För mig är nh träning att utgå från hästens språk och tänka pedagogiskt.
Tex på gymmnasiet (häst) titade jag när en av skötarna tvättade en häst hon höll i grimskaftet samtidigt, hästen fick nog och gick ivägg till sin box, när hästen går ivägg så slår hon hästen flera gånger (vilket får konskvensen att ´hon driver hästen ifrån sig) tjejen hämtar hästen sätter ett kedjegrimskaft under hakan på hästen, och på vägen så drar hon hårt och bestraffande i grimmskafftet flera gånger, den hästen tyckte antagligen inte att hon var särskilt trevlig.
På samma skola fick vi lära oss att sätta kedjegrimskaft på föl och andra hästar som var besvärliga att leda och om de bråkade skulle vi dra i dom för att få hästarna att lyda genom smärta..
Jag hade ledtränat hästarna, använt mig av uppmuntran och eftergifter för att få hästen att vilja lyda..
Egentligen så skulle man ju inte behöva en speciel lära för hur man hanterar hästen, men tyvärr så finns det ett stort behov av det, eftersom folk inte tänker efter vad de ger för signaler till hästarna, ofta är det signaler som talar emot vad de vill få hästarna att göra.
Jag antar att bristerna i folks hantering utav hästarna ligger i att de flästa som håller på med hästar har lärt sig på ridskolor och dära ängnar man ingen tid att lära ut hur man hanterar hästar. Man har ju enbart ridlektioner, och teori lektionerna handlar mera om hästarnas färgteckning än deras beteende och behov.