Känslig för underlag

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Laise
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 778
L

Laise

Hur vanligt är det att hästar är känsliga för hårt underlag ? Är det någon som har samma problem som jag ?

Min häst har jättesvårt att gå på asfalt. Han är enormt känslig.
På andra underlag är det inga som helst problem.

Jag undrar mest hur vanligt detta är ?
Om om det är någon som känner igen sig ?
..Har aldrig haft detta problem med någon häst förut,
men hört att det är relativt vanligt ?!

Sv: Känslig för underlag

Min ena häst är precis tvärtom. Han har jättesvårt för att gå på mjukt underlag. En del paddockar som är mjuka är det helt omöjligt att rida i. Han går däremot hur bra som helst på hårt underlag

Då är det något fel på din häst, min första gissning är att den har problem med sina leder. En frisk häst ska inte markera eller bli ojämn på hårt underlag!!!

Min gammling är känslig för hårt underlag, men det beror såklart på att han inte Är helt fräsch i benen längre. Han är 26 år och hag-pensionär, så han får slippa att gå på hårt underlag helt enkelt.

Men en yngre häst skulle jag kolla upp på klinik om den reagerade så som din häst gör. Det tyder på att något är fel.

Förutsätter att hästen har skor..... Har den inte det så är det ju givet att den får ont...

Jättesvårt att gå?
Vinglar han? Haltar han?
Hur visar det sig?

Han kan ju vara öm i sina små fossing, jag skulle ta ut hovslagaren (om man har en bra) först och främst och se om han kan hitta nåt..
Min är jättebra och kan massor om det mesta..

Håller med Centaur, låter som om något är fel :(
En frisk häst ska inte reagera på hårt underlag.

Skrev lite missvisande förut.
Jättesvårt att gå på asfalt var lite att ta i. Men han känslig. Visar sig med att han blir "stel", kan kännas som han "haltar" några steg (inte på nått särsilt ben) sen går han som vanligt igen, lite snubblig dessutom vilket han inte är annars... Vissa gånger är det inga problem alls.

Har pratat med min ridlärare om det här, som säger att han är lite fotöm/känslig. Och att vissa hästar är så mot hårdare underlag.
Har som sagt själv inte varit med om det tidigare, så var därför jag undrade över hur vanligt det egentligen är.

Har ju varit fundersam över detta, men inte sett det som nått stort problem då han går helt bra på alla andra underlag. Är själv inget expert på anatomi å sånt, så har inte reflekterat över min ridlärares utalande om fotömhet utan tagit det som en sanning. Tror ni det kan vara nått annat ? Fick en funderare angående ledbesvär, men borde det inte visat sig i övrig ridning isåfall ? :crazy:

Han har ju självklart skor.

Har hästen skor så ska den inte ömma på asfalt. Är den sulöm så ömmar den på stenigt underlag.

Så tyvärr, en häst som är stel och halt på hårt underlag är inte frisk. Att det inte märks på mjuk ridbana är inte så konstigt. Sitter problemet i en led så blir stöten mot leden mkt hårdare på asfalt än på mjuk sand, alltså gör det ondare att röra sig på hårt underlag.

Om jag vore du så skulle jag ta hästen till klinik och undersöka den med böjprov och evt röntgen. Kanske hittar ni inget, men tänk om hästen går med ledinflammationer nu som inte behandlas och blir till pålagringar. Bättre att kolla upp det.

Jag hade defintivt inte tagit lätt på att min häst känns märklig på hårt, jämt underlag som t ex asfalt.

Det är där en frisk häst rör sig bäst. Min erfarenhet är att en ömfotad häst gärna rör sig på jämt, platt underlag, men ogärna på mjukt (om det gäller skodda hästar).

Har du gjort något böjprov för att se hur hästen reagerar?

Eftersom jag inte är så bra på sånt där själv, så litar man ju på de som har mer erfaranhet. Då min ridlärare sa att var vanligt att hästar är känsliga för hårt underlag så har jag ju litat på det. Dvs att han är fotöm och att jag bara ska ta det försiktigt.

Han är inte halt på något sätt, har gjort böjprov utan några problem.

??

Jag har haft honom ca 5 månader kanske jag ska tillägga..

Ska ringa vetrinären å höra vad dom säger. Vill ju givetvis inte att det ska vara nått fel :(

Men annars, Kan det inte vara att hästar är rent fotöma ? Ingen som haft liknande problem ?

men VAD ska hästen ömma för på en asfaltväg?? den har ju skor på sig, som är hårda. då skulle den vara lika öm på tex gräs.

så nej det låter väldigt osannolikt tyvärr.

Din häst kanske är spänd när den går på asfalt. Kan hända att den gått omkull på vått underlag, asfalt då i detta fall.

Din häst kanske reagerar på det, men som andra skrivit skall du kolla igenom hästen.

Tänk också på att järnskor på asfalt kan vara halt! Kanske därför din häst spänner sig och blir stel. Men först skulle jag ta hästen till klinik och göra en ordentlig hältutredning!

/Maria

Håller med, det kan vara så att han tycker asfalten är hal och spänner sig. Min har samma problem. Bambi på hal is... även inne i stallet på betongunderlag. Har en sväng till boxen och kommer hon fel så börjar hon sladda och nästan får panik på väg in i boxen, har också ramlat en gång när benen for iväg.. (lägger spån nu när det är halt i gången) På mycket hårt packad jord/sandväg som ju kan vara lika hård som asfalt går hon jättebra. Så jag personligen tror inte det behöver vara något problem. Men kolla gärna med vet.

Om det var bara någon gång ibland, just när hästen kliver ut på asfalten skulle jag gissa på att den reagerar på att det är halare på asfalt med skor.
Men som andra sagt, på ett slätt hårt underlag som asfalt ska han ju kunna trava rakt fram i normalt tempo utan problem.

För att vara säker skulle jag åka på klinik så att ett proffs får kolla hur hästen rör sig på asfalt.

Tror att det är som ni säger om att han är rädd för att halka. Eller på annat sätt ogillar underlaget. Det är värst när det är nerför, så det låter logiskt.

Det går ju som sagt bra på alla andra underlag.. Även hårt packad grusväg (som är lika hård att röra sig på) Skulle det vara lederna tycker jag han borde reagera även där.

Men är bäst att kolla med vetrinären iallafall å se vad han säger. Ska ta ut honom för vaccination, så får han kolla hur han rör sig samtidigt..

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Grazing
·
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
571
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31