Kaninen öppnar buren!

kenttjej

Trådstartare
Har fått en kanin för en vecka sen, 1 år hanne, (vet ej om han är kastrerad) som är jättemysig! Väldigt tillgiven, möter en alltid när man kommer till buren o sitter gärna i knä en liten stund. Han är en innekanin men jag släpper ut honom några gånger varje dag så han får skutta runt lite i lägenheten.

Hittills har han varit jätteduktig o verkat trivas i buren, äter ordentilgt o använder tom toaletten! Men idag tvärvände allt... Släppte ut honom imorse o gjorde rent hans bur, sen skutta han runt i över en timme men släppte pluttar lite överallt (vilket han inte gjort innnan) o när jag stoppa in honom i buren igen så möblerade han om totalt och puttade upp luckan på buren o hoppade ut igen. När jag stoppade in honom ytterligare en gång så satt han där o tittade jätteolyckligt på mig o stod med framtassarna mot buren o bad om o få komma ut igen....

Han lugnade ner sig efter ett tag o åt o vilade, men nu några timmar senare tyckte han att det var dax o komma ut igen så han puttade upp luckan på buren...

Så problemet är att jag inte vill ha honom lös när jag inte är hemma eller sover eftersom jag inte vet vad han gör. Han har än så länge inte gått på sladdar eller tapeter men han har vid några tillfällen smakat lite på soffan (som vi köpte dyrt förra året). Är han så olycklig i sin bur? Måste jag sätta hänglås på buren? Eller kan jag göra nåt annat för att han inte ska rymma när jag inte är hemma? Jag vill ju inte annat än att han ska trivas men vi kan inte heller ha en marodör här hemma.

(ursäkta det lååånga inlägget)
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Klart han rymmer om möjligheten finns. Han tycker ju såklart det är mycket roligare att vara ute och springa än att sitta i buren där han inte kan göra så mycket mer än att äta och sova.
Se till så du har så mycket roligt du kan i buren. Bind upp grönsaker i taket, lägg godis/pellets i en boll så det tar tid att äta. Stoppa in tidningar (utan farligt tryck) som han kan strima sönder. Ja, allt du kan komma på.
Sen får du helt enkelt skaffa ett lås han inte kan få upp, för han kommer ju rymma ur buren sålänge möjligheten finns. Men han måste lära sig att vara instängd också.
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

tack! Har nu satt ett lås på buren, men får så dåligt samvete när han sitter där o skakar galler. Så det är mao bara hårda bud som gäller? Han måste lära sig att va inlåst ibland? Jag får se till o va lite mer påhittig vad gäller leksaker åt honom då.
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

såg att du har fått tips redan och satt lås på buren. Se till att det finns mycket hö och annat att sysselsätta sig med i buren hela tiden. Vilka mått har buren?

Om han är kastrerad kan du förresten se enkelt. Bara att vända på honom och kolla i ljumskarna bredvid snoppen. De kan dra in testiklarna i buken men man brukar fortfarande kunna se två skrynkliga rosa "påsar" om man särar på pälsen, annars är den kastrerad (om det är en hane alltså ;) )
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Grenar! :idea: jättebra tidsfördriv, och så är det bra för tänderna också!
Jag köpte en "grönsakshängare" där man stoppar in en morot i, är som en morotsformad -strutformad- upphängning, och då tar det längre tid för dem att äta upp morötterna, häng gärna en bit upp så han får sträcka på sig =lite svårare att nå upp = tar längre tid att äta upp.


Hur har du det annars i lägenheten? Går det att/vill du göra så han har en liten extra inhägnad utöver buren? Kompostgaller säger jag bara ;)


Mina kaniner kan äta på kablar, MEN det sker ENDAST då jag varit en dålig matte och glömt att ge dem nya kvistar. Så fort de har kvistar att äta på, så tuggar de inte kabel. Så om de äter kabel ngn gång får jag skylla mig själv för att jag glömt ge dem kvistar... :o
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Min ena kanin har också lärt sig öppna sin bur samt hans kompisars burar, han gillar inte att sitta instängd då jag har skämt bort honom med att bara behöva sova i sin bur..Tyvärr...Men jag ser inge problem att han skuttar fritt.
Djuren har ett eget rum som dom är lösa i varje dag och min kanin bor i rummet, jag testade att sätta upp grönsaker o frukt i taket och han har massvis med hö i sin bur men det var ju bara kul ett litet tag tills han tröttnade o öppnade buren och skuttade ut, testade sätta lås men han gav sig inte utan gnagade hela tiden på gallret så nu är det bara mina andra djur som sitter i burar medans han bor i hela rummet med sin bädd med filtar o vatten och matskål.
Han är mer som en hund än en kanin..Skall alltid komma upp i mitt knä såfort om jag kommer och vara med mig överallt. En riktig mamma gris.. Snart ska pojken kastreras också så då blir det att ha honom i knäet medans han blir nersövd så han slipper sitta instängd i bur :)
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Min ena kanin gillar inte heller att vara instängd, utan gnager som attan på gallret, alternativt försöker gräva sig ut genom burbotten. Bortsett från att ljudet är enormt irriterande har man snart hälften av allt strö utspekat över golvet. Hon är bara instängd på natten, och visst, det händer att jag får släpa ut buren i badrummet för att kunna sova ordentligt. Där lugnar hon fort ner sig- helt enkelt för att hon vet att jag inte hör henne och därmed inte bryr mig om vad hon sysslar med. :D

Ju mer mina kaniner får vara lösa, desto bättre uppför de sig vad gäller rumsrenhet och gnagande. Men det är jobbigt innan man kommit så långt, och vore kul om man nån gång kunde få ha nya saker ifred och ognagda.

Men, som tidigare nämnts, en hage av kompostgaller när du inte är hemma?

Och se för jösse namn till att kanin inte kan gnaga på elkablar! Är de tillräckligt ihärdiga blir det kortslutning och kaninen dör. :eek:

(Antenn-, högtalar-, bredband- och telefonkablar är det dock ingen fara med. Men det kan bli dyrt i längden att byta dem... :devil:)
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

(Antenn-, högtalar-, bredband- och telefonkablar är det dock ingen fara med. Men det kan bli dyrt i längden att byta dem... :devil:)

tur man har en sambo som är elektriker och kan fixa sånt :D

har svurit MÅNGA gånger över Diffen när han gnagit sönder högtalarkablarna !
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

som tur är så biter inte min på sladdar och annat när han är lös men inte direkt rumsren , så de är något att träna på .
Fast det brörjar se positivt ut på den fronten:D
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

När jag hade mina kaniner(alltså dem är döda) hade de en ganska storbur men sedan hade dem en inhängnad...men de var ju utekaniner men ändå så på dagarna öppanade vi bursdörren och då fick dem hoppa ut.. så släppte vi bara in dem på kvällen(så att dem inte skulle rymma elr nogot annat).Så då kunde de hoppa in och ut nät dem ville.:rofl::banana::idea:
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Min kanin är oxå en "rymmare" :/ Fast han har slutat lite på det nu eftersom jag har haft lås länge satt han vet att det inte är nån idé.En gång rymmde han från uteburen och var ute hela natten.Fast när jag kom ut så sattt han under äppelträdet och sov :D Det kan ta ett tag innan den slutar att rymma ... När den väl börjat (alltså gjort många gånger) så kan det ta ett tag.Men kom ihåg att ha lås iallafall.Försök att göra så roligt som möjligt i buren (grenar,toalett rullar med hö i,tillgång till hö,och kanske ett gosedjur vet kaniner som sitter och slickar och så på gosedjur ^^)
 
Sv: Kaninen öppnar buren!

Jag börjar misstänka att min kanin också öppnar burdörren, då jag vid ett flertalet morgnar upptäckt att buren inte varit helt stängd (och jag är helt säker på att jag stänger den). Däremot har hon fortfarande varit kvar, jag tror inte riktigt hon vet hur hon kommer ut :p
Min kanin brukar ju ha problem att ta sig ut även om dörren är vidöppen så kan tänka mig hur svårt det är när hon måste dra ut dörren själv och sedan krypa ut :angel: :D


Vet inte riktigt hur du ska få honom att stanna i buren, funkar hänglås så är det klart ett alternativ (som någon skrev...) sedan tror jag kaninen slutar upp med att bita i gallret när den märker att inget händer, har den dessutom annat att pyssla med i buren så lägger den förhoppningsvis energin på de sakerna istället. Fråga dock inte mig om bra saker att ha i buren, min kanin är nog världens tråkigaste - hon vill ha rent och snyggt och inte en massa saker överallt, så jag kör bara på pinnar (som hon på något sätt petar ut mellan gallrena). ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: KesoNeso
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: hundvalpen
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 370
Senast: ako
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 898
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp