Sv: Känner ni bakbenen?
Nu känns det kanske som jag hänger med mer...
( men man vill ju veta vem du ridit för

, så man blir mer allmänbildad)
Det var ju ett intressant approach, många stilar har ju helt sin egen...
Jag skulle inte använda "ordvalet" känna var hästens bakben är, snarare att jag anpassar mig till hästens tyngdpunkt, dvs jag förhåller mig till den på något sätt.
Jag förstår om det blir kontigt för andra, men det jag refererar till då är då på ett tredimensionellt plan.
*In med bakbenen javisst *jämnvikt i längdaxeln * och rak. I min värld måset alla tre vara på plats.
På en unghäst så reglerar jag mig på ett annat sätt än på en äldre mer utbildad, så jag ändrar muskletonus i olika muskler beroende på sekvens av steget ffa trav och galopp.
och jag är med dig på unghästen - i vad jag kallar remontsits, dvs större vikt i överskänkel stigbygel - på ett sättt som håller höftleden lös.
Och för att få ett svävmoment i traven på en Nordis

så krävs en hel del muskelkorsett under den tiden benen belastas. Samma teknik i muskelkorsetten som en hoppjerka ( en sådan där orange med handtag ?)
Och en rund galopp kräver det vi diskuterar i den andra tråden, en viss (cykel) rörelse i den inre höften som hämtar in bakbenen.
Skänkel är också för mig aktivitet
Nu i min värld så är då sitbenen och resten av torson mer än 80 % så ffa underskänkel blir mer grädde på moset för mig.
Bara inverka med skänkel när hästen kan svara på den, dvs precis i det ögonblick den lyfter bakbenet eller när bakbenet är i luften. Inverkan när bakbenet är i marken bara på den skolade hästen.
Så ovanpå detta skulel jag då lägga till att inte börja inverka med skänklen förrän hsäten är i en sådan balans att den kan svara korrekt på den ( om man nu vill ha aktivitet - och inte fortare, eller skjuta MOT handen)
Sedan får du precisera skänkel....
Känner ni er nöjd med er egen inverkan på bakbenen (bäckenet räknas förstås in också, dvs hela bakdelen)?
Näe

Skulle jag svara ja på det så skulle det inneböra att jag red perfekt hela tiden och det gör jag inte. Det skulle inebära att jag hade lika bra kroppskontroll och koordination som de bästa 10 i "so you think you can dnace". På den nivån är jag inte.
Min ridning kännetecknas av att hämta in, placera och försöka hålla kvar med min possition och inverkan, och eftersom jag inte koordinera till hundra procent perfekt så tappar jag ibland...( ofta

)
Om jag skulle lyckas koordinera till hundra % så skulle jag lyckas behålla det jag hittat och då lyckas göra perfekta övergångar, mellan gångarter och skolor, och desstuomgöra alla skolor perfekt och det gör jag inte. No way.
Om inte, vad tror ni är lösningen på problemet? Vilken ände kan man börja nysta i? Eller vilka "olika ändor"?
Olika stilar börjar nog i olika ändor. I mitt fall; Practise makes perfekt. Som en dansare - öva koordination. Öva upp känsel så man snabbare kan känna att man är på väg att tappa det och på så sätt kan mota Ole i grind.
DET tycker jag är kul med att se ryttare på Os nivå - när man ser hur de rättar till när det är på väg att... Till exempel kommer fel in, men lyckas komma rätt UT i en övning.