Kaninens avföring fastnar

Plankton

Trådstartare
Hej

Vi har en hermelinkanin på drygt 5 1/2 år. Upptäckte idag att hans avföring fastnar i pälsen vid rumpan. Han hade en stor boll fastkletat. Vi klippte bort allt men risken är ju att det kommer tillbaka. Någon som vet vad det kan bero på? Han fäller så kan det vara pga pälsen. Han är lite lösare i magen än vanligt men borde han inte kunna hålla sig ren själv?
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Han har fri tillgång på hö, 0,5 dl Kaninfoder (färdigfoder i lösvikt med lite extra torkadegrönsaker iblandat) Får lite morötter eller sallad ett par gånger i veckan. Och så äter han några frukostflingor på morgonen. Han hoppar runt frukostbordet och ber om smakprov:crazy:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Jag vet själv hur det är att ha en kanin i soffan när man äter frukost, det är svårt att inte mata den (eller att inte bli bestulen på en macka...) Men frukostflingorna bör du ta bort ut kosten, speciellt om det är majs.

Men tvätta rent kaninen helt och torka torrt. Sen ger du den bara hö och vatten tills den verkar må bra i magen. Därefter kan du ge lite morötter och pellets, ta bort sallad, en del kaniner är lite känsliga för det. Vilka torkade grönsaker ger du? Majs och ärtor bör du ta bort.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Tack för ditt svar, han får torkade ärtor så det skall vi genast ta bort. Hö och vatten blir det nu tills han är bättre. Vad jag förstått på ditt och andra inlägg (sökte lite) är det Hö, lite pellets och färska grönsaker kaninerna mår bäst av. Så vi tar nog bort kaninblandningen han äter helt. Tack igen för hjälpen:)
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Nu på vår och sommar klarar de sig bra utan någon pellets heller, bara de får bra hö och äter gräs och nån morot. Fast mina kaniner är i avel och utställning och hoppträning och då behöver de pellets också.

Man kan också prova att de linfrö till kaniner, min hane äter det men inte min bortskämda innekanin (hona). Inte ens med mosad banan i :)
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Sånt där problem fick min hermelinkanin också, fast när hon va liten, men då var det hela magen som vi fick tvätta :crazy:
Men nu har hon fått lite under svansen... Men hon är nog inte lös i magen... Dessutom har hon en bra kost bestående av: Hö, vatten, pellets, halm, ibland frukt/grönsaker, och ibland lite godis :p
Jag har läst att man kan ge en kanin som är lös i magen bajs ifrån en annan kanin som är frisk och så, fast det kanske bara var för kaninungar...?
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Hur får du i den bajs från en annan kanin? :confused:
Låter lite småknepigt..:crazy:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Det har vår kanin Adelina också problem med.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Hej

Vi har en hermelinkanin på drygt 5 1/2 år. Upptäckte idag att hans avföring fastnar i pälsen vid rumpan. Han hade en stor boll fastkletat. Vi klippte bort allt men risken är ju att det kommer tillbaka. Någon som vet vad det kan bero på? Han fäller så kan det vara pga pälsen. Han är lite lösare i magen än vanligt men borde han inte kunna hålla sig ren själv?

Min kanin har åxå haft dt, men vi klippte bort dt och nu har dt inte kommit tillbaka. :D
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Hur får du i den bajs från en annan kanin? :confused:
Låter lite småknepigt..:crazy:
Kaniner äter sitt egna bajs (dom ska göra det) så då är det väl att byta ut deras bajs mot en annan kanins...? Man jag vet ju inte om det funkar:angel:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Kaninen äter bajs direkt från rumpan, dem sitter ju inte och knaprar bajs inne i buren :D
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

okej :angel: :D :o visste inte att det va så, men jag har iaf läst att man kan ge en kanin bajs ifrån en annan kanin :angel:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Oftast beror det på fodret när sådant händer, gå in på denna veterinärsida och läs skötselråd om kaniner där kan du hitta mycket bra kostrådgivning så din kanin får rätt sorts mat!

http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_kanin.htm

Lycka till!

Oj, jag var inne där och kollade, och det stod att min kanin bara ska få 1/8 dl pellets om dagen :eek: Är det typ en matsked? Eller kanske ännu mindre?! :crazy: Min kanin får ca 1/2 dl om dagen :angel: Men hon äter nog inte lika mkt hö som det står på den där sidan heller :angel:
Nu vet jag iaf att min kanin inte behöver nån salt- eller kalksten, vilket är bra eftersom att hon inte äter det :idea: :smirk:
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Vad bra att du läste:banana:
Om du bor i stockholm (?) säljer dom ett jättebra pellets... Mina kaniner klarar sig på bara hö och grönsaker dom äter ingen pellets alls har tagit bort den efter diskussion med veterinären.
Ring dom och fråga om just din pellets och hur mycket den ska äta, mycket pellets är ju dåligt så fråga dom om ett bra pellets som finns att köpa hos dig om du inte bor i stockholm, dom har jättebra personal som svarar på frågor!

Lycka till!
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Återupplivar tråd


Detta har jag oxå problem med nu. Lös i magen. Vanliga små kaninpluttar skiter han i massor, dvärgväduren. Men de däringa glansigare, mjukare ät-pluttarna. De är nu ljusbruna, helt lösa/kladdiga och lämnar aldrig rumpan utan sätter sig som en kaka i rumpan, till följd att det fräter. Jag städar jämt buren nu, torkar honom i rumpan flera ggr om dagen, men nu börjar det bli ohållbart. Han har ont!

Pelletsen är neddragen, ingen foderändring med det. Höt däremot nytt, men problemen började långt innan.

Luckor för att kunna ge ett bra svar? Fråga på?

Hjälp mig hjälpa honom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaninens avföring fastnar

Hur lange har det varit sahar? Kan han ha fatt nan infektion som inte ger med sig? Jag skulle ta honom till veterinaren, ta med ett 'bajsprov' ocksa ifall de behover titta efter bakterier.
Se till att han dricker mycket eller ge honom gurka om han tex verkar dricka daligt.
 
Sv: Kaninens avföring fastnar

Veterinär, den frågan var ju självklar. *dum som ett spån*


1. Men nu iaf så är kosten hö och vatten. (Inga grönsaker, inget affärsmat och helst inget pellets.)

(Dödssynden tvättning genomförd, han dog! Hela kaninen bara slappnade av totalt. Det var en upplevelse, både för honom och mig.
Fluffad till i frisyren m.hj.a varmluftspistolen. Han visste inte hur han skulle tala om hur skönt det var. Tur att han hade en filt att avreagera sig på annars hade jag fått uppsöka veterinär.)

2. Medusin inmundigat. Receptfritt Fibreplex.

Efter helgen tillkallas läkarn om inget har bättrat sig. Men vi hoppas.
Nu sover ninisen i garaget i låda med extra mkt hö att bädda ner sig i så får vi se.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 331
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp