Kantareller 2015!

Gick på ngr svamplockare idag när jag städade på en pürschstig, (dvs plockade undan kvistar och grenar så att jaktgästen ljudlöst kan smyga sig fram till skjutplatsen.
Kunde inte låta bli att skoja med dem och förklara att all svamp var min, så länge den stod på rot.
Han formligen exploderade men hon hade lyssnat och frågade skrattande vem som ägde dem sedan då? Ja, sade jag, det är väl den som plockat dem.
Det är riktigt gott om svamp, och inte bara kantareller. Soppar o kremlor etc etc finns i mängder.
 
Här är det som ett vanligt år. Jag får så mycket jag behöver men inga värstingmängder. På mina bästa ställen är det kantareller men inga mängder. Sopparna har precis tittat fram.
 
Några minuter mer än två timmars plock, inklusive grovrens.
Lite mer tid avsatt för efterarbete.
11178206_10206480747553958_1019935083665688924_n.jpg
 
Tips:
Har alltid borstat svampen med en brödpensel, alternativt andra änden på en svampkniv.
Nu har jag snubblat över en (oanvänd) målarpensel i något mindre storlek än en brödpensel. Borsten är mycket styvare på denna, och den är överlägsen vid svamprengöring.
 
Jag har inte varit ut i skogen än. Mina bästa ställen har någon elak djävel kalhuggit :rage:

Däremot har jag en fin samling nejlikbroskskivling som jag rundat med gräsklipparen och som ska bli svampmacka imorgon :d
 
Nackdelen med att flytta: Svampställena är kvar vid förra huset :( Min nya skog verkar inte vara svampvänlig. Men smultron finns det i mängder :up:
 
Imorgon tar mannens semester slut... Gissa vem som ska tillbringa dagen i skogen! :D

Har varit ute några gånger och plockat, och dessutom fått med någon ficka full varje gång jag varit ute och ridit själv, men nu när jag blir själv hemma tänker jag vara ute i timtal :p
 
Vart i landet bor ni då? Jag har en bekännelse - jag äter inte kantareller eller ja en smörgås med smörstekta kantareller sen räcker det. Sen ger jag bort svampen för jag tycker det är det roligaste att plocka!
 
Vart i landet bor ni då? Jag har en bekännelse - jag äter inte kantareller eller ja en smörgås med smörstekta kantareller sen räcker det. Sen ger jag bort svampen för jag tycker det är det roligaste att plocka!

Min pappa gör likadant. Vin och matintresserad som få och äter Allt som inte är hel-/halvfabrikat utom just svamp. Svampen rynkar han istället istället på näsan åt och plockar bort om han alls måste äta något som varit i närheten av svamp, precis som ett barn som pillar bort lökbitar ur maten :p Men ändå kommer han hem med kilo efter kilo varenda gång han varit ute i skogen :rofl:
 
Vart i landet bor ni då? Jag har en bekännelse - jag äter inte kantareller eller ja en smörgås med smörstekta kantareller sen räcker det. Sen ger jag bort svampen för jag tycker det är det roligaste att plocka!

Har varit i Gislavedstrakten senaste månaden.
Dessvärre har vi en hel del vildsvin också, och jag gissar att de också plockar en del kantareller.. :p
 
Har varit i Gislavedstrakten senaste månaden.
Dessvärre har vi en hel del vildsvin också, och jag gissar att de också plockar en del kantareller.. :p

Nöffisar är inte bra för svampen. Annars vet jag att det växer mycket kring Skillingaryd om inte Farmen Teamet plockat allt ;)
 
Min pappa gör likadant. Vin och matintresserad som få och äter Allt som inte är hel-/halvfabrikat utom just svamp. Svampen rynkar han istället istället på näsan åt och plockar bort om han alls måste äta något som varit i närheten av svamp, precis som ett barn som pillar bort lökbitar ur maten :p Men ändå kommer han hem med kilo efter kilo varenda gång han varit ute i skogen :rofl:

Kan vara så att vi har en förmåga då som inte äter svampen ;)
 
Nöffisar är inte bra för svampen. Annars vet jag att det växer mycket kring Skillingaryd om inte Farmen Teamet plockat allt ;)

Nej, på vissa ställen där man tänker att här borde det verkligen finnas svamp, så är det helt uppbökat. Det har nog funnits svamp där :p
Lite långt att åka till Skillingaryd, men blir jag desperat ger jag det ett försök!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 451
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp