Kaninexpert - släppa ihop kaniner som varit åtskilda

morningmist

Trådstartare
1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas?

2) Kanske någon här på Buke kan bidra något i mitt aktuella, dilemma?

Mina kaniner (kastrerad hane och hona) var bra och goa vänner som alltid verkar ha haft fint utbyte av varann. För någon månad sedan kastrerades även honan och jag behövde separera dem under läkningen. Vid ett tillfälle -kom honan läs in i rasthagen där hanen gick och det blev slagsmål, hon blev biten. Efter läkning av såren gjorde vi igår ett försök att släppa ihop dem igen. Flrst var det lugnt, de brydde sig inte så mycket om varann och bäda sänkte sina huvuden som för att vilja ta emot lite putsning. Efter en stund blev det dock slagsmål och hanen fick en skada i örat som blödde en hel del och krävde rengöring. Han verkade uppstressad efter händelsen.

Hjälp - hur ska jag gå till väga nu för att kunna återintroducera den för varann?
 
Jag kan rekommendera gruppen Friare kaninliv på Facebook, finns många kunniga där. Har du inte läst SKVFs text om ihopsättning så tipsar jag även om det. https://skvf.se/kanininfo/ihopsattning.html

För mer individuell hjälp finns även Kaninkonsulten på Facebook, hon är väldigt duktig och har mycket stor erfarenhet av ihopsättning av kaniner.

Jag har ingen praktisk erfarenhet själv tyvärr, men låter som det skulle kunna vara bra att låta dom bo bredvid varandra ett tag för att vänja sig vid varandra igen utan möjlighet till närkontakt.
 
Jag kan rekommendera gruppen Friare kaninliv på Facebook, finns många kunniga där. Har du inte läst SKVFs text om ihopsättning så tipsar jag även om det. https://skvf.se/kanininfo/ihopsattning.html

För mer individuell hjälp finns även Kaninkonsulten på Facebook, hon är väldigt duktig och har mycket stor erfarenhet av ihopsättning av kaniner.

Jag har ingen praktisk erfarenhet själv tyvärr, men låter som det skulle kunna vara bra att låta dom bo bredvid varandra ett tag för att vänja sig vid varandra igen utan möjlighet till närkontakt.
Tack!

Har nu begärt medlemskap i Friare kaninliv. Toppen att ha ett kunnigt forum att kunna vända sig till!

SKVF tips använde jag mig av vid den första ihopsättningen som gick helt enligt plan. Men nu känns det lite mer komplext och jag känner att jag behöver mer stöd.

Så det lutar starkt åt att jag snarast kommer kontakta Kaninkonsulten för att få det akuta stöd och bollplank jag behöver.

Tack igen! :heart Känner mig lite mer hoppfull nu.
 
Kaninkonsulenten är väl erkänt duktig, även om jag aldrig använt mig av henne.

När jag fick ihop två kaniner som haft flera misslyckade hopsläpp bakom sig (dock utan blodvite, och de 'umgicks' när de bodde i inhägnader bredvid varandra) släppte jag ihop dem i en box i stallet först.
Hade typ en bal i mitten av boxen och i övrigt inte så mycket. De fick därmed mycket utrymme att springa på och komma undan varandra. Platsen var dessutom okänd för båda och krävde en liten bilresa dit. När vi sen åkte hem hade jag gjort om deras inhägnad helt hemma, för att ingen skulle ha det som tidigare revir.
 

Liknande trådar

T
Däggdjur Hej allihopa =) Har 2 kaniner som bott tillsammans i ca 2 år (sen dom va små) Det är en hane (kastrerad) och en hona. NU har vi inte...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Scandi
·
Övr. Djur Hoppas att det finns några kanin-kunniga personer här som kan hjälpa mig. Har en 5-årig dvärgvädurs-hona som jag hade tillsammans med...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Lunketuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp