Kanin som bygger bo

R

Raeman

Våran kanin hoppar lös i vårat kök och har en bur med mat och spån i. Hon har dessutom fått katternas lurviga låda (en sån med en klopelare på taket men den har vi tagit bort) som hon har en handduk i och som hon ligger i ibland.

Igår när jag hade gjort rent i buren och lagt in nytt hö så tog det inte så länge innan allt hö var borta. Oj, det gick fort tänkte jag och la in nytt. Nästan på en gång tog hon det och la in i "huset" där också det andra låg! Varför gör hon så helt plötsligt??? Vi har haft henne sedan i somras och då var hon ca 6 mån.

Behöver jag lägga in mer hö i buren? Det känns ju lite onödigt om hon tar det till "huset" på en gång och hon har ju faktiskt en massa därinne redan.

M.
 
Hon bygger bo! Låt henne göra det o ge henne mer hö till s hon låter det vara, bli inte ens rädd om hon drar lite av sin päls o bygger med, de gör det iblnad. Efter ett tag lugnar hon sig!
 
Ok! Tack för svaret! :bow: Jag ska genast ge henne mer "byggmaterial" :D Hoppas att hon inte drar av sig för mycket päls bara för hon är så gosig med den på! :love:

M.
 
Ja, det vore ju inte helt tråkigt men det blir så många kaniner i lägenheten... Hon har kanske blivit smittad av mattes bäbissjuka ;)
Dessutom skulle nog våra katter tycka att det var lite föööör roligt med minikaniner.

Söt är hon i alla fall när hon boar! :love:
 
Sv: Kanin som bygger bo

Tack, för ditt svar som du skrev om kaniner som bygger bo. jag har varit jätte orolig för min lilla lele, hon drar bort hår och lägger det bland sitt hö. vad skönt att höra att hon bara bygger bo. hon är jätte söt när hon springer runt i lägenheten med massa av hö i munnen. men jag blev rädd när jag såg håret... det värsta är att hon försöker bygga bo i min hunds (mia) säng ha ha ha.:laugh:
 
Sv: Kanin som bygger bo

Pälsen är till för att ungarna ska ligga mjukt men framförallt varmt. Nyfödda ungar är ju helt nakna och ligger helt nedbäddade i pälsen.

Vissa honor blir väldigt lätt skendräktiga, bygger bo och drar päls även om de inte ens varit i närheten av en hane.
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 513
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 965
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp