Kantareller 2015!

Jag har 11.2 kg rensade kantareller att förvälla.
Nu blir det paltgryta fram.

Precis som det inte är roligt att inte hitta kantareller, är det heller inte så våldsamt kul att hitta för mycket av varan. Jo, girighetsgenen tycker ju det är roligt att peka på korgen och ropa 'hopp!', men i backspegeln får man ju ingen promenad att tala om, och inte heller kämpar man det minsta för att fylla korgen.
Igår var jag som längst från bilen 150m. Och det var för att hunden skulle få bada för att står ut med mig, då jag dresserar kantareller till en säker död.


För övrigt så står jag på mig att en liten målarpensel är teh shit.
 
Det blev inte mycket under min promenad idag, men det var egentligen fokus på motion bara ett halvt kilo när jag hade rensat!
 
Jag bor i Stockholm och skulle jättejättejättegärna vilja plocka både bär och svamp men vart ska jag åka? Vi har bil så det behöver inte vara supernära. Jag har verkligen ingen aning så alla tips är välkomna och jag lovar att inte plocka allt :)
 
Läste på fb att man skulle lägga kantarellerna i kallt vatten med ett par msk potatismjöl och blanda m jämna mellanrum. Sedan skölja. Då skulle de vara rensade. Ngn som testat?
 
Enligt tips från @athena_arabians ska det fungera särskilt bra att leta kantareller på mafiska bergarter. Sedan bör det ju även vara någon form av växtlighet på den mafiska bergarten också förstås.

När jag förra hösten lärt mig detta och kastade mig ut i ett område där jag räknat ut att det skulle finnas mafiska bergarter, hittade jag ändå inte en enda gul kantarell, men väl gott om trattkantareller. Tyvärr visade det sig, efter att trattkantarellerna var tillredda och uppätna med god aptit, att det på samma plats också hade hittats nedgrävda läckande cyanidtunnor som upptäckts för en tid sedan. Fast det syntes inga sådana spår under svampletandet.

Men det är ju knappast något som de mafiska bergarterna kan skyllas för. Och jag lever ännu, så halten cyanid verkar ha varit begränsad.
 
svampigt.jpg


3,5 kg kantareller där och sen plockade jag 0,5 kg innan idag :)
 
Jag har 11.2 kg rensade kantareller att förvälla.
Nu blir det paltgryta fram.

Precis som det inte är roligt att inte hitta kantareller, är det heller inte så våldsamt kul att hitta för mycket av varan. Jo, girighetsgenen tycker ju det är roligt att peka på korgen och ropa 'hopp!', men i backspegeln får man ju ingen promenad att tala om, och inte heller kämpar man det minsta för att fylla korgen.
Igår var jag som längst från bilen 150m. Och det var för att hunden skulle få bada för att står ut med mig, då jag dresserar kantareller till en säker död.


För övrigt så står jag på mig att en liten målarpensel är teh shit.

Kilopriset på coop nu är 269 kr/kg - så känn dig som krösus..
 
Var ute i tisdags och igår, vi hittade hur mycket som helst! Både kantareller, taggsvamp och fårticka. Mest kantareller, vi gjorde varma mackor med svampstuvning till kvällsmat igår, blev 12 st och det syns inte ens att vi tagit av svampen :p Har fortfarande en halv icakasse kvar och rensa.
 
Var ute i helgen och hittade EN liten Karl-Johan svamp... det var ALLT! Jag måste göra nåt totalt fel... Nästa helg ska vi göra ett nytt försök men jag måste muta någon så jag kan få en fingervisning om var runt Sthlm jag ska bege mig för nu vill jag ha svamp :)
 
En bekant rensade sina svampar under rinnande vatten. Det bjöds på rätt smaklös stuvning där.

Jag som alltid rensar under svagt rinnande vatten....

Men teorin att det skulle leda till smaklöshet förutsätter på något sätt att smaken sitter i ett avsköljningsbart skikt utanpå svampen, vilket jag inte riktigt kan tro på. Det är ju inte som räkor och annat som vattnet tränger igenom, utan det är bara ytan som kommer i kontakt med vatten.

Kanske har jag aldrig fått uppleva kantarellsmak på riktigt :sneaky:
 
Jag som alltid rensar under svagt rinnande vatten....

Men teorin att det skulle leda till smaklöshet förutsätter på något sätt att smaken sitter i ett avsköljningsbart skikt utanpå svampen, vilket jag inte riktigt kan tro på. Det är ju inte som räkor och annat som vattnet tränger igenom, utan det är bara ytan som kommer i kontakt med vatten.

Kanske har jag aldrig fått uppleva kantarellsmak på riktigt :sneaky:
Jag tror det handlar om de gånger då man ska steka svampen direkt efter rensningen - att torr svamp ger en mer fyllig smak än blöt svamp som hamnar i stekpannan, eftersom stekytan blir annorlunda.

Om ett avsköljningsbart skikt suttit utanpå svampen hade ett random regnväder förmodligen varit mer förödande än rensning av torr svamp under lite vattenstril. Så om man ska förvälla svampen för senare användning, så spelar det nog noll roll. Framför allt om man kokar ned vätskan till ett minimum, och inkluderar den i vad man nu slutförvarar den förvällda svampen i.
 
Jag tror det handlar om de gånger då man ska steka svampen direkt efter rensningen - att torr svamp ger en mer fyllig smak än blöt svamp som hamnar i stekpannan, eftersom stekytan blir annorlunda.

Om ett avsköljningsbart skikt suttit utanpå svampen hade ett random regnväder förmodligen varit mer förödande än rensning av torr svamp under lite vattenstril. Så om man ska förvälla svampen för senare användning, så spelar det nog noll roll.
Jag håller med! Mer än en gång har jag varit ute i regnoväder och svampen har blivit rejält sköljd redan innan vi kommit hem. Jag grovrensar dessutom rejält så den har i princip varit färdig för pannan när jag kommit hem och inte har den smakat sämre för det.
 
Var ute och plockade blåbär i veckan och fick med lite kantareller. Jag har alltid hatat svamp men ger gärna till pappa som äter, men nu var det så lite så jag fick för mig att syster skulle prova smörstekt. Blev att vi provade bägge två och, ja, vi blev väl lite hooked båda två, skitgott ju! Fattar inte varför jag alltid hatat svamp! :love:

Så vi har väl gett oss ut på svampjakt iaf. I förrgår hittades en enda kantarell. Igår var vi ut till ett par ställen till, som ska vara desto svamptätare, men nä, ingenting, nada. Fick som mest en rejäl dos motion när vi gick vilse. Tyvärr är det ingen av oss som har varken bil eller körkort så vi är rätt bundna till ställen som mycket folk brukar gå i så varenda svamp ryker innan vi varit dit :(

(Skulle någon sitta på tips på något bra ställe som inte är så jäkla tätbefolkat men ändå inom cykelavstånd från typ centrala Borlänge så skulle jag bli hemskt tacksam för ett pm)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 384
Senast: Jahaja
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 449
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp