känslig häst??

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare plommomgurkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 039
P

plommomgurkan

Har köpt en nioårig vallack,som inte tolererar att jag sitter ner på honom i traven. Han är inte mycket markarbetad men går fint i form fast kan ha lite bråttom:p
Finns det någon som kan ge mig lite tips hur man ska kunna träna bort detta, han har ingen skada i ryggen och så fort jag sätter mig rusar han bara och vill gärna slänga upp huvudet.
Han är ett halvblod. Köpte ju honom för att kunna utvecklas och tävla i dressyr men som det ser ut nu lär det ju inte kunna gå:cry:

Sv: känslig häst??

satt du aldrig ner vid provridningen:confused: alltså du borde väl ha märkt det redan då?

Är du SÄKER på att han inte har ont? Friska hästar brukar ju oftast inte göra så...

jo jag provade det men tänkte inte så mycket på det. Han är kollad så det är inget fel på honom. Han tycker väl det bara är jobbigare. Jag ville faktiskt bara ha råd å tips. Han beter ju sig mer som en unghäst å det finns kanske någon som har mer erfarenhet inom det, eftersom jag inte är det

Du kanske spänner dig mer när du sätter dig och då spänner sig ju hästen automatiskt. Sitt bara ner några steg i taget och fortsätt sedan att rida lätt. Tänk på att vara mjuk och följsam. Om han beter sig som en unghäst så får du nog behandla honom som en sådan. Kanske har han inte så mycket ryggmuskler och behöver bygga upp dessa.
Klättra mycket! Det är ju bra som du säker vet.:)

Lycka till

Tack så mycket ska prova det, jo jag kan nog ha en tendens att spänna mig lite så mitt fel är det ju lite grann :idea:
Finns ju snälla personer här trots allt:rofl:

Jag hade nog gjort mkt övergångar mellan skritt och trav, som när man ska lära sig sitta vettigt på häst nmed stor trav. Se till att få bra övergång mellan skritt och trav, trava bara så länge som hästen går bra och du känner att du kan sitta avslappnat utan att studsa. Det kanske är tre steg i början. Skritta, hitta balans, avslappning och gör en ny övergång till trav. Bryt av innan det går åt skogen. Gör om istället för att försöka rädda. Det kanske kommer ta två-tre månader innan traven under nedsittning blir naturlig för er, men det är VÄRT att lägga den tiden och omsorgen istället för att bromsa ner häst som springer, då döljer du bara problemet.

Har lite samma problem med min ena häst... Min tränare menar att min häst är väldigt viktkänslig och när jag kommer ur balans då hon börjar springa blir det bara värre... Han rekommenderade att bara sitta några få steg innan vi kommer i obalans och att inte stressa upp sig över detta utan träna under lättridning där det funkar istället.

Det var precis lika dant för mig på en häst för ett tag sedan. I början kunde jag inte sitta mer än två steg innan hon rusade iväg och slängde upp huvudet, men efter ett tag när hon började att lita mer på mig gick det jättebra! Hon var mycket mer avslappnad och precis som Sandra -74 säjer var hon en mycket viktkänslig häst som började att springa när det kom ur balans. Så mitt tips är: Träna upp hästens förtroende för dig och träna på att sitta ner bara ett par steg och sedan fortsätta passet med lättridning, och öka allt eftersom antalet nedsittningar. Träna också på sitsen, så att vikterna blir jämna på båda sidorna, så kommer det nog ordna sig tillsist! :D

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 278
Senast: ufot
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 141
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka