• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eiche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 958
E

Eiche

Hejsan, jo de e så att jag undrar eran åsikt. Om jag ska ut å kantra med min häst (inte speciellt "hårt" eller nått, bara rulla på en äng i galopp) vad tkr ni jag ska ha för skydd? Som man är måste jag ju erkänna mig som en dressyr nisse...å skulle väl av ren rutin linda, men jag kanske borde ha nå skydd ist? eller linda under å bara ha tunna senskydd över ??

Sv: kantra

Om man ska ha skydd och i så fall vilka är väl helt beroende på vad hästen behöver. Jag har aldrig skydd på mina när vi är ute och joggar i skogen. Aldrig annars heller...

Du får nog fler svar om du lägger frågan på "utrustning" även om lugn och stillsam galopp (canter på engelska) förvisso är en "hästverksamhet".

Senast ändrad:

Vad betyder kantra? Aldrig hört, visserligen är jag ingen dressyrryttare... :rofl: Rulla på en äng?

Jag förklarade det i mitt svar... men annars kan man ju tro att hästen välter :) och sen börjar rulla. :rofl:

jag hade använt senskydd fram och låga strykkappor bak som vanligt.
alt. strykkappor runt om.
om hästen är broddad ev. boots runtom.

Om du lindar så tycker jag du ska ha silvertejp över kardborrebandet.
Jag skulle ha vanliga strykkappor o boots r.o. för det är det enda jag äger förutom lindor :p
Annars kan man ju tycka att neopreneskydd skulle vara något för det.

Jag har samma skydd som jag har vid "tuffare" uteritt eller hoppning, dvs med den hästen jag har nu, senskydd fram.

Varför ha skydd annars om han inte brukar ha det/alt en massa specialskydd? Min häst har koll på benen även i galopp, skulle aldrig dra på honom en massa skydd för sakens skull för att jag ska galoppera :crazy:

/snurpe

men jag brukar ha skydd, i form av att linda. Å risken känns ju större att hon ska slå i sig när jag ska ut å galoppera å då vill man ju ha bra skydd =)

Senskydd fram, strykkappor bak är vad jag skulle använda.

Skydd är som att ha hjälm, bra ifallattom. Väldigt billig försäkring, för om hästen slår på sig kan det bli fula senskador bla

Att inte använda skydd är för mig som att säga att "jag har aldrig krockat, därför behöver jag inte använda bilbälte i framtiden heller" :)

Du behöver ridhjälm och eventuellt ridväst.
Hästen behöver inga skydd, om den är någorlunda balanserad (och det bör den ju vara eftersom du är dressyrryttare)

Immer

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 231
Senast: Jozelle
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 095
Senast: scizofren
·
K
Träning Hoppas den ligger rätt, stod mellan utrustning och ridning för det handlar om både och :D jag har en ponny hemma, rider henne i...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: Krulidut
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka