Bukefalos 28 år!

Kaninunge ensam kvar

turbofling

Trådstartare
För tva veckor sen hämtade vi hem tva kaninungar, tyvärr hände en olycka med den ena ungen idag och sa hon dog. Jättesorgligt och vi är väldigt ledsna men har börjat fundera pa hur vi ska göra med den lilla som är kvar.

Bör vi skaffa en ny kompis sa fort som möjligt och hur gör vi det smidigast isafall? Tyvärr är alla syskonen salda annars hade det känts som ett bra alternativ.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Vill ni ha en till kanin så är det nog enklast att skaffa en när den ni har nu är ung. Kan vara svårare att sätta ihop äldre djur.
Sök hos en annan uppfödare efter en i samma ålder, bör vara enklast.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Tänkte uppdatera hur vi gjorde.

Vi köpte en hane i samma alder, dock lite större än varan hona. Släppe ihop dom pa fredagen och allt gick bra, dom at brevid varandra, vilade tillsammans och det var inget brak. Pa mandag kvällen när vi kom hem var honan svart biten, veterinären hade aldrig sett ngt sa illa av sa unga kaniner. Hanen hade inte minsta lilla märke i pälsen. Det är nu en vecka sen det hände och saren läker fint men hon har fatt bo inne för att skydda saren.

Vi kommer vänta med att släppa ihop dom igen till han är kasterad men det maste vänta ett tag till, han är för liten. Till helgen hoppas vi att honan kan ga ut igen, da med delad bur. Känns väldigt trakigt att det blev sa och jag är väldigt orolig om det ska ga att släppa ihop dom igen.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Måste ni släppa ihop dem?
Kaniner är INTE flockdjur utan kolonidjur och har egentligen inte något behov av att ha något sällskap i samma bur.

Visst, de finns absolut kaniner som trivs tillsammans, har själv haft det, men kaniner som bor ensamma mår inte dåligt om de får lite gos, kel, mat å vatten å uppmärksamhet av sin matte/husse.

Risken att de kommer hända igen är precis lika stor, om inte större ju äldre å könsmogna de blir.
Jag rekommenderar att ha dem i varsin bur, men det är bara vad jag själv skulle gjort.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Vissa kaniner behöver rejält med plats för att kunna bo ihop med någon annan.

Jag har /haft tre kaninpar. Av dessa så är det endast ett par som trivs att bo ihop i vanlig liten ( 140 cm lång) innebur.

Det andra paret kunde inte bo ihop i en så liten bur utan att tjivas, men så fort de fick rejält med utrymme låg de gärna tillsammans och gosade och tvättade varandra.

Det tredje paret kan bo någorlunda litet, tvåvåningsbur med ca 140x60 cm per plan , bara det finns massor av skrymslen och vrår där de kan komma undan från den andre om det behövs.

Obs att paren jag skriver om alltid inneburit kastrerad hane och en hona. Alla ihopsatta i vuxen ålder efter lång tillvänjning.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Måste ni släppa ihop dem?
Kaniner är INTE flockdjur utan kolonidjur och har egentligen inte något behov av att ha något sällskap i samma bur.

Visst, de finns absolut kaniner som trivs tillsammans, har själv haft det, men kaniner som bor ensamma mår inte dåligt om de får lite gos, kel, mat å vatten å uppmärksamhet av sin matte/husse.

.

Jag håller inte riktigt med dig, har sett många kaniner "leva upp" när de fått en frändevän :)
MEN, som jag skrev ovan, då måste man se till att de har ordentligt med utrymme. Och kastrerad hane.
Ordentligt utrymme är olika stort från fall till fall :)
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Kaninerna har 6 kvm stort utehägn och flera hus att gömma sig i sa utrymmet tror jag inte är ngt problem.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Har man otur kan de bli könsmogna så tidigt som 8v. D
Det lärde jag mig den hårda vägen när en 4 mån hona som gått i ungdjurshägn m en 1mån yngre hane, fick ungar.

Jag har inte hanar och honor ihop, inte ens kastrerade. Av samma anledning som det är riskabelt att ha ston och valacker ihop.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Det är svårt att sia om ifall kaniner kommer att fungera ihop.
Vissa gillar inte att vara ensamma, medan andra bokstavligen försöker döda andra oavsett kön på den andra kaninen. Jag kan inte heller påstå att jag sett någon större skillnad efter kastrering.

Dock kan man vänja dem vid varandra genom att dela av buren och sedan får man prova med att släppa ihop dem, övervakat, en stund då och då. Funkar det är det ju bra, men annars får de fortsätta att bo sida vid sida.

Jag har haft en hane som inte tålde något annat djur. Han attackerade sin kullbror redan vid 4 månaders ålder så dessa fick vi omgående dela på. Han dödade en stor sork som tog sig in i buren. :yuck:

Hans bror däremot älskade allt och alla och han fick som 2-åring sällskap av en ngt yngre hona. De levde tillsammans i 10 år.

Nu har vi en kastrerad hane och två fertila honor (kullsystrar) som är 5 år och som lever i harmoni. De bodde i olika burar, där de kunde se varandra, i 5 mån innan de sammanfördes.

Huvudsaken är att de är älskade och blir väl omhändertagna av sina människor, stora som små.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Vi har en kanin tillsammans med ett marsin!
Får man inte ha, marsvin ska alltid vara minst två då de är flockdjur. Sen är det inte jättebra på andra sätt heller. Så som att kaniner har mag och tarmbakterier som kan göra marsvin dödssjuka. Olika behov vad gäller utfodring samt övrig skaderisk.
 
Sv: Kaninunge ensam kvar

Vi hade 2 marsvin och den ena dog. Det var zoo-affären som rekomenderade oss att skaffa en kanin istället för ett till marsvin då dom ofta börjar slåss om de inte är uppvuxna tillsammans.
Mina trivs väldigt bra tillsammans.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 385
Senast: manda
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 259
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 282
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 546
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp