Kaninens avföring fastnar

Sv: Kaninens avföring fastnar

Veterinär, den frågan var ju självklar. *dum som ett spån*


ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du menar. :confused:
Att det var självklart att någon frågar efter vad veterinären sagt? Eller vad?

I min värld så ringer man till veterinären och hör vad de tycker, är ju iallafall gratis (om än svårt att komma fram vid telefontid) :)




Har han haft problemet länge?
Vad är det för bomaterial i buren?
Kan han fått i sig ngt olämpligt?

Hrm, det är ju lite konstigt att han skiter som vanligt med små pluttar men att "ät-pluttarna" (bra ord förövrigt) inte är som de ska...
hoppas han blir bättre.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Nu spekulerar jag bara helt hej vilt utan att vara säker på någonting men dom äter ju bajset för att ta upp näring, kan kaninen ha någon sorts näringsbrist så det blir kleggigt och dant :confused:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

*kl*


Uppdatering.

Morgon dos av medusin. Kanin hur fin som helst imorse, dock kluttfritt i buren. Lite bekymrad.
Eftermiddagsdos. Kanin lika fin. Vanliga pluttar= små, små stenhårda saker. Ätplutten fin konsistens, form och färg, satt dock fast i pälsen, men en bra bit från rumpehålet. Helt okej.

Rekommenderar varmt Fibreplex.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Jag hade ju det problemet med min ena kanin när han var liten (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829577) men det rättade till sig. Skippade pelletsen och gav bara grönsaker istället under en period, sedan pellets och fibrex och nu när han är stor tål han pelletsen men får en extremt liten mängd. :) (Ja, står hon i gamla tråden, men det var ju fel. :o)

Vad är fibreplex?
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Har haft kaniner som inte klarar av morötter, tog bort dom och kaninen blev bra i magen.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

*Uppdaterar tråden igen*

Då jag har samma problem som trådskaparen.

Jag antar att fodret är den största anledningen till att de får klumpar i rumpan. Kanske även huruvida de rör på sig, men jag skapar en ytterligare tråd om det, har problem inom det ämnet också :p

Kör igång direkt med fodret hon får:

Förutom fri tillgång på hö, får hon också grönsaker några ggr i veckan, och gnagarblandning.

Jag vet att gnagarblandning inte är så nyttigt, har försökt att hitta något nyttigare och bättre foder, men hon verkar rata det ena efter det andra. Pellets är väl det bästa för en kanin, men det rör inte min överhuvudtaget.. Har testat en annan lite nyttigare sort också, den dög i 3 dagar innan det blev "matvägran" igen.

Så nu har hon fått gå med ICA:s smådjursblandning i en månads tid, vilket jag vet att hon får klumpar av... Idag bytade vi foder igen, till en annan gnagarblandning, dock vill jag tro att den är lite nyttigare än ICA:s...

Tvättade henne idag så nu är hon helt ren, men undrar om hon kan få klumpar av foderbytet eller om hennes eventuella klumpar kommer att bero på taskigt foder?

Finns det något annat nyttigt foder utöver pellets som ni känner till?



Utöver hö och gnagarblandningen får hon också morötter, äpple, lite sallad, broccoli, tomat, persilja och purjolök (båda dessa väldigt sällan), havregryn och sist digestivekex (som godis).

På sommaren får hon mer av det gröna, men vid nuläget så är ovanstående vad hon får i grönt. Finns det något mer grönt som jag skulle kunna testa på henne/som är nyttigt att ge?
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Det du kan göra här och nu alldeles själv, är ta bort allt utom hö och vatten.

Inget annat än hö och vatten.

Och låta magen stabilisera sig.

I min situation var min första tanke var att kaninen svälter ju ihjäl, för hans liv var pellets. Närå, ett bra hö senare så äter han, skiter bra och har gått ned i vikt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninens avföring fastnar

Tack för svar! :)

Den dieten har man ju haft förut när kaninen vägrade äta sin mat, då var det bara hö och vatten och grönt som gällde. Vet du förresten om det är något av hennes gröna som inte bör ges efter stabiliseringen av magen? Jag antar att jag får "testa mig fram" och se vad hon får klumpar av, om hon får några alls. Men om det är något som inte ska ges alls, vill jag veta ^^

Men tack!
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Tack för svar! :)

Den dieten har man ju haft förut när kaninen vägrade äta sin mat, då var det bara hö och vatten och grönt som gällde. Vet du förresten om det är något av hennes gröna som inte bör ges efter stabiliseringen av magen? Jag antar att jag får "testa mig fram" och se vad hon får klumpar av, om hon får några alls. Men om det är något som inte ska ges alls, vill jag veta ^^

Men tack!

Misstänker att du får testa dig fram. Annars står det lite tråden och fanns en bra länk oxå.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Oops, inga mer vattenmeloner :angel: :p

Annars har jag slutat med gurka och majs. Sallad får hon bara något blad i månaden, men jag får kanske sluta med det också.

Tackar för svar!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 328
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp