Kanske kan hjälpa att blogga/skriva?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbig situation, och ledsamt att läsa att cancern hunnit sprida sig.

Jag tycker också det låter bra att skriva av sig någonstans. Det behöver ju inte vara öppet för alla om det känns enklare att skriva exakt hur det känns med vetskapen av att endast en själv kan läsa det som skrivs.

För mig har det varit viktigt att ha bilder på mig och min morfar när han var sjuk, för att kunna kolla tillbaka och minnas honom. Men jag har också ett block där jag skriver en hel del tankar, målar bilder och så. Även om jag ofta inte orkar kolla tillbaka i de blocken är det en skön känsla av att skriva och rita olika känslor för att det känns som att det "rinner av mig" och sedan stannar i boken.

Nu när mormor är sjuk försöker jag själv fota mig och henne tillsammans och se till att det finns kvar om det inte skulle gå vägen, eller för att helt enkelt ha kvar som minnen om det går vägen. Vissa bilder skriver jag ut och sätter in i album med bilder för att på något sätt ta bort de jobbiga känslorna (framförallt hatet) kring cancern.

Inget sätt är rätt eller fel, alla har ju sina egna sätt att bearbeta (trött och kommer inte på något bättre ord) det som händer och har hänt och det viktigaste är att det fungerar för en själv. :heart
 
Jäkla skitsjukdom! Lider med dig :( Kram! :heart
Du ska kunna få hjälp via den mottagning diagnosen ”tillhör”, där ska det finnas en kontaktsjuksköterska att prata med och som kan hjälpa till att förmedla kurstorhjälp mm. Och på onkologen finns det absolut.
(Jobbar med vissa cancerdiagnoser)
 
Beklagar, sitter lite i samma situation som dig. Så vill du ventilera så är det bara att skicka pm.

/B
Tack :heart
Jag vet inte vad jag har behov av, egentligen. Jag har familj och vänner. Jag skulle kunna vara mer drivande i samtalskontakt... Jag har nog inte kommit till insikt om vad jag skulle må bra av. Därför testar jag detta formatet, så får vi se. Det känns bra än så länge iaf!
 
Det svåraste är hjälplösheten, att jag inte kan göra ett skit när han mår dåligt :( Som tur är, är det fler bra än dåliga dagar. Han får gifter varannan måndag och är dålig i samband med gifterna i 5-6 dagar, sen har vi ca 8-9 bra dagar.
Nu fick vi svar på senaste röntgen, och cancern har inte växt iaf! :up::banana: Så julfirandet ska vi försöka oss på. Vi ska ta in på SPA-hotell tors-fre nu i veckan oxå :heart
 
Jäkla skitsjukdom! Lider med dig :( Kram! :heart
Du ska kunna få hjälp via den mottagning diagnosen ”tillhör”, där ska det finnas en kontaktsjuksköterska att prata med och som kan hjälpa till att förmedla kurstorhjälp mm. Och på onkologen finns det absolut.
(Jobbar med vissa cancerdiagnoser)
Hade ju varit kanon, om det fungerade :banghead::banghead::banghead: Han åkte in i ambulans nov. 2017 och där konstaterads cancern. Då var allt igång, kontaktsjuksköterska, "egen" läkare osv osv. Första två läkarbesöken efter hemgång var till samma läkare, samt kontaktsjuksköterska, men efter det nu ett år efteråt, har vi ALDRIG träffat samma läkare, bara nya och ingen kontaktsköterska. Vi är ibland på Danderyd, gamla Karolinska, nya Karolinska och Ersta...
 
Kan du få samtal via onkologen? När pappa var dålig och inlagd fick vi gå i en samtalsgrupp där. Var även anhöriga till nån med ASIH med.

Har han nån att prata med?

Beklagar situationen ni är i :heart.

Vi var med i ett anhörigprojekt från ASIH som var super! Men det var som sagt, endast ett projekt, som tog slut i våra/somras? :confused::o

Han vill inte ha någon att prata med.
 
Jobbig situation, och ledsamt att läsa att cancern hunnit sprida sig.

Jag tycker också det låter bra att skriva av sig någonstans. Det behöver ju inte vara öppet för alla om det känns enklare att skriva exakt hur det känns med vetskapen av att endast en själv kan läsa det som skrivs.

För mig har det varit viktigt att ha bilder på mig och min morfar när han var sjuk, för att kunna kolla tillbaka och minnas honom. Men jag har också ett block där jag skriver en hel del tankar, målar bilder och så. Även om jag ofta inte orkar kolla tillbaka i de blocken är det en skön känsla av att skriva och rita olika känslor för att det känns som att det "rinner av mig" och sedan stannar i boken.

Nu när mormor är sjuk försöker jag själv fota mig och henne tillsammans och se till att det finns kvar om det inte skulle gå vägen, eller för att helt enkelt ha kvar som minnen om det går vägen. Vissa bilder skriver jag ut och sätter in i album med bilder för att på något sätt ta bort de jobbiga känslorna (framförallt hatet) kring cancern.

Inget sätt är rätt eller fel, alla har ju sina egna sätt att bearbeta (trött och kommer inte på något bättre ord) det som händer och har hänt och det viktigaste är att det fungerar för en själv. :heart
Jag har börjat fota oss :heart
 
Hade ju varit kanon, om det fungerade :banghead::banghead::banghead: Han åkte in i ambulans nov. 2017 och där konstaterads cancern. Då var allt igång, kontaktsjuksköterska, "egen" läkare osv osv. Första två läkarbesöken efter hemgång var till samma läkare, samt kontaktsjuksköterska, men efter det nu ett år efteråt, har vi ALDRIG träffat samma läkare, bara nya och ingen kontaktsköterska. Vi är ibland på Danderyd, gamla Karolinska, nya Karolinska och Ersta...
Åh, ledsen att höra det :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Nålad
  • Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
0
· Visningar
2 229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Trötthet. Panikångest i parti och minut som inget hjälper mot. Alltid brist på pengar. Ingen framtidstro för inget kommer någonsin att...
Svar
15
· Visningar
1 190
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 013
Senast: Mauen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp