"Kanonkulefattning"

Sv: "Kanonkulefattning"

Det kan nog funka. Tack :bow:
Som det är nu så galopperar jag bara var 4:e gång jag rider.
Tyvärr kommer bara min tränare var 3:e vecka :crazy:

förresten... har Vinja bott i Karlskrona någongång?

Senast ändrad:

Hon är som sagt INGEN travhäst utan tävlar i hoppning. Kommer från tyskland, där hon tävlade 1.50 men går nu bara 1.30...

Hon piskar enooormt med svansen och ofta... Den går som en propeller ibland när man kommer med skänklarna... MEN jag har en teori... och det är att hon blivit illa behandlad då hon hoppa HÖGT över hindrena(barrerad) samt är sjukt huvudskygg, rädd för alla linor, hatar när man sätter på sadeln för fort... och drar du gjorden o rör dig hastigt så kan hon nästan sätta sig på rumpan...

Sååå, mycket tänkbart att hon har ont, men psyket är en faktor det med.... Hon kan slänga upp skallen ibland i trav men släpper man på tyglarna o berömmer kryper hon in o trampar på igen iform... Hon har en tendens att gå ifrom i tid och otid som att hon fått stryk varje gång hon slappnar av... Det är detaljer som jag lägger märke till bara... Andra säger bara guuu va vacker häst..... men jag märker att det finns annat bakom oxå...

Det har hon!:)Träffat henne? Min syster hade henne där nere under ett år tror jag det var.

Ja, det har jag :banana:
Hon stod i det stall (Afvelsgärde) som min står i nu, fast det är nog ca 2 år sen hon flyttade.
Jag minns inte om jag masserade henne eller om jag skulle göra det fast det inte blev av.
Tyckte väl att jag kände jag namnet :idea:

Som sagt, det jag skrev i ett tidigare inlägg var att hästen INTE behöver ha ont, men däremot kan den ju vara missnöjd av en eller annan orsak. En orsak är blockeringar på grund av spända muskler som gör att om du ber om något den tycker det känns svårt att göra på grund av att den känner sej blockerad så kommer den protestera på ett eller annat sätt.

Sen så hänger det ihop, det är svårt att säga vad som kom först av hönan eller ägget :p för är den missnöjd mentalt kan den också spänna sej och börja piska därför och då får den till slut spänningar (och det bildas tillfälligt av att den spänner sej mentalt, ungefär som när vi är stressade).
Jag skulle kolla upp ryggen och sadeln som sagt, helst med ET/kiropraktor med bra rykte. Bara för att utesluta den anledningen. Gör man inget åt det kommer det ju bara bli värre, och är det den orsaken blir man av med problemet oftast efter bara ett par behandlingar.

Jag tror jag tar hittat det!!!
Hela rumpan e ett stenhårt paket... sen när man kommer bak till Ischias tå satte hon sig rätt fram, helt sjukt... Hon vände sig om o titta på mig o rulla m ögonen o ställde bakbenen under sig när jag börjede massera... Är så himla svårt o hitta nån bra ET, nån som vet en RUSKIGT BRA i norra Sthlm?!?! PM:a mig snälla....

Ja, visst är den ;)
Tack å hälsa Vinja från hennes gamla stallkompisar

Totola skrev:
Inte i Stockholm tyvärr, men jag har lite kontakter så jag kan kolla runt lite :)

Hon börjar bli bättre nu.. Masserar upp bakkärran själv och fixar på baknäna som verkar ha en hemlig inverkan... Igår gick det hyffsat, studsade lite men kicka inte på samma sätt och vifta inte m svansen :d

Finns ju inte en enda ET i norra Sthlm tydligen... Man får väl vidare utbilda sig själv :idea: undra hur dyrt det skulle kunna va, skulle ju kunna få ett nytt jobb på köpet :o :D

Om hon är inriden som 5 åring så har du ju lite att bita i :smirk:

Har du provat att fatta ur skritt? Även om det kan kräva mer styrka så kan det ge mer balans och däremd kräva mindre styrka

fortsätt med massagen.
jag masserar min me :D
I söndags funkade galoppen bäst... resten av ridningen var katastrof :crazy:

Susan skrev:
Om hon är inriden som 5 åring så har du ju lite att bita i :smirk:

Har du provat att fatta ur skritt? Även om det kan kräva mer styrka så kan det ge mer balans och däremd kräva mindre styrka

japp, det är jag medveten om :angel:

provad i helgen att fatta ut en sluta, det blev lite av ett överaskningsmoment... kan säga att det funkade inte alls. Hon for iväg värre än någonsin och gick knapps att lugna efteråt.
Galoppen innan dess fattade jag i ett hörn och jag förberedde galoppen långt innan för hon skulle veta vad jag tänkte göra å då gick det riktigt bra. det gick fort men det var inte alls lika explosionsartat som innan.

Vimsan skrev:
fortsätt med massagen.
jag masserar min me :D
I söndags funkade galoppen bäst... resten av ridningen var katastrof :crazy:

Härligt med framsteg! Man blir ju så glad... Jag jobbar även med halter... 20-30ggr per ridpass för att få henne att lyssna o inte köra rally-galopp :o :D och det funkar suveränt... nu lyssnar hon på ptrooo :d

Ajdå.. Håll i hatten hehe... Min är lite mer svårövertalad men det blir bättre o bättre...

prova att lägga hästen lågt.. lågt med stöd.. det blir jobbigare att fara i väg på det viset..Och är det så att hon far i väg så låt henne göra det lite granna..(efter fattningen) hon tar ju fattningen och så länge hon bjuder framåt så är det ju trotts allt rätt tänkt av henne(hon galopperar) låt henne gå på ett par steg..Att börja bromsa i fattningen förstör många gånger bjudningen.försök lägga fokus på den låga formen ..Och som någon annan skrev fatta på väg in i ett hörn.. det har en bromsande effekt..Och du som ryttare tänk ytterbak där galoppen faktiskt börjar.Och förflytta hjälpgivningen till sittbenen om det går.Blir hästen övertrillad och börjar stressa innan fattningen ..avbryt då.. hon ska inte förkomma dig..

Vad jag tycker är bra att du provar dig fram på olika sätt, ju mer information man har desto större chans att man får ett troligt svar.
det kan ju vara så att hon faktiskt blivit skrämd av att galoppera då handlar det ju inte så mycket om balans.
Kul att du letar fram ett svar och att det går bättre
Grattis :D

tack!
Jag tror inte att hon tar galoppfattningen som just galoppfattning utan mer full fart framåt.
Balansen tror jag är ok men den försämras ju när det går i 150 km/h

Montéryttare skrev:
Hon börjar bli bättre nu.. Masserar upp bakkärran själv och fixar på baknäna som verkar ha en hemlig inverkan... Igår gick det hyffsat, studsade lite men kicka inte på samma sätt och vifta inte m svansen :d

Finns ju inte en enda ET i norra Sthlm tydligen... Man får väl vidare utbilda sig själv :idea: undra hur dyrt det skulle kunna va, skulle ju kunna få ett nytt jobb på köpet :o :D

Jag vet inte riktigt, men det svåra är väl snarare att komma in. Har själv funderat på det men det får bli ett framtida projekt.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 240
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år... 2
Svar
34
· Visningar
4 620
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka