskjölj började knipa med ögat och linsen blev typ grumligt vit. Lite panik in till veterinären där det visade sig han hade ett sår på hornhinnan. Hem med ögonpasta med kortison (just dett ganska ny idé, lite bökigt men fungerade kanon)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 230
Senast: Amha
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: tanten
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
915
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp