Kant på båda sidor vad är det?

Krisse AN

Trådstartare
Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen och spänd dock inte öm. På denna bild är hon lite överviktig men detta uppstod för någon månad sedan då hon var mer i form. Kom när hon var mer i form i samband med att det regnat (tror hon spänner sig). Hon är en häst som lätt blir spänd. Vi har varit hos veterinär av annan anledning, upplevs ha tappat ork och kraftiga brunster. Men hela hästen är genomgången även röntgad för att utesluta annat och inget fel hittas vilket är frustrerande. Veterinären hade ingen förklaring till ”kanten” utan att det upplevs vara i hudmusklen (den som används tex när de rycker i huden för att få bort flugor). Nu har vi haft varmt länge, trodde det skulle hjälpa. Ger även extra magnesium och haft equiterapeut vid ett par tillfälle men hittar ingen direkt låsning och har inte gett effekt.
Men nu vet jag inte mer vad som kan göras och har en häst som vanligtvis är arbetsvillig men nu utan ork och inte positiv till arbete.
Tacksam för tips och råd för att kunna hjälpa denna dam.
EBFAB46F-B10F-4442-BAFE-C0BFD08FC9FC.jpeg
 
Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen och spänd dock inte öm. På denna bild är hon lite överviktig men detta uppstod för någon månad sedan då hon var mer i form. Kom när hon var mer i form i samband med att det regnat (tror hon spänner sig). Hon är en häst som lätt blir spänd. Vi har varit hos veterinär av annan anledning, upplevs ha tappat ork och kraftiga brunster. Men hela hästen är genomgången även röntgad för att utesluta annat och inget fel hittas vilket är frustrerande. Veterinären hade ingen förklaring till ”kanten” utan att det upplevs vara i hudmusklen (den som används tex när de rycker i huden för att få bort flugor). Nu har vi haft varmt länge, trodde det skulle hjälpa. Ger även extra magnesium och haft equiterapeut vid ett par tillfälle men hittar ingen direkt låsning och har inte gett effekt.
Men nu vet jag inte mer vad som kan göras och har en häst som vanligtvis är arbetsvillig men nu utan ork och inte positiv till arbete.
Tacksam för tips och råd för att kunna hjälpa denna dam. Visa bifogad fil 123323
Två av våra hästar får en sån "kant" när de blir lite rundare på sommaren. Jag har uppfattat det som fettvalkar och de försvinner även när hästarna kommer mer i form och smalnar av lite. Våra hästar är dock helt opåverkade och "som vanligt" i ridningen.
 
Två av våra hästar får en sån "kant" när de blir lite rundare på sommaren. Jag har uppfattat det som fettvalkar och de försvinner även när hästarna kommer mer i form och smalnar av lite. Våra hästar är dock helt opåverkade och "som vanligt" i ridningen.
Samma här! Har en häst som blir överviktig på sommaren (trots magert bete och mycket motion) och då får en sådan kant. Den blir tydligare efter regn vilket förmodligen beror på tillväxten av gräs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
664
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 285
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp