Kanintråden!

Det är det väl visst? Exempelvis Gotlandskaniner, franska vädurar och holländska kaniner får vara japantecknade vad jag vet.

Tror Blyger menar storleken på burarna. När det gäller färger på kaninerna är det skit samma då det är blandraser.

Haha ja jag menade burstorleken 😅

Tyvärr har djuraffärer väldigt dålig kunskap/bryr sig inte om vad som de säljer.
 
Haha ja jag menade burstorleken 😅

Tyvärr har djuraffärer väldigt dålig kunskap/bryr sig inte om vad som de säljer.
:D
Och en del som köper kanin har samma problem, kan för lite och har kanske inte intresse att lära sig mer. Sedan går visan om ett tag om hur tråkiga djur kaniner är. Det är ju klart att kaninen blir tråkig om den sitter inspärrad och halvt bortglömd i en liten bur hela dagarna! Det skulle nog vem som helst bli faktiskt. :)
 
Vilka otacksamma niner. När man byggt en stoooor utebur på 16 kvm och i stället för att utnyttja ytan så sitter hela fjanthögen i den ynka kvadratmeter som lilla våningsburen ger och trängs. Knäpprötter!🐇🐇🐇 Fattar inte hur det kan vara lagligt att förvara kaniner i dessa burar som säljs i djuraffären.
Visa bifogad fil 70867
Det där ser ut vara nåt i stil med det jag börjat rita på som hage till mina. Har du fler bilder?
Jag har tänkt bygga i sektioner så man kan utöka efterhand.
 
Det där ser ut vara nåt i stil med det jag börjat rita på som hage till mina. Har du fler bilder?
Jag har tänkt bygga i sektioner så man kan utöka efterhand.
Jag byggde i sektioner som jag skruvade ihop sen på plats. Tanken är att jag ska kunna flytta på hela buren om det behovet skulle uppstå. Nätet har jag dels häftat och dels spikat fast på insidan då jag misstänker att målat virke inte är så nyttigt för små kaninmagar. Samtidigt så håller virket längre om man kletar på lite färg. Jag är egentligen inte färdig än då jag har dörren kvar och måste fixa ett nät mot rovfåglarna. Är lite på jakt efter fler rör och annat som kan vara roligt för små fyrbeningar.

20210604_231105.jpg
 
Jag byggde i sektioner som jag skruvade ihop sen på plats. Tanken är att jag ska kunna flytta på hela buren om det behovet skulle uppstå. Nätet har jag dels häftat och dels spikat fast på insidan då jag misstänker att målat virke inte är så nyttigt för små kaninmagar. Samtidigt så håller virket längre om man kletar på lite färg. Jag är egentligen inte färdig än då jag har dörren kvar och måste fixa ett nät mot rovfåglarna. Är lite på jakt efter fler rör och annat som kan vara roligt för små fyrbeningar.

Visa bifogad fil 70919

Tack!
Det är precis så jag tänkt. Jag kommer ha putsnät som du, fast bara på nedre delen. Kommer köra vanligt hönsnät upptill.
På så sätt får jag tätare och kraftigare nertill där de gnager. Ska göra ganska stor hage och tycker putsnätet springer iväg i pris.

Vad har du för höjd och bredd på varje sektion?
Jag tänkte köra med vanligt bärnät som tak faktiskt. Tycker det borde räcka för att stoppa fåglarna.
 
Tack!
Det är precis så jag tänkt. Jag kommer ha putsnät som du, fast bara på nedre delen. Kommer köra vanligt hönsnät upptill.
På så sätt får jag tätare och kraftigare nertill där de gnager. Ska göra ganska stor hage och tycker putsnätet springer iväg i pris.

Vad har du för höjd och bredd på varje sektion?
Jag tänkte köra med vanligt bärnät som tak faktiskt. Tycker det borde räcka för att stoppa fåglarna.

4x4m och höjden är på 190cm. Jag använde 45x75(tror jag det heter som färdigvara?) virke då 45x45 brukar tendera till att ha mycket tjur. Jag är lite inne på att göra det enkelt för mig och häfta upp ett bärnät så länge. Putsnät var helt slut i hela kommunen när jag byggde buren så jag gick faktiskt in på Bayer och köpte golvarmeringsjärn på rulle. Det här funkar hittills och man fick mer nät på en rulle än om jag hade köpt putsnät.
 
4x4m och höjden är på 190cm. Jag använde 45x75(tror jag det heter som färdigvara?) virke då 45x45 brukar tendera till att ha mycket tjur. Jag är lite inne på att göra det enkelt för mig och häfta upp ett bärnät så länge. Putsnät var helt slut i hela kommunen när jag byggde buren så jag gick faktiskt in på Bayer och köpte golvarmeringsjärn på rulle. Det här funkar hittills och man fick mer nät på en rulle än om jag hade köpt putsnät.
Jaha, det såg ut som putsnät! Nu har jag redan köpt nät, men kan vara bra att veta att det finns som alternativ.
Hmm jag hade också tänkt 45x45 fast tryckimpregnerat, vad menar du med mycket tjur?
4x4 meter, då är varje del 1 meter i bredd?
Jag ska ju som sagt göra större, så funderar på om det skulle gå att göra de i 2 meters-sektioner men är rädd att det blir lite för stort för att bli bra. Är väl rädd att det blir rangligt. Hade i så fall tänkt sätta en regel på mitten för att fästa nätet i.
 
Jaha, det såg ut som putsnät! Nu har jag redan köpt nät, men kan vara bra att veta att det finns som alternativ.
Hmm jag hade också tänkt 45x45 fast tryckimpregnerat, vad menar du med mycket tjur?
4x4 meter, då är varje del 1 meter i bredd?
Jag ska ju som sagt göra större, så funderar på om det skulle gå att göra de i 2 meters-sektioner men är rädd att det blir lite för stort för att bli bra. Är väl rädd att det blir rangligt. Hade i så fall tänkt sätta en regel på mitten för att fästa nätet i.

Varje hel sida är en sektion. Så vi är två om vi måste bära. Men jag har hittills inte haft anledning till att flytta på buren. Min bur är väldigt stadig och stabil där den står. Man får ta i en hel del innan den ska kännas ranglig. Men nog tror jag att det skulle kunna bli bra med sektioner på 2 m. Tänker du skruva ihop sektionerna sen eller tänker du dig en annan lösning? Golvarmeringsjärn är i princip putsnät fast det heter något annat.

När jag sitter på jobbet och får virke som är böjt och krokigt så kallar vi det för att man får tjurvirke.
 
Varje hel sida är en sektion. Så vi är två om vi måste bära. Men jag har hittills inte haft anledning till att flytta på buren. Min bur är väldigt stadig och stabil där den står. Man får ta i en hel del innan den ska kännas ranglig. Men nog tror jag att det skulle kunna bli bra med sektioner på 2 m. Tänker du skruva ihop sektionerna sen eller tänker du dig en annan lösning? Golvarmeringsjärn är i princip putsnät fast det heter något annat.

När jag sitter på jobbet och får virke som är böjt och krokigt så kallar vi det för att man får tjurvirke.

Ah, okej. Jag trodde kanske de var delade i 4 på varje sida. Men då är jag med.
Då borde det ju gå bra med 2 meters också.
Ja, precis. Tänkte bygga dem 2x2 meter och så skruva ihop dem.
Vi kan själva välja reglarna, så jag sorterar ju bort de som är krokigt. Tror och hoppas på att det funkar bra med 45x45 även om de är mindre. Armeringsjärn och armeringsmatta vet jag ju men golvarmeringsjärn som ser ut som putsnät har jag aldrig sett/hört innan.
Ska kika lite och jämföra priser mot putsnät, bra att veta tills det är dags att utöka med fler sektioner :)
Vilken tur att jag råkade se att du byggt så som jag tänkt, nu har jag ju lite mer att gå efter. :)
 
Såg att jag inte har delat med mig av mina senaste 3 tillskott. Den 14 april fick mina två dvärgvädur rex en kull på 6 ungar med 3 honor och 3 hanar i. Eftersom jag är helt ny med pälstypen så kommer alla honorna få stanna ett tag så att jag får se hur de utvecklas. :)
 

Bifogade filer

  • Unghonor.png
    Unghonor.png
    499,3 KB · Visningar: 41

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp